۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۷۴۶۸۱
حجت الاسلام عابدی نژاد خبر داد؛

برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم

برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم
حجت الاسلام عابدی نژاد از برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری خبر داد و برنامه های این همایش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا عابدی نژاد قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری صبح امروز در نشست خبری دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش و برنامه های آن پرداخت.

وی ادامه داد: مسائل مربوط به حکومت اسلامی شامل یک طیف مسائل متنوع بوده و روشن است که بالندگی و ادامه سیر کمال جمهوری اسلامی تا حد زیادی وابسته به پژوهش های فاخر و تحقیقات مؤثر در جهت پیشبرد اهداف انقلاب است.

حجت الاسلام عابدی نژاد با بیان اینکه درصدد اعتلای مباحث حکومت اسلامی و فقه حکومتی هستیم، ابراز کرد: تلاش می کنیم به صورت مستمر و سالانه همایش های کتاب سال حکومت اسلامی را برگزار کنیم؛ در این همایش ها چند هدف اصلی وجود دارد که شناسایی کتب، پایان نامه ها، نویسندگان برتر و معرفی آنها به جامعه علمی و تشویق و حمایت از آنها از جمله این اهداف است.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری عنوان کرد: مباحث فقه حکومتی مبتنی بر یک سری منظومه های معرفتی است و متأسفانه با رشد بی رویه و خارج از مهندسی مطلوب و ورود معرفت های ترجمه ای به این عرصه، نیازمند تولید درون زا هستیم، زیرا ما برای اداره نظام اسلامی نمی توانیم به مبانی لیبرالی و غربی تکیه کنیم، از این رو باید مراکزی که مبتنی بر عقلانیت اسلامی، اندیشه تولید می کنند شناسایی و حمایت شوند تا نیازهای نظام پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه ما پژوهش ها را در جهت اولویت های نظام ساماندهی می کنیم، افزود: امروز پژوهش های بنیادین در حوزه حکومت اسلامی و فقه حکومتی باید به فرهنگ پژوهش در محیط حوزه و دانشگاه تبدیل شود؛ امروز همانگونه که دوری دانشگاه از صنعت آسیب زا شده است، دوری جوامع علمی از حوزه نظریات کاربردی نظام نیز آسیب زا است و این آسیب باید برطرف شود.

حجت الاسلام عابدی نژاد از برگزاری همایش کتاب سال حکومت اسلامی در روز پنجشنبه 30 بهمن ماه سال جاری از ساعت 9 الی 12 در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری خبر داد و مطرح کرد: تقدیر از شخصیت های علمی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است که در حوزه اندیشه حکومت اسلامی دارای اثر هستند از برنامه های ما در این مراسم است؛ آیات مصباح یزدی، مؤمن، اراکی و کعبی از برگزیدگان ما در این بخش هستند و با توجه به اینکه آیات مصباح و مؤمن از دنیا رفته اند از بازماندگانشان تقدیر به عمل خواهد آمد؛ همچنین از آثار جدید آیت الله اراکی شامل کتاب های فقه نظام سیاسی، فقه عمران، نظریه حکومت در اسلام و فقه النظام و از اثر جدید آیت الله کعبی، کتاب «مبانی فقهی حقوقی گزارشگری فساد» نیز رونمایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین رونمایی از دو اثر محققان مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری یعنی درسنامه ولایت فقیه مخصوص سطوح کارشناسی دانشگاهی و درسنامه ولایت فقیه مخصوص سطوح عالی حوزه های علمیه را خواهیم داشت؛ همچنین در این همایش از پوستر فراخوان سال 1400 نیز رونمایی خواهد شد.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در همایش کتاب سال حکومت اسلامی حدود 230 اثر اعم از کتاب و پایان نامه از سوی بیش از 70 مرکز علمی و پژوهشی به دست ما رسید و در نهایت 8 اثر انتخاب شد که 3 عنوان پایان نامه برگزیده و 5 عنوان کتاب شایسته تقدیر است؛ کتاب سال حکومت اسلامی در سه محور اساسی اندیشه سیاسی، فقه حکومتی و حقوق عمومی فراخوان خود را منتشر کرد.

وی ابراز کرد: آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش کتاب سال حکومت اسلامی به سخنرانی خواهد پرداخت و این همایش به صورت مجازی نیز برگزار خواهد شد؛ اگر هم این همایش حضوری باشد هم با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و بسیار محدود خواهد بود./841/

ارسال نظرات