۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۷۵۰۰۲
تلنگری بر هنر هشتم (۷)؛

علت تعلل در ترسیم الگوی ایرانی و اسلامی بازی‌های رایانه‌ای

علت تعلل در ترسیم الگوی ایرانی و اسلامی بازی‌های رایانه‌ای
حجت‌الاسلام عبداللهی در اولین نشست تأثیر بازی‌های رایانه‌ای گفت: مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای، با دغدغه ترسیم الگوی اسلامی بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی حجت الاسلام محمود عبداللهی، نائب رئیس مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای، به اختصار مدبر، در سالن کنفرانس شهید حجت‌الاسلام محمدحسن دهقانی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام عبداللهی، حجت الاسلام عبداللهی، محمدحسین کتابی

ترسیم الگوی اسلامی بازی‌های رایانه‌ای هدف مدبر است

حجت‌الاسلام عبداللهی در ابتدا با اشاره به گروه مدبر پیرامون شکل گیری و فعالیت این مجموعه گفت: مجموعه مدبر یا مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای، به همت جمعی از طلاب و بازی‌سازان، با دغدغه ترسیم الگوی اسلامی بازی‌های رایانه‌ای ایجاد شد؛ یعنی هدف این مجموعه این است که یک الگویی بر اساس اسلام طراحی کند که اگر بازی‌ساز ما خواست بازی را بر اساس مبانی اسلامی تولید کند، بداند مبانی اسلام چه می‌گوید و هدف اصلی مجموعه مدبر، مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای این است.

وی ادامه داد: امسال سومین سال برگزاری درس خارج فقه مسائل مستحدثه با موضوع بازی‌های رایانه‌ای بود که در حوزۀ علمیه به عنوان دروس رسمی برگزار شد و دو سال قبل که در سنتی‌ترین مدرسه حوزه؛ یعنی مدرسه خان برگزار می‌شد و این‌ها اتفاقات بسیار خوبی است که در این زمینه رقم می‌خورد.

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام عبداللهی، حجت الاسلام عبداللهی، محمدحسین کتابی

نقش مرکز مدبر در پر کردن خلاء فقه بازی‌های رایانه‌ای

نائب رئیس مسؤول مجموعه مدبر با اشاره به فعالیت‌های فقهی حجت‌الاسلام و المسلمین خادمی کوشا در برگزاری این دروس گفت: حاجاقای خادمی کوشا زحمت این دروس را می‌کشیدند و این دروس همچنان برقرار است. در خصوص همین مسائل فقهی بازی‌های رایانه‌ای، با یک خلاءهایی در بحث‌های اصولی مواجه می‌شدیم و حاجاقای خادمی احساس می‌کردند که نیاز است در این مسائل ورود شود؛ چرا که در ناحیه انطباق عناوینی که در روایات ما بر مسائل مستحدثه است، برخی از مسائل اصولی حل نشده.

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین خادمی، امسال درس خارج اصول فقه مسائل مستحدثه را برگزار کردند که برای حل این مسائل مستحدثه از جمله بازی‌های رایانه‌ای نیاز بود. ایشان دو سال هم بحث فقه تربیتی بازی‌های رایانه‌ای که پرداخت به مسائل تربیتی بازی‌های رایانه‌ای، با ادله و متد فقهی بود. این اتفاقات نوید یک ورود جدی به این مباحث را می‌دهد.

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام عبداللهی، حجت الاسلام عبداللهی، محمدحسین کتابی

کمبود امکانات و ظرفیت‌های مناسب؛ علت کندی در ترسیم الگوی ایرانی و اسلامی بازی‌های رایانه‌ای

حجت‌الاسلام عبداللهی رسیدن به الگوی فقهی بازی های رایانه ای را مقدمه‌ای برای ترسیم الگوی اسلامی بازی های رایانه ای دانست و اظهار داشت: نشست‌های برگزار شده و سلسله نشست‌های الگوی فقهی بازی‌های رایانه‌ای و نشست‌هایی که در مراکز تخصصی فقهی، با این موضوع برگزار کرده‌ایم و به صورت کلی هدف گذاری ما این است.

وی ادامه داد: به‌خاطر نبود بعضی از امکانات و ظرفیت‌ها، آن شتابی که مدنظر خودمان بوده، هنوز شکل نگرفته است ولی امیدواریم که ان‌شاءلله به لطف خداوند متعال و ایجاد شدن ظرفیت‌های مناسب، با سرعت بیشتری این اتفاقات پیش برود و به آن الگوی مطلوب ان‌شاءلله برسیم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات