۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۷۵۰۴۷

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 30بهمن ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۳۰

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 140 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 850 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 450 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 140 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 520 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 940 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 200 تومان و درهم امارات 7 هزار و 80 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار نسبت به روز کاری ثابت مانده ولی قیمت یورو کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  25 هزار و 170 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 670 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 300 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 800 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: پنج‌شنبه 30  بهمن 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

25  هزار و 170

قیمت دلار (بازار آزاد)

25 هزار و 900

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30 هزار و 300

قیمت یورو (بازار آزاد)

31 هزار و 200

قیمت درهم

7 هزار و 80

قیمت پوند

35 هزار

بروز رسانی: پنج‌شنبه 30 بهمن ساعت 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  11 میلیون و 300  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 850 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 600 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 300  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 450 هزار

بروز رسانی: پنج‌شنبه 30 بهمن ساعت 11:40

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 140  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 520  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 940 هزار

انس طلا(دلار)

1782.6

 

استخراج هر یک رمزارز معادل مصرف برق ۴۷ سال یک خانه است

محمدحسن متولی‌زاده اظهار داشت: از ابتدای شروع طرح مقابله با مراکز استخراج رمز ارز غیرمجاز تاکنون ۷۰ هزار دستگاه شناسایی و جمع آوری شده است.

وی گفت: میزان برق مصرفی دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز جمع آوری شده ۳۰۰ مگاوات است که این مقدار مصرف معادل نیاز یک شهر بزرگ به برق است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به آمادگی وزارت صمت برای ارائه مجوز و تسهیلات به متقاضیان استخراج رمز ارز، افزود: تاکنون تعدادی از این مراکز قرارداد بسته و مجوز دریافت کردند و البته برخی نیز به قیمت متضرر شدن مردم همچنان به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

متولی‌زاده با بیان اینکه ما به سه روش میزان مصرف برق، بازرسی‌ها و اطلاع رسانی مردم مراکز غیرمجاز را شناسایی می‌کنیم، گفت: با توجه به تعیین جریمه‌های سنگین و جمع آوری دستگاه‌های مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در صورت کشف، بهتر است فعالان این صنعت که هنوز مجوز فعالیت ندارند، برای جلوگیری از این زیان نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طبق سیاست‌های دولت، انرژی با یارانه به مشترکان ارائه می‌شود افزود: این بخش صنعتی به دلیل دستیابی به منابع ارزی و داشتن سودهای کلان، طبق تصمیمات دولت یارانه‌ای برای انرژی دریافت نخواهندکرد.

 

دولت با افزایش قیمت مصوب مرغ موافقت نکرد

قرار بود امروز در جلسه‌ای با حضور مسئولان ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و مسئولان تشکل‌های تولیدی قیمت مصوب مرغ اصلاح شود اما در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت مصوب این کالا در سال جاری بدون تغییر بماند البته این تصمیم مورد رضایت نمایندگان تشکل‌ها نبوده و آنها این کار را به زیان مرغداران می‌دانستند.

در این زمینه یک منبع آگاه با بیان اینکه به دنبال افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دامی تولیدکنندگان خواهان اصلاح قیمت مصوب مرغ بودند، گفت: قرار بود در جلسه امروز قیمت اصلاح شود اما در نهایت مسئولان خواستار این شدند که قیمت مصوب بدون تغییر، ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بماند.

وی اضافه کرد: همچنین قرار شد دولت سهمیه دان مرغداران را تا حدودی افزایش دهد و سهمیه برای دوره ۴۰ روزه پرورش اختصاص می‌یافت اما الان قرار است برای دوره ۴۵ تا ۴۶ روزگی تخصیص پیدا کند.

به گفته این منبع آگاه، اصلاح قیمت مرغ به نیمه فروردین ۱۴۰۰ موکول شد.

 

بهره برداری آزمایشی سامانه پیش بینی و هشدار سیل کشور

مهدی رهنما اظهار کرد: سازمان هواشناسی کشور بر مبنای وظایف ذاتی و به منظور ارتقاء کیفیت پشتیبانی و بیش آگاهی سیل ، طراحی و توسعه سامانه‌ نرم افزاری پیش بینی و هشدار سیل نسل چهارم را به پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور محول کرد.

وی ادامه داد: این سامانه قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل است، پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق کند.

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب 5 و 10 روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد.

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر کل کشور از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و می توان در مرحله بعدی به توسعه و بست آن به کل کشور اهتمام ورزید. 

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل که حقیقتا یکی از مشغله های اساسی کل نظام حاکمیتی می باشد و با در نظر گرفتن همین امر با ابلاغ دستور شخص معاون اول محترم رئیس جمهور به کلیه سازمان ها پیرامون همکاری مطلوب با پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در جهت ایجاد این سامانه ، می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب‌ آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح کل کشور افزایش داد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات