۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۷۴۳۷۳
همگام با انقلاب؛

تبیین دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی، عامل تقویت اُمید در جامعه

تبیین دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی، عامل تقویت اُمید در جامعه
امروز انقلاب اسلامی ایران با وجود هجمه ی همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، دستاوردهای قابل توجهی در حوزه اقتصادی داشته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهل و دومین سالگرد پیروزی خود رسیده که دستاوردها و پیشرفت‌های آن در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی اکنون بیش از گذشته نمایان شده است.

دستاوردهای خیره کننده با وجود فشارها و تحریم‌ها

وی افزود: به رغم تصورات اشتباه در خصوص ضعف دستاوردهای اقتصادی و مقایسه نادرست وضعیت اقتصادی امروز با دوران پهلوی، امروز انقلاب اسلامی ایران با وجود هجمه ی همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، دستاوردهای قابل توجهی در حوزه اقتصادی داشته است. مروری اجمالی بر برخی از این دستاوردها در شرایط کنونی می تواند ضمن تصحیح برخی تصورات غلط، در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر فشارهای دشمنان باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: به استناد آمار بانک جهانی و موسسات مهم اقتصادی بین المللی، اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتقاء از جایگاه ۲۶ جهانی درسال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و اکنون جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به حساب می‌آید.

ارتقای ۸ رتبه ای اقتصاد در دوران پس از انقلاب

وی افزود: این دستاورد مهم در حالی تحقق یافته که میزان فروش نفت خام به یک چهارم قبل از انقلاب، کاهش یافته و جمعیت از ۳۶ میلیون به ۸۱ میلیون نفر افزایش یافته است. ارتقاء ۸ رتبه‌ای اقتصاد ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حالی است که نظام سلطه بین المللی تمام توان خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده ادامه داد: در کنار تحریم‌های گوناگون اقتصادی می توان به تحمیل ۸ سال جنگ، بمباران بسیاری از زیر ساخت‌های اقتصادی کشور نیز اشاره کرد. در میان همین فشارها، تعداد واحدهای صنعتی کشور از ۱۰ هزار واحد به ۹۸ هزار واحد یعنی حدود ده برابر گردید که از نظر کیفی ده‌ها برابر پیشرفته و مستقل شده و از صنعت مونتاژ به صنعت بومی تحول یافته است.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب فقط ۵ درصد نیازهای بخش دفاعی ایران تولید داخلی بوده و در حال حاضر ۹۰ درصد آن تولید داخلی است و مازاد بر این در حدود ۵ میلیارد دلار در سال هم صادرات دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور باشد.

تحولات ارزشمند در بخش مدیریت اقتصادی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: پیش از انقلاب با کمتر از نیمی از جمعیت فعلی، ۴ برابر میزان فعلی نفت خام فروخته می‌شد. یعنی می‌بایست سهم هر ایرانی از فروش نفت، ۱۲ برابر امروز می‌شد، ولی با این وجود، کشوری به شدت وابسته و عقب مانده، با اکثریت بی سواد و پزشک وارداتی و کشاورزی در آستانه اضمحلال و … داشتیم؛ اما امروز در پرتو انقلاب اسلامی، با یک دوازدهم سرانه فروش نفت خام نسبت به قبل از انقلاب به یک کشور به سرعت در حال پیشرفت در تراز بالای جهانی تبدیل شده ایم، چرا که امروز به واسطه استقلال، برنامه ریزی‌ها براساس منافع و امنیت ملی ایران انجام می‌شود نه منافع و امنیت ملّی آمریکا.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از منابع اقتصادی و درآمدهای نفتی ایران به دستور امریکا صرف حفظ منافع آمریکا در منطقه می‌شد و اکنون جایگاه اقتصادی ایران با توجه به انتخاب گزینه مقاومت در برابر نظام سرمایه داری جهانی، از جایگاه کشورهای هم ترازی که گزینه سازش و اتحاد راهبردی با امریکا را انتخاب کرده اند؛ نظیر مصر و مکزیک به مراتب بالاتر است.

رمز پایداری در مواجهه با شدیدترین تکانه‌ها

وی تأکید کرد: در واقع استقلال سیاسی و بومی بودن مدیریت کشور به اقتصاد ایران چنان استحکامی بخشیده که در طول ۴۰ سال در مقابل شدیدترین تکانه‌های تاریخی، همچون جنگ تحمیلی و تحریم‌های فلج کننده، پایدار مانده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در حوزه رفاهی نیز برخلاف تصورات اشتباه، اکنون جمهوری اسلامی در مرتبه بسیار بالاتر از دوره پهلوی است. چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار با وجود بیش از ۲ برابر شدن جمعیت. یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای چهار برابری نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است.

آماری جالب از وضعیت مسکن

وی افزود: در ابتدای انقلاب به ازای هر دو خانوار ایرانی یک واحد مسکونی وجود داشت، در حالی که سرشماری سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که به ازای هر خانوار ایرانی دقیقاً یک واحد مسکونی وجود دارد و باز تاکید می‌شود این درحالی‌ است که طی این سال‌ها جمعیت کشور بیش از دو برابر شده است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب از شش و نیم میلیون نفر سرپرست خانوار ۲۵ درصد مالک خانه بودند و امروز از ۲۶ میلیون نفر سرپرست خانوار ۷۵ درصد مالک هستند.

وی در خاتمه گفت: ده برابر شدن تنوع کالای مورد استفاده خانوار که از ۵۴ قلم در سال ۱۳۵۷ به ۵۰۰ قلم در سال ۱۳۹۶ رسیده است، در حالی است که برابر گزارش سازمان خواروبار جهانی (FAO)، سرانه مصرف غذای ایرانیان از ۱۷۰۰ کیلو کالری در سال ۵۷ با رشد حدود ۲ برابری به ۳۱۵۰ کیلو کالری در سال ۹۶ رسیده و این همه به برکت استقلال جمهوری اسلامی و مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی تحقق یافته است./1350/د101/ف

ارسال نظرات