۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۷۴۸۲۲
دین و زیست مجازی (۱۳)؛

وجوب امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی

وجوب امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی
حجت الاسلام هادی گفت: همانگونه که در فضای حقیقی امر به معروف و نهی از منکر واجب است در فضای مجازی نیز این کار واجب می باشد.

حجت الاسلام اصغر هادی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: از دیدگاه دینی و اسلامی اگر زیست مومنانه در فضای مجازی را بخواهیم بررسی کنیم، در آیات و روایات به صراحت مطلبی نداریم اما چارچوب های کلی و قوانین ثابتی وجود دارد که تا قیامت می تواند زندگی ما را شکل دهد، در  بحث فضای مجازی باید چند مطلب را مد نظر قرار دهیم؛ در فضای مجازی دروغ زیاد است نباید سریع به مطالب اعتماد کرد و در فضای مجازی هر روز دروغ هایی را مشاهده می کنیم و پس از چندی تکذیب می کنند و می گویند واقعیت نداشته است، در کنار دروغ پردازی و شایعه پراکنی متاسفانه در این فضا خطر انحراف اخلاقی به شدت وجود دارد.

وی افزود: دشمنان ما با برنامه ریزی و تکنولوژی که در اختیار دارند از طریق فضای مجازی برای ما بخصوص نسل جوانمان برنامه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را به وجود آوردند، باید در این فضا مراقب فرزندانمان باشیم و راه مقابله با آن را به کمک کارشناسان مومن آموزش بدهیم. چون فضای مجازی در اختیار دشمن است برای کسب اطلاعات و یا جاسوسی از همین فضا استفاده می‌کند و از تحلیل اطلاعات با اسرار نظام و  فرهنگ ما آشنا تر می شوند به همین دلیل نباید هر کسی را در این فضا همراهی کرد. گاهی هم مورد هدف گروه‌های سیاسی قرار می‌گیریم و از طریق اشتراک و مدیریت، به اهدافشان می‌رسند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در فضای مجازی باید برخورد عاقلانه انجام بدهیم متاسفانه در این فضا منکر را معروف و معروف را منکر می‌کنند، همانگونه که در فضای حقیقی امر به معروف و نهی از منکر واجب است در فضای مجازی نیز این کار واجب می باشد. خیلی اوقات خبری پخش می شود که آبروی مسلمانی خدشه دار می شود، که ممکن است هدایت شده هم باشد و با بازنشر آن مطلب در از بین رفتن آبروی مومنی که احترامش بالاتر از کعبه است را ببریم.

حجت الاسلام هادی گفت: اگر بخواهیم زیست مومنانه داشته باشیم باید با رسانه ای همراه شویم که رنگ خدایی دارد، متاسفانه در بحث کنترل فضای مجازی از کشورهای غربی که مدعی آزادی می باشند نیز عقب تریم، اغلب آنها برای سنین مختلف حد و مرز قرار می‌دهند.

مدرس حوزه و دانشگاه  به نقل از رهبری که؛ اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم بیان کرد:  این سخن اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد،  امیدوارم شورای عالی فضای مجازی جدی تر این فضا را رصد نمایند و هرچه زودتر در صدد به وجود آوردن فضای ملی اطلاعات باشند.

ارسال نظرات