۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۷۵۲۰۹
دین و زیست مجازی (۲۸)؛

جریان تحریف وارد میدان مجازی شده است

جریان تحریف وارد میدان مجازی شده است
پژوهش‌گر فضای مجازی و رسانه گفت: گروهی ادعا دارند محتوا و پلتفرم از یکدیگر جدا هستند؛ اینها در واقع به دنبال تحریف‌اند تا زیرساخت‌ها را بومی نکنند و مردم را فریب دهند.

دکتر سید علیرضا آل‌داود، پژوهش‌گر فضای مجازی و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه امروزه فراگیر شدن فضای مجازی و رسانه‌‎های هوشمند، فضای خاصی را در کشور رقم زده گفت: سواد رسانه باید در کنار بومی سازی زیرساخت‌ها، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تقویت پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد تا نتیجه بدهد.

وی در رابطه با سخن کسانی که ادعا دارند پلتفرم‌ها از محتوا جداست، عنوان کرد: گروهی هستند که ادعا دارند محتوا و پلتفرم از یکدیگر جدا هستند؛ اینها در واقع به دنبال تحریف‌اند تا کم کاری خود را توجیه کرده، زیرساخت‌ها را بومی نکنند و مردم را فریب دهند در صورتی که هرچقدر هم محتوای مناسب تولید شود، تا زیرساخت‌ها بومی نباشد بهره‌ای نخواهیم برد.

این کارشناس فضای مجازی نسبت به محتوای سواد رسانه‌ای رایج در کشور هشدار داد و خاطرنشان کرد: در بررسی محتواهای سواد رسانه‌ای یونسکو، متوجه شدیم بسیاری از آموزه‌های آن بر خلاف فرهنگ و هویت ملی ماست و ضد فرهنگ است؛ ما باید خودمان دست به تولید محتوای درونی و بومی بزنیم.

وی افزود: محتوای سواد رسانه‌ای یونسکو مانند سند توسعه پایدار 2030 نام سند فرهنگی را یدک می‌کشد در صورتی که کاملا برخلاف آنچه مد نظر اسلام است حرکت می‌کند؛ در نتیجه ما باید به سمت تربیت رسانه‌ای مطابق با فرهنگ، آداب و رسوم کشور خود حرکت کنیم.

آل‌‌داود ضمن بیان اینکه باید تربیت رسانه‌ای، جایگزین سواد رسانه شود اظهار داشت: تأکید بنده بر روی تربیت رسانه‌ای است؛ ما در 3 لایه حاکمیت، مدیریت و کاربری باید به سمت ارتقای سطح سواد، مهارت و تربیت رسانه‌ای قدم برداریم تا از خطرات این فضا مصون بمانیم.

وی همچنین به توضیح تربیت رسانه‌ای پرداخت و تأکید کرد: علت اینکه تربیت رسانه‌ای باید در اولویت باشد این است که در تربیت رسانه‌ای، هم تعبیه زیرساخت بومی وجود دارد و هم محتوا به سمت اصلاح شدن می‌رود.

ارسال نظرات