۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۷۴۴۶۱
طی یک وبینار؛

شخصیت فرهنگی و ادبی امام خمینی در ایران و جهان بررسی شد

شخصیت فرهنگی و ادبی امام خمینی در ایران و جهان بررسی شد
به مناسبت آغاز چهل‌ و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وبینار «بازتاب شخصیت فرهنگی و ادبی امام(ره) در ایران و جهان» در دھلی نو برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو، وبینار «بازتاب شخصیت فرهنگی و ادبی امام(ره) در ایران و جهان» با حضور شاعران، نویسندگان و فرهیختگان برگزار و سبک شعر و شاعری امام خمینی(ره) بررسی شد.

در این وبینار که محمود اکرامی از ایران، اخلاق احمد از هند، علیرضا قزوه از ایران، سید عبدالله حسینی از آفریقای جنوبی، سید نقی عابدی از هندی‌های مقیم کانادا، یاورعباس میر از هند، رضا اسماعیلی از ایران، امیر عاملی از ایران، جواد عسگری از هند و مهدی باقر خان از هند و جمعی از اساتید، نخبگان و فرهیختگان حضور داشتند، در خصوص ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداختند.

اجرای این وبینار به عهده مهدی باقرخان، شاعر و ادبیات شناس هندی بود که به زبان‌های اردو و فارسی تسلط کامل دارد. وی همچنین دو غزل برای حضرت امام خمینی(ره) سرود.

قزوه در سخنانی، امام خمینی(ره) را شاعری دانست که شعر از سرریزهای معرفت عارفانه او سرچشمه می‌گیرد.

در ادامه، محمود اکرامی، شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه در باره اشعار امام راحل اظهار کرد: بدون تردید امام خمینی(ره) یکی از بزرگان سیاست، فقاهت، عرفان و فرهنگ است و تأثیر عمیقی بر ادبیات ایران و جهان گذاشت و اثرات ایشان در حوزه شعر هم بسیار عمیق است، بخصوص در حوزه محتوای شعر ایران تأثیر امام(ره) بسیار ارزشمند و ستودنی است.

رضا اسماعیلی، از استادان شعر و نقد ایران نیز در سخنانی، گفت: تاریخ ادبیات ایران همواره پر از حضور شاعرانی است که در کنار شعر حکیم و عارف و عالم دینی بوده‌اند، مثل شیخ سعدی یا شیخ بهایی که اینان گاهی از شعر هم برای ترویج نشر آموزه‌های انسانی و وحیانی استفاده می‌کردند و حضرت امام خمینی(ره) نیز از شمار همین افراد بودند.

سیدتقی عابدی، از هندیان مقیم کانادا نیز با توجه به شعر امام خمینی(ره) و شعر فیض احمد فیض از بزرگان شعر پاکستان که بعد از اقبال یکی از بزرگان شعر آن سامان است، پرداخت و به شعر این شاعر بزرگ پاکستانی اشاره کرد.

امیر عاملی، از شاعران، منتقدان و استادان خوشنویسی ایران نیز در باب ابعاد عرفانی و عاشقانه امام خوبی ها و مهربانی ها سخن گفت.

جواد عسگری و مهدی باقر، از ادیبان کشور هندوستان تأثیرات شعر امام(ره) در دیگر ملل فارسی زبان به خصوص هند را یادآور شدند که دیوان امام بارها به شکل کامل به زبان اردو در هند منتشر شد و بسیاری از شاعران فارسی زبان و اردو زبان هند تحت تأثیر فکر و اندیشه آن حضرت بودند و بسیاری اشعار خود را تقدیم به آن معلم بزرگ انسانیت کردند./۹۸۸/

ارسال نظرات