۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۶۷۴۸۳۳

انسانیت شرط زیستن در فضای مجازی

انسانیت شرط زیستن در فضای مجازی
آنچه که در فضای حقیقی تخطی، محسوب می شود در فضای مجازی هم، صدق می کند و انجام وظایفی که در فضای حقیقی به عهده مومنان است، مطابق آن در فضای مجازی، باعث پیروزی خواهد شد.

حجت الاسلام سید عبدالله حسینی پژوهشگر، استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه، در موضوع زیست مومنانه در فضای مجازی به خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا بیان کرد: بهترین راه برای ورود به هر موضوعی، مفهوم شناسی است و عدم شناخت مفهوم ، انسان را دچار خطا و اشتباه می کند.

وی اظهار داشت: مفهوم زیست به رفتار طبیعی موجود و زیست مومنانه به رفتار و اعمال مطابق اقتضای ایمان، اشاره دارد. برای شناخت رفتار مومنانه ابتدا باید فرق مومن و غیر مومن را بدانیم.

این پژوهشگر حوزوی گفت: انسان از جهت های مختلف، با حیوان فرق دارد. حیوان نسبت به اعمال و رفتارهای خود آزاد می باشد، در حالی که انسان اینگونه نیست، چرا که هیچ چیز حیوان را کنترل نمی کند إلا ترس.

وی خاطرنشان کرد: امورات مختلفی انسان را از درون، کنترل می کنند مانند؛ انسانیت، عقل، روابط اجتماعی، شغل، عقیده و فرهنگ، که این مورد اهم از موارد قبلی می باشد، درست بر خلاف حیوان.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: رفتار مومنانه بر اساس ایمان است و بخش عمده آن، در تربیت قرار دارد که امری فطری می باشد.

 وی افزود: از آنجایی که فضای مجازی خصوصی نیست، به همین دلیل بیشتر کشورها آن را و رفتارهای موجود در فضای مجازی را، کنترل و محدود می کنند و علت آن، عمومی و قابل رصد بودنش می باشد و بنابراین آنچه که در فضای حقیقی، تخطی و قانون شکنی، محسوب می شود، در مورد فضای مجازی هم، صدق میکند و انجام وظایفی که در فضای حقیقی بر عهده مومنان است، انجام مطابق آن در فضای مجازی، باعث پیروزی و مقابله خواهد شد.

پژوهشگر و مدرس حوزه در پاسخ به خبرنگار سرویس فرهنگی رسا مبنی بر راهکار مناسب برای تثبیت رفتار زیست مومنانه در فضای مجازی خاطرنشان کرد: با ایمان، اخلاقیات اجتماعی، وجود قانون در فضای مجازی، کنترل و پیگیری، تفکیک در فضای مجازی، بیان نکردن مسائل جنسی، جلوگیری از انتشار این موارد و حضور مستدام مسئولین در این فضا و پیگیری از جوانب اخلاقی، می توان دفع ضرر محتمل کرد.

سینا ریاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
چه متن تند و بی موالات نوشته شده
0
0