۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۷۵۱۹۲
دین و زیست مجازی (۳۴)؛

شرایط فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی از حساسیت خاصی برخوردار است

شرایط فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی از حساسیت خاصی برخوردار است
حجت الاسلام اکرمی شیرازی گفت: نقش والدین در تربیت فرزندان نسبت به فضای مجازی نباید نادیده گرفت، شرایط فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی از حساسیت خاصی برخوردار است.

حجت الاسلام محمد رضا اکرمی شیرازی مدیر گروه تحقیقاتی بحارالانوار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: زمانه ای که در آن زندگی می کنیم معروف به عصر ارتباطات است، عصری که مسافت ها در ارتباط و تبادل اطلاعات خیلی دخیل نیست، تا جایی که جهان امروزی را دهکده جهانی نامیده اند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: باید اعتقاد داشته باشیم که اخلاق تضمین کننده سعادت فردی و اجتماعی انسان است در این زمینه همه ما مسئول هستیم و این وظیفه سنگین بر دوش تک تک ما است، چه شورای عالی فضای مجازی و چه آحاد جامعه که از این فضا استفاده می کنند.

استاد مرکز تخصصی فقه با توجه به اهمیت لزوم اخلاق در فضای مجازی خاطرنشان کرد: انسان زمانی شایسته نام انسان است که انسانیت را فراموش نکند و آن زمانی است که اخلاق را رعایت کرد؛ تحول دنیای امروز به سبب سرعت بسیار زیاد تکنولوژی فضای مجازی است، اما توجه به این نکته ضروری و لازم است که هرچه فناوری و تکنولوژی پیشرفت داشته باشد باز اخلاق و ارزش‌های انسانی تغییر نمی‌کند بلکه رعایت اخلاق در فضای مجازی از بعضی جهات مهمتر است چرا که فرد در این حوزه ناشناس است و راحت‌تر می‌تواند فعالیت کند.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت کاربران فضای مجازی عنوان کرد: زیادتر بودن مخاطب این مسئولیت را افزایش می‌دهد سرعت زیاد در انتشار مطالب بُعد دیگری است که لزوم رعایت اخلاق در فضای مجازی را دوچندان می کند.

حجت الاسلام اکرمی شیرازی گفت: نقش والدین در تربیت فرزندان نسبت به فضای مجازی بسیار مهم است که نباید نادیده گرفت، چراکه سن این فضا به دبستان و پیش دبستانی رسیده است، در این شرایط فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی از حساسیت خاصی برخوردار هستند.

مدیر گروه تحقیقاتی بحارالانوار بیان داشت: امروزه فضای مجازی ارتباط مستقیم با دین و دنیای انسان دارد مقام معظم رهبری در اهمیت و حساسیت فضای مجازی فرمودند اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی میشدم،  این اهمیت فضای مجازی را نشان می دهد در روایتی دین اسلام مساوی با حُسن خُلق معرفی شده است این حُسن خُلق یک معنای جامع و کلی دارد که تمام زوایای رفتاری انسان را شامل می شود؛  به فرموده امیرالمومنین اگر جهنمی  نبود ثواب و عقاب ای هم در کار نبود باز هم باید اخلاق مداری در زندگی را رعایت کنیم چرا که فطرت پاک حکم می کند که آداب و اخلاق اسلامی رعایت کرد.

ارسال نظرات