۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۷۴۳۳۶
همگام با انقلاب؛

روش تحلیل سیاسی از منظر رهبر معظم انقلاب

روش تحلیل سیاسی از منظر رهبر معظم انقلاب
نویسنده رویکردهای مقایسه ای، تفسير مضاعف، انتخاب عقلانی، تاریخی، گفتمانی، نقلی، استدلالی، وحيانی و شهودی را از جمله روش شناسی تحلیل سیاسی امام خامنه ای عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، دهه فجر انقلاب اسلامی را می توان طلیعه نور امید در دل آزادی خواهان جهان دانست. این دهه  سرآغاز بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب جهان است. انقلاب اسلامی که با رهبری امام خمینی(قدس)، منشأ تغییرات شگرفی در ایران، منطقه و جهان شده است. اگر چه که این انقلاب ابعاد زیادی دارد اما به نظر می رسد بعد فرهنگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام دهه فجر و سالگرد تأسیس انقلاب اسلامی ایران طی پرونده ای با نام «همگام با انقلاب» به معرفی کتاب هایی در زمینه انقلاب اسلامی می پردازد.

کتاب روش و الگوی تحلیل سیاسی مقام معظم رهبری

مقدمه ثبات در مبانی فکری و داشتن روش برای علم کاوی یا تحلیل سیاسی، دو عنصری هستند که مخاطب را به اقناع چهارچوب مند و تصویرسازی مؤثر از گوینده وا می دارند. اصول و مبانی اندیشه در علمای دینی، معمولا از معرفت ذاتی یا دینی پیروی می کند؛ اما روشنفکران، اصول و مبانی شان را از معرفت نسبی یا عقل خودبنیاد آدمی اخذ می کنند. میان جامعه مذهبی ایران، اعم از تحصیلکردگان دانشگاهی و تحلیلگران سیاسی - فرهنگی و اجتماعی، روش جایگاه ویژه ای ندارد و اصولا قاعده، روش و متد، عناصر برجسته ای نیستند؛ از همین رو توفیق در اقناع سازی مخاطب، به کندی انجام می شود.

انتشارات زمزم هدایت، کتاب روش و الگوی تحلیل سیاسی مقام معظم رهبری، نوشته عبدالله گنجی را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

فصل اول: کلیات

تعريف تحليل

ارکان تحلیل

باید اتفاق با پدیده ای به وقوع پیوسته باشد

دسته بندی اطلاعات مربوط به خبر و کمک گیری از روندهای مشابه گذشته

بررسی کشف ارتباط بین پدیده ها

تحلیل سیاسی

شرط ثمربخشی تحلیل

انواع تحلیل

تحلیل فردی

تحلیل حزبی - جناحی

تحلیل حکومتی

اهمیت تحلیل

آسیبهای تحلیل سیاسی

سطحی گرایی

عصبانیت

عدم اشراف بر اطلاعات

آسان پنداری

مغالطه

پیش داوری

نداشتن راه حل

بی انصافی

قبیله گرایی

انواع روش

روش دروندینی

روش تحلیل منطقی

کژتابی مفاهیم

دشواری های رهبری در تحلیل مفاهیم کژتاب و تفسیر مضاعف

فصل دوم: اصول و مبانی آیت الله خامنه ای را در تحلیل سیاسی

مبانی

جهان بینی

انسان شناسی

جامعه شناسی

اصول

اصل آرمان گرایی

اصل مردم سالاری

اصل تجدیدنظرناپذیری

اصل عدالت

اصل استقلال همه جانبه

اصل ایستادگی (نظریه مقاومت)

اصل راه امام

اصل وحدت جهان اسلام

اصل انقلابی بودن

اصل حمایت از مظلومان

اصل مرزبندی با دشمن

اصل امید

اصل توکل

اصل تقوا و انصاف

فصل سوم: الزامات تحليل

انتقال ندادن اختلافات به مردم

عدم ایجاد دودستگی در مردم

لزوم حفظ آرامش جامعه

تکمیل نکردن پازل دشمن

خودداری از اتهام افراطی گرایی به جوانان حزب اللهی

پرهیز از تقسیم بندی تندرو و میانه رو

پرهیز از دمیدن در اختلافات مذهبی ۔ قومی

وحدت حول اصول انقلاب اسلامی

دشمن شناسی در تحلیل

اصلی - فرعی کردن مسائل کشور

فصل چهارم: روش های تحلیل

روش های عمومی 

روش مقایسه ای

روش تاریخی

روش گفتمانی

روش تفسير مضاعف

روش انتخاب عقلایی

روش های درون دینی

روش وحیانی

روش نقلی

روش استدلالی

روش شهودی

جمع بندی

کتاب حاضر به تبیین روش تحلیل سیاسی از منظر مقام معظم رهبری پرداخته است. نویسنده کتاب ضمن تعريف تحلیل و بیان انواع آن، آسیبهای تحلیل سیاسی و سپس مبانی و اصول روش تحلیل سیاسی از منظر رهبر معظم انقلاب را تبیین کرده است. از دیدگاه نویسنده، روشهای تحلیل سیاسی رهبر معظم انقلاب را می توان به دو دسته کلی عمومی و درون دینی تقسیم بندی کرد که روش های عمومی شامل روش مقایسه ای تفسير مضاعف، انتخاب عقلانی، تاریخی و گفتمانی و روش های درون دینی شامل روش نقلی، استدلالی، حيانی و شهودی می شود.

برشی از کتاب

در صفحه 67 این کتاب در مورد اصل انقلابی بودن این مطالب نگاشته شده است:

آیت الله خامنه ای پیوسته تأکید کرده اند که رمز استمرار و استکمال و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر اصل انقلابی بودن است. ایستادگی مقابل دشمنان نیز به شرط حفظ روحیه انقلابی، میسر است و معتقدند از این روش در چهل سال اول انقلاب بهره برده ایم و این خصلت را در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان «حفظ روحیه انقلابی در عین نظم سیاسی و اجتماعی» یادآور می شوند.

ایشان معتقدند هر جا مسئولان انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند، ما موفق خواهیم بود و هر کجا خلاف آن بوده است، به عقب گرد یا سکون رسیده ایم. فتح قله هایی همچون هسته ای (شهریاری)، سلول های بنیادی کاظمی آشتیانی) و موشکی (تهرانی مقدم)، با روحیه انقلابی به دست آمده است و البته امام خمینی نیز بر استمرار روحیه انقلابی بعد از تثبیت اولیه انقلاب اصرار داشتند و مهم ترین دستاورد جنگ تحمیلی هشت ساله را « استمرار روح اسلام انقلابی در کشور» میدانستند.

از اختلافات موجود بین نخبگان دو جناح کشور، که رنگ ماهیتی پیدا کرده نیز چالش بر سر عدول از انقلابی گری یا استمرار آن است. نخبگان اصلاح طلب، معتقدند که باید ایران به حالت عادی بازگردد و آن را «نرمالیزاسیون» نامیدند؛ اما آیت الله خامنه ای دادظله اصل انقلابی بودن را حیاتی و کلیدی می دانند.

انتشارات زمزم هدایت، کتاب« روش و الگوی تحلیل سیاسی مقام معظم رهبری » را در قطع رقعی و در 248 صفحه منتشر کرده است.

علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند به فروشگاه زمزم هدایت به آدرس:قم، خیابان دورشهر (شهید فاطمی)، نبش فاطمی سوم، پلاک ۸۱ مراجعه یا با شماره 02537730735 تماس حاصل کنند./826/

روش تحلیل سیاسی از منظر رهبر معظم انقلاب

ارسال نظرات