۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۷۴۸۴۵
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

وظایف طلاب در قبال بیانیه گام دوم، تبیینی، اندیشه ای و میدانی است

وظایف طلاب در قبال بیانیه گام دوم، تبیینی، اندیشه ای و میدانی است
اصفهان - حجت الاسلام قطبی با اشاره به ابعاد گسترده بیانیه گام دوم انقلاب گفت: تببین، ترویج و بازگو کردن لایه های بیانیه گام دوم، اولین وظیفه طلاب حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، نشست علمی آنلاین «نقش و وظایف طلاب حوزه های علمیه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» صبح امروز از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین و با مشارکت مراکز تخصصی و آموزش عالی حوزوی خواهران استان اصفهان و با حضور رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام  محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست به بیان تفاوت سند بیانیه گام دوم در مقایسه با اسناد گذشته پرداخت و تصریح کرد: مهمترین تفاوت این سند، عام بودن مخاطبان است به ویژه این که مخاطب نسل جوان در این بیانیه بروز و ظهور بیشتری دارد. تفاوت دوم آن است که این سند نوعی تبیین رسالت نسبت به دستاوردهای چهل ساله انقلاب و نیز برنامه های پیش روی آن است.

وی وظایف طلاب را در سه بخش، تبیینی، اندیشه ای و میدانی و عملیاتی بیان کرد و گفت: تببین، ترویج و بازگو کردن لایه های بیانیه گام دوم، اولین وظیفه طلاب حوزه های علمیه است و این سند به خاطر قالب بیانیه بودن آن، به گونه ای مختصر و فشرده از دستاوردهای چهل ساله و آینده پیش رو به سمت تمدن سازی سخن می گوید که بازنمای آن نیازمند تبیین و تفسیر است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: کسانی می توانند این مأموریت را انجام دهند که اولا بیانیه را مطالعه کرده و فهمیده باشند، ثانیا اهداف و آرمان های نظام اسلامی را بشناسند و نیز قدرت بیان گفتاری یا رفتاری یا متنی بیانیه را در قالب کتاب، مقاله، تحلیل و... برای آحاد مردم به ویژه نسل جوان، داشته باشند.

وی روح کلی حاکم بر بیانیه گام دوم را سه کلید واژه جوان، امید و اراده دانست و اظهار کرد: در این بیانیه جوان، اصلی ترین موتور محرک و پیشران نظام جمهوری اسلامی در گذشته و حال معرفی شده که البته نیاز به دو بال، اراده و امید برای باورمندی و امیدواری نسبت به آینده و انجام اقدامات تأثیرگذار برای دستیابی به اهداف و آرمان های انقلاب  دارد.

حجت الاسلام قطبی در ادامه به بیان دومین وظیفه طلاب در تحقق بیانیه گام دوم پرداخت و گفت: نقش دوم طلاب حوزه های علمیه، نقش اندیشه ای است و در این بخش باید تولید فکر و اندیشه، تألیف و تدوین نظام های اجرایی، پاسخ به شبهات جدی، و بحث های بنیادی و نظری انجام شود. به طور مثال باید در بعد مشروعیت و کارآمدی نظام یا در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، ولایت فقیه و... در مجامع علمی گفتمان سازی و نظریه پردازی شود. هدف بیانیه گام دوم رسیدن به تمدن اسلامی است که رهبر معظم اتقلاب برای رسیدن به آن 7 محور را مطرح فرمودند که هر کدام به کار علمی و اندیشه دقیق و عمیق نیاز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وظایف عملیاتی و میدانی طلاب حوزه های علمیه پرداخت و تصریح کرد: گام اول این وظایف تجربه نوردی است که برای تحقق هدف مهم بیانیه گام دوم که تمدن سازی است لازم است به مرور تجربه ها، نمونه کاوی و مطالعه دستاوردهای انقلاب بپردازیم تا بتوان با مطالعه و واکاوی اقدامات صورت گرفته از آن برای برطرف کردن نقاط ضعف، مدل سازی و نظام سازی استفاده کرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: دومین گام در این بخش، هم اندیشی و هم فکری است و تمدن سازی کار فکری نیاز دارد و طلاب می توانند در جلسات مستمر میان خود به بحث و گفتگو پیرامون موضوعات بیانیه پرداخته و با جمع بندی دیدگاه ها و نتایج گفتگو، محتوای آن را برای مخاطب نسل جوان ارائه کنند.

حجت الاسلام قطبی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب باید از تریبون های متنی نظیر یادداشت نویسی استفاده کرده و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و یا با استفاده از رسانه ها و خبرگزاری ها، مخاطبان زیادی جلب نمایند و همچنین استفاده از ابزارهایی نظیر اینفوگرافی، موشن گرافی، عکس نوشته و دیگر تولیدات رسانه ای برای بیان دستاوردهای نظام اسلامی و یا موضوعات مختلف بیانیه گام دوم از دیگر اقدامات میدانی و عملیاتی بیان است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات