۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۷۴۲۸۹
در گفت و گویی تبیین شد:

کسب ۷ عنوان افتخار پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در همایش «کتاب سال حوزه»

کسب ۷ عنوان افتخار پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی در همایش «کتاب سال حوزه»
دفتر تبلیغات اسلامی در بیست و دومین همایش «کتاب سال حوزه» موفق به کسب ۷ رتبه در بخش های آثار برگزیده و مؤسسه پژوهشی برتر و ناشر برگزیده شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی در بیست و دومین همایش «کتاب سال حوزه» در بهمن ماه ۹۹ موفق به کسب ۷ عنوان افتخار شد.

بدین منظور، به گفت و گو با محمدباقر انصاری «رییس مؤسسه بوستان کتاب(مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی) و مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این دفتر» پرداختیم که مشروح این خبر را در ذیل می خوانیم:

* ضمن عرض تبریک به مناسبت موفقیت های کسب شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این همایش، توضیحاتی در خصوص رتبه های کسب شده، بفرمایید.

در بیست و دومین همایش «کتاب سال حوزه» در بهمن ماه امسال، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای دومین سال پیاپی با عنوان «مؤسسه پژوهشی برتر» و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای دهمین سال پیاپی، «ناشر برگزیده» این رخداد مهم فرهنگی انتخاب و اعلام شد.

چهار کتاب «جایگاه قواعد استحظار در حل مسائل مستحدثه» اثر رضا اسلامی، «سیره امامان معصوم(ع) در کتاب های چهارگانه شیعه» نوشته علی اکبر ذاکری، «خشونت اجتماعی از منظر قرآن کریم با رویکرد شبهه پژوهی»، به قلم علی مدبر و کتاب «عرفان در آینه قرآن و روایات» اثر حسن رمضانی، آثار برگزیده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این همایش بودند.

کتاب «بیست گفتار درباره فلسفه و فقه علوم اجتماعی» اثر عبدالحسین خسروپناه نیز که در مؤسسه بوستان کتاب چاپ و نشر یافته بود، شایسته تحسین شناخته شد.

* علل موفقیت های ذکر شده که تنها برخی از موفقیت های پژوهشی مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی است، نشان از چیست؟

این موفقیت بزرگی است که تکرار دوباره آن، نشان از عظمت کاری است که مجموعه پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی به آن رسیده است؛ در تحلیل آن دلایل بسیاری را می تواند بیان کرد، اما به طور خلاصه، موفقیت های ذکر شده به رصد درست مسائل جاری کشور بر می گردد؛ بنابراین، مسئله محوری در پژوهش و توجه جدی به استاندارهای درست کتاب سازی، از جمله دلایلی است که دفتر تبلیغات اسلامی با اهتمام جدی به آن هم اکنون یک سازمان فرهنگی و انقلابی بنام، در کنار تمامی وظایف ساری و جاری خود، به نهادی جریان ساز و فرهنگ¬بان و محل رجوع تبدیل شده است.

چاپ سالانه ۳۰۰ اثر پژوهشی در نوبت اول چاپ/ تفاوت معنادار انتشار کتب در دفتر تبلیغات اسلامی با دیگر مجموعه های پژوهشی

مجموعه پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، اعم از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه بوستان کتاب، سالانه نزدیک به ۳۰۰ اثر پژوهشی در نوبت اول چاپ دارند و این تعداد اثر به همراه کتب بازچاپ به ۶۰۰ اثر در این مجموعه، تولید و تقدیم جامعه دانشگاهی و حوزوی می شود.

اگر شما این تعداد را با آمار ناشران هم تراز مقایسه کنید، می بینید که این محور با یک اختلاف معناداری از دیگر مجموعه های پژوهشی قرار دارد.

کسب افتخارات دیگر در همایش «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» در سال جاری

دیگر ترازی که می تواند سطح آثار پژوهشی این مجموعه را نشان دهد، جشنواره بین المللی «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» است. در ۱۰ سال اخیر شاید هیچ سالی نبوده است که دفتر تبلیغات اسلامی دست کم دو اثر برگزیده در این جشنواره معتبر نداشته باشد.

در جشنواره اخیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که سی و هشتمین آن است و تصور می کنم طی روزهای پیش رو برگزار شود، دو اثر «سیر تدوین و تطور صحابه نگاری» اثر محمدرضا هدایت پناه و «فرهنگ چند معنایی: روایتی دیگر از اسلام» ترجمه غلامرضا خدیوی برگزیده شوند.

این مسأله نشان دهنده اهمیت دفتر تبلیغات اسلامی و سطح کارهایی است که به نشر آنها اقدام می کند.

از مدیریت و نگاه مدیران این مجموعه، هم حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی «رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» و هم حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی «معاون پژوهش این دفتر و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» نباید گذشت، که هر دو جزو نظریه پردازان بزرگ علوم انسانی و اسلامی ایران و پژوهشگران بنام هستند.

نگاه درست به پژوهش منجر به تولید آثار فاخر می شود

بنابراین، نگاه درست به پژوهش و حمایت بجا از پژوهش های فاخر، نتیجه اش آثار فاخر و محل رجوع می شود؛ از دل این سیاست¬گذاری هاست که رویکردها و نگاه های استاندارد تولید و ترویج می شود.

به نظر بنده، یکی از دلایل موفقیت دفتر تبلیغات اسلامی در دوره ۱۰ ساله مدیریت حجت الاسلام والمسلمین استاد واعظی از همین جا نشأت می گیرد؛ اینها مداهنه، غلو و بزرگ سازی نیست، حقیقت است و باید با عنوان الگو در دیگر نهادهای پژوهشی، فرهنگی و انقلابی به کار بسته شود.

۷ درصد فروش کتاب کشور و ۴ درصد کل تولید کتاب ایران مختص مؤسسه بوستان کتاب

مثالی دیگر برایتان بزنم. اینجا نمی توانم به دلایل کاری و سازمانی، آمار ریالی بدهم اما مجموعه مؤسسه بوستان کتاب با فروشگاه ها و نمایندگی های فروش اش سالانه نزدیک به هفت درصد از پخش کل کتاب ایران را بر عهده دارد؛ سالانه در ایران، نزدیک به ۱۲۰ میلیون نسخه کتاب تولید می شود که پنج میلیون آن متعلق به چاپخانه دفتر تبلیغات اسلامی است؛ یعنی بیش از چهار درصد کل تولید کتاب ایران!

بله. این اعجاب آور است؛ ولی حقیقت و کاری می باشد که در حال شدن است؛ این هم الگوی درستی است که نشان می دهد اگر حمایت بجا و درست باشد، اگر تخصص گرایی سرلوحه کار قرار گیرد، اگر نگاه و رویکرد و سیاست گذاری درست باشد، «شدن» امکان دارد؛ دیگر کارهای بزرگ، آرزو و رؤیا نیست.

ما خواستیم و شد؛ اگر در جای جای ایران عزیز هم مدیران ما بخواهند و پشت به پشت هم یاور یکدیگر باشند، کارهای بزرگتری نیز قابل شدن است؛ همچنان که در بسیاری از امور فنی و علمی آن را ثابت کرده ایم؛ وگرنه چرا باید امروز صنعت نشر ما وابسته به واردات کاغذ و زینک باشد؟ با تغییر نگاه، تغییرات بهتر را شاهد خواهیم بود./822/

ارسال نظرات