۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۷۴۲۱۷

روحانی که استاد ندیده شاعر شد

روحانی که استاد ندیده شاعر شد
مراسم رونمایی از کتاب شعر مرحوم حجت‌الاسلام مصطفی آژینی با همکاری انتشارات سوره مهر و فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات سوره مهر اخیراً کتاب «در پی بهار»، مجموعه سروده‌های مرحوم حجت‌الاسلام مصطفی آژینی را منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. 

این اثر شامل اشعار زنده‌یاد آژینی در مضامین عرفانی و آیینی است که در قالب‌های مختلف از جمله غزل و رباعی گرفته تا نیمایی است. مرتضی امیری اسفندقه، شاعر و پژوهشگر، در مقدمه‌ای بر این کتاب، سروده‌های زنده‌یاد آژینی را اینطور توصیف کرده است: 

این دفتر روایت و حکایت طبع شعری ا‌ست بی‌قرار، ساده و سلیس که در عین اینکه مدعی تخصص در علوم و فنون شعر نبوده اما بر طبعی روان که در آنات و اوقات موسیقی و شعر مترنم است، گواهی می‌دهد. تجلی جانی شیفته و شفاف در این روایت و حکایت دیدنی است از چند منظر:

هم از منظر موسیقی بیرونی شعر که گامی ولو کوتاه فراتر است از موسیقی‌های معمول، مانند این بیت:

ای دوست چرا خفته‌ای اندر شب دیدار حبیبت
از جای برون آی و برون کن ز سرت مستی و برخیز

و هم از منظر تماشای مناظر نو و ناب از این دست:

در فضایی که بود مرگ و رهایی یکسان
همه‌جا غرق گل و روشنی مهتاب است

و هم از منظر چشم‌انداز معانی مانند این بیت:

یاد شیرینی آزادی و اخلاص به خیر
آنچه ریزد ز فراقش همه شب خوناب است

زائر اربعین راوی ا‌ست. راوی بی‌شکایت و بی‌تابی که شعر و شاعری را نمی‌نگرد اما شعر و موسیقی‌های چندگانة او به او نظر دارد بدین‌گونه:

فصل خزان رسیده آرام و بی‌هیاهو
اما در این شب سرد من در پی بهارم

زائر اربعین انار سرخی بود که ترک برداشت و در راه زیارت دوست شهادت‌وار در خون خود غلتید. شعرهای این مجموعه از دو بیتی و رباعی‌ و غزل و... همه و همه بی‌دریافت فوت و فَنِ شاعری، دست به هم داده و اثری بدیع را خلق کرده‌اند و از این منظر همه آن‌ها برای چو منی ناگهانی و غیر منتظره‌اند.

عنوان اثر نیز از عنوان یکی از سروده‌های این مجموعه انتخاب شده است:

زندانیم من امشب دور از سرای یارم
دیگر در این سیاهی تاب و توان ندارم

مانند یک کبوتر کنج قفس نشستم
فکر رهیدن از بند فکر ره فرارم

از دور می‌درخشد فانوس خانه یار
اما من از همین جا سر بر زمین گزارم...

مرحوم حجت‌الاسلام مصطفی آژینی در تاریخ 4 مهر 1365 متولد شد و بدون اینکه کلاسی رفته و استادی دیده باشد، اولین شعر خود را سال 1381 در 16 سالگی سرود. بقیه اشعارش نیز طی 10 سال به تدریج سروده شده است. وی عشق فراوانی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و انس عمیقی به زیارت ایشان خصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشت و هر سال پیاده با خانواده به زیارت اربعین مشرف می‌شد. او عاقبت در تاریخ 27 مهرماه 1389 در روز اربعین و در مسیر بازگشت از زیارت جان به جان آفرین تقدیم کرد.

قرار است مراسم رونمایی از این کتاب فردا، یکشنبه 19 بهمن‌ماه، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود. این برنامه از ساعت 15:30 در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود./826/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات