۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۶۷۴۰۸۳

گزارشی از بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه

گزارشی از بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه
همایش کتاب سال حوزه با پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی و سخنرانی آیت الله اعرافی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش کتاب سال حوزه با پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی و سخنرانی آیت الله اعرافی به صورت مجازی و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

تجمیعی/گزارشی از بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه

مراکز علمی و پژوهشی باید جهانی فکر کنند

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله جوادی آملی در این همایش با بیان اینکه باید جهانی فکر کنیم، بیان داشت: همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصاً حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که جهانی فکر بکنند.

وی ادامه داد: مراکز علمی هرگز قومی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، خاورمیانه‌ای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: فرق اساسی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فرق جوهری آن این بود حالا افراد نادر مستثنی هستند. قبل از انقلاب هر کسی کاری می کرد می گفت من کار خیر انجام می دهم، امیدواریم که خدا ما را نلغزاند، در روزهایی که بخواهیم بلغزیم خدا ما را حفظ بکند! این کار همه ما بود قبل از انقلاب؛ اما طرز فکر برگشت، بعد از انقلاب غالب این عزیزان می گویند من این کار را می کنم که کشورم ثابت باشد، این کار را می کنم که ملّتم ثابت باشد، این کار را می کنم که خودم ثابت باشم: ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِم﴾ این در متن کار است آن وقت ذات أقدس الهی چه پاداشی خواهد داد.

تجمیعی/گزارشی از بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه

همایش کتاب سال، آینه حوزه است

آیت الله اعرافی در این مراسم گفت: کتاب سال حوزه آینه ای است که می تواند تا حد زیادی حوزه را در خود نشان دهد و ضعف ها و منحنی ها و چالش ها را نشان و مشخص و جامعه علمی را به حرکت در بیاورد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: مهم این است کتاب سال حوزه هر سال برای ما مدیران و... برای الهام بخش باشد. کتاب سال حوزه آیینه ای است که می تواند تا حد زیادی حوزه را در خود نشان دهد و ضعف ها و منحنی ها و چالش ها را نشان و مشخص و جامعه علمی را به حرکت در بیاورد؛ درس های فقه و خارج و جریان های علمی باید از تحلیل کتاب سال عبرت بگیرند. کتاب سال باید بیش از آنکه است، فعال در حوزه پیش رود و  اطلاع رسانی خود را تقویت کند و تحقیقات عمق بیشتری پیدا کند.

وی در توصیه به محققان و طلاب جوان افزود: تا پایه های فقهی و اصولی و تفسیری ما محکم نباشد در هر جایی که ورود کنیم نمی توانیم به حجت الهی و عمق لازم برسیم. پایه فکری و منهج در حوزه باید قوی باشد. نباید فریب بعضی از شکل ها و ظواهر را خورد؛ کار علمی نیاز به سال ها زحمت دارد و انسان های قوی و استعدادهای خوب با اخلاص و صبور اما با دستمایه قوی و ریشه دار در علوم اسلامی وارد میادین جدید شوند.

تجمیعی/گزارشی از بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه

ارسال ۸۰۴ کتاب و پایان نامه به بیست و دومین همایش کتاب سال

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در این همایش گفت: در طول ۲۱ سال گذشته ۱۹ هزار کتاب و پایان نامه سطح ۴ و دکتری به دبیرخانه ارسال و ۸۷۰ اثر در طی ادوار گذشته مورد تقدیر قرارگرفتند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: ۸۰۴ کتاب و پایان نامه به بیست دومین همایش ارسال شده است. که بیشترین آثار ارسالی در ارتباط با کلام، فقه و اصول و کمترین در گروه مدیریت بود.

وی ادامه داد: در بررسی های اول ۱۵۹ اثر به مرحله دوم راه یافتند که از این تعداد ۵ اثر برگزیده، ۱۷ اثر شایسته تقدیر و ۲۵ اثر شایسته تحسین بوده است.

دبیر همایش بیان داشت: محورهای همایش آسیب های اجتماعی، علوم اسلامی و ایران، سبک زندگی، زن و خانواده و بیانیه گام دوم بوده است. ۱۰۹ اثر در محورهای ویژه و ۲۱ کتاب ۸۸ پایان نامه در این رابطه داریم.

گفتنی است، از مرحومین آیات محمد تقی مصباح یزدی، محمد علی تسخیری و حجت الاسلام والمسلمین سید عباس  موسویان در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به عنوان شخصیت های عالی‌قدر علمی، فقهی، فرهنگی و اقتصادی در حوزه‌های علمیه و کشور تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است، نفرات برگزیده اثر و شایسته بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، حجج الاسلام،‌ آقایان و خانم‌ها،
حیدر البیاتی، حمید رضا حسنی، وحید فولادزاده، هادی موسوی حامد معرفت، محمد عزتی بخشایش، رضا اسلامی اسفندیاری، قاسم عارف سید اکبر موسوی تنیاتی، زهیر دهقانی آرانی، زهرا حدادی، حسن رمضانی، مجید عطائی نظری، عماد جبار کاظم العمیری، علی مدبر (اسلامی)، علی رضا محدث، علی اکبر عبدالاحدی مقدم و همکاران، رضا لک زایی، عبدالاحد اسلامی، سید محمد رضا صفوی، فتح الله نجارزادگان، سید مرتضی میرتبار، محمد جواد توکلی، محمد باقر انصاری، مجید کافی، جواد گائینی، محمد تقی دشتی، حمید واسطی، نقی غیاثی، محمد داودی، سید سعید هاشمی نسب بودند که تقدیر و تجلیل شدند./841/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
مراکز علمی و پژوهشی باید جهانی فکر کنند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
کتاب الفائق که برای خود مرکز مدیریت است از طرف مرکز مدیریت برگزیده شده است!!
0
0