۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۶۷۴۶۸۲
تلنگری بر هنر هشتم (۱)؛

یک بازی اقتباسی و موفق!

یک بازی اقتباسی و موفق!
یکی از بازی‌هایی که اخیراً مورد استقبال شدید بازیکن‌ها و گیمرهای ایرانی قرار گرفته است، بازی زولا است. در این یادداشت به نقد و بررسی این بازی خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، صنعت بازی‌سازی در انتقال فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مذاهب اسلامی تأثیر فراوانی دارد. یکی از بازی‌هایی که در ارتباط فرهنگی ترکیه و ایران مؤثر بوده و اخیراً مورد استقبال شدید بازیکن‌ها و گیمرهای ایرانی قرار گرفته است، بازی زولا است. البته توزیع ایرانی آن نیز به همت شرکت سورنا گیمز در بازار عرضه شد. بازی زولا یک بازی FPS یا شوتر اول شخص است. در این بازی مخاطب با بعضی نمادهای مقاومتی و مذهبی ترکیه آشنا می‌شود و در آنجا با یکدیگر به مبارزه نیز خواهند پرداخت.

این بازی که پشتوانه مالی هنگفتی دارد و توانسته تبلیغات زیادی در فضای مجازی داشته باشد، به مرور زمان و پیاپی برای مخاطبان آپدیت می‌شود. ارتباط و تعامل شرکت سورنا گیمز با کاربرانش باعث حفظ و جذب کاربران شده است. با وجود اینکه این بازی یک بازی آنلاین و برخط است؛ اما از نظر گرافیکی در سطح پایین‌ترین دستگاه‌ها نیز اجرا می‌شود و مخاطب می‌تواند از انجام بازی لذت ببرد.

بازی زولا، بازی، بازی آنلاین، بازی اینترنتی، بازی شبکه‌ای

تطبیق آرام بازی با فرهنگ ایرانی

سال پیش بود که نمایی از شهر تهران نیز به این بازی اضافه شد. به دنبال اضافه شدن شهر تهران، کم کم نقشه‌های ایرانی مانند پرسپولیس نیز به این بازی اضافه شدند. این بازی به شدت تلاش کرد تا در بین بازیکن‌های ایرانی جا باز کند و خود را با فرهنگ ایرانی وفق دهد.

گرافیک خوب، صداگذاری خوب، گیم‌پلی روان، تعامل دوطرفه شرکت تولید کننده بازی با بازیکن‌ها، آپدیت‌های فصلی و ماهانه از جمله نقاط قوت این بازی به شمار می‌روند. البته نباید فراموش کرد که ایده ابتدایی این بازی، یک ایده از کشور ترکیه است و چه بهتر بود تیم سورنا گیمز برای تحقق یک ایده ایرانی و یک بازی ایرانی به صورت مستقل و ویژه می‌کوشیدند.

بازی زولا، بازی، بازی آنلاین، بازی اینترنتی، بازی شبکه‌ای

عوامل موفقیت بازی زولا

تبلیغات این بازی نیز در سرتاسر اینترنت و سایت‌های دانلود وجود دارد و کمتر مخاطبی است که با این بازی، آشنا نباشد و حداقل پوسترهای این بازی را مشاهده نکرده باشد. این ویژگی نیز یکی از ویژگی‌های مثبت این بازی به شمار می‌رود. البته برای آپدیت این بازی، کافی است شما آن را یک بار نصب کرده باشید و بعد از آن برای هر بار آپدیت، به صورت خودکار انجام خواهد شد.

در بازی‌های آنلاین، میزان پینگ هر بازیکن در روند بازی تأثیر بسزایی دارد. سازندگان و تیم پشتیبانی ایرانی بازی در کنترل پینگ (میزان دسترسی بازیکن به شبکه اینترنتی) بازی هوشمندانه کوشیده‌اند تا بازیکنان بتوانند بهتر از این بازی لذت ببرند. یک نکته مثبت دیگر بازی زولا این است که اگر سن شما کمتر از ۱۵ سال باشد، بعد از یکساعت بازی به شما اخطار می‌دهد. البته بهتر است تا شرکت سورنا این محدودیت را اجباری کند و بازیکن مجبور به ترک بازی شود که می‌توانند تدابیر خاص‌تری را بیاندیشند. لازم به ذکر است این موضوع به نوعی درخواست بیشتر پدر و مادر ایرانی و کارشناسان این حوزه است تا بازیکن کمتر در این فضا غرق شود.
 
بازی زولا، شخصیت‌های بازی زولا، بازی ایرانی، بازی ترکیه‌ای

مزایا و ایرادات زولا

متأسفانه ضعیف بودن فیلترهای کلمات اهانت آمیز در این بازی باعث می‌شود برخی از کاربران وقتی از کلمات صحیح استفاده می‌کنند هم پیامشان فیلتر شود ولی برخی دیگر از کاربران به راحتی در این بازی به دیگر کاربران اهانت کنند. در کل بازی زولا، در نوع خود، یکی از بازی‌های موفق در عرصه بازی‌های آنلاین است و تا کنون توانسته است مخاطبان خودش را از خود راضی نگهدارد. یکی دیگر از نکاتی که می‌توانست مورد توجه مدیران توزیع ایرانی این بازی قرار بگیرد، بومی سازی شخصیت‌ها و یا ایرانی‌سازی آن‌ها بود به شکلی که توزیع‌های دیگر نیز مجاب شوند تا از شخصیت‌های ایرانی در توزیع‌های خودشان نیز استفاده کنند.

سبک بوم اقتصادی این بازی، بر اساس خرید درون برنامه‌ای است. برای همین درآمد این بازی از نظر اقتصادی نیز بسیار بالاست. بازی‌هایی که بر این اساس طراحی می‌شود و به صورت هوشمندانه می‌توانند هم مخاطبانی که علاقه‌ای به خرید بازی ندارند را نگهدارند و هم با مخاطبانی که اهل ولخرجی هستند را نگهدارند از جمله نقاط قوت دیگر این بازی است.

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات