۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۷۴۷۵۱
دین و فضای مجازی (7)؛

تنها نیت پاک، ملاک حضور در فضای مجازی نیست!

تنها نیت پاک، ملاک حضور در فضای مجازی نیست!
کارشناس فضای مجازی گفت: با ورود طلاب در فضای مجازی، آن‌ها توانستند مستقیما راه و روش زندگی خود را در دسترس مردم قرار دهند و باعث ایجاد اثرات مثبتی شوند.

مهندس مصطفی ضابط کارشناس فضای مجازی و مدیرعامل موسسه خواجه نصیر طوسی در گفت‌گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به زیست مومنانه در فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: تا قبل از ورود طلاب به فضای مجازی، شاید تنها مکانی که مردم می‌توانستند از زندگی طلاب و افراد مشترع آگاهی پیدا کنند، فیلم‌های سینمایی بود؛ اما بعد از ورود طلاب در این فضا، طلاب توانستند مستقیما راه و روش زندگی خود را در دسترس مردم قرار دهند و باعث ایجاد اثرات مثبتی شوند، البته بعضا اثرات منفی نیز داشته که با ضعف یا عدم مخاطب شناسی طلاب این اثرات منفی به وجود آمد.

وی دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی در این دوره زمان را آسان عنوان کرد و گفت: در این زمانه دسترسی مردم به وسایل ارتباطی بسیار آسان و ارزان شده است و همه اقشار جامعه به نحوی در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند.

ضابط در ادامه افزود: یک عده در میان فعالان فضای مجازی، مشترع هستند و نسبت به هم‌نشینی، دسترسی‌ها و تعاملات به هر نحوی با هرکسی، اهل رعایت می‌باشند، همانگونه که در فضای حقیقی نیز چنین رعایت‌هایی را نیز دارند؛ اما عده‌ای نیز پیدا می‌شوند که به مانند زندگی واقعی خود، در فضای مجازی اهل مراعات نبوده و دست به هر تخلف و اعمال غیرقانونی در این فضا می‌زنند.

وی به بررسی تفاوت میان فضای مجازی و فضای حقیقی پرداخت و اظهار داشت: طبیعتا برای کسانی که مشترع هستند و وارد این فضا می‌شوند، یک سری محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما به دلیل متفاوت بودن جنس فضای مجازی با فضای حقیقی، برخی از مصادیق تخلف و ممنوعیت‌ها مشابه می‌شود و با یک تأیید یا عدم تأیید، با یک باز نشر و... باعث می‌شوند که یک دروغی دست به دست شده و خودش مصداق دروغگویی شود.

مدیرعامل موسسه خواجه نصیر طوسی، مصداق یابی مسائل مختلف حقیقی در فضای مجازی را لازم دانست و خاطرنشان کرد: با متفاوت بودن فضای مجازی از فضای حقیقی متوجه خواهیم شد که مصداق یابی و مصداق سازی در فضای مجازی بسیار مهم است که کاربران متشرع به یک باره دچار تخلف و معصیت در این فضا نشوند که خودشان هم از آن بی‌خبر باشند و همین امر یکی از آسیب‌های فضای مجازی است که باید به آن توجه کرد.

وی بی‌هویتی را پایه‌ای اصلی در فضای مجازی عنوان کرد و گفت: فضای مجازی یکی از پایه‌های اصلی‌اش بر مبنای بی‌هویتی است؛ یعنی هر کاربر بدون احراز هویت یا با هویت جعلی می‌تواند در این فضا فعالیت کند و همین زمینه ساز بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها و جرایم را فراهم و روحیه انجام تخلف و جرم را در مخاطبان تقویت می‌کند.

ضابط در انتهای بحث خود، افراد متشرع فعال در فضای مجازی را به سه دسته تقسیم کرد و توضیح داد: برخی طلاب و افراد مشترع به دنبال اصلاح این فضا هستند؛ اما از خودشان مراقبت نمی‌کنند و باعث غرق شدن خودشان می‌شوند. برخی دیگر از افراد متشرع هستند که کاملا محتاط از این فضا استفاده می‌کنند و برخی دیگر هم در هنگام استفاده از این فضا محتاط عمل می‌کنند؛ اما از ظرفیت تبلیغی آن نیز غافل نمی‌شوند و با یاد گرفتن راه و روش استفاده از آن و آموزش سواد رسانه باعث ترویج معارف اسلامی می‌شوند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عبد الناصر
Iran, Islamic Republic of
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
چه موضوع خوبی رو انتخاب کردید.
0
0