۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۷۵۲۱۱
حجت الاسلام تکیه ای خبر داد؛

پویش مردمی فرصت انس؛ طرح جایگزین مراسم معنوی اعتکاف

پویش مردمی فرصت انس؛ طرح جایگزین مراسم معنوی اعتکاف
حجت الاسلام تکیه‌ای با بیان اینکه پویش فرصت انس به عنوان طرح جایگزین مراسم معنوی اعتکاف قرار گرفته است، گفت: سال گذشته سه میلیون نفر در فضای مجازی در این پویش شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای، رییس ستاد مرکزی اعتکاف، در نشست خبری ششمین جشنواره علمی، هنری و ادبی اعتکاف که پیش از ظهر امروز در مسجد اهل بیت قم برگزار شد، با اشاره به سیره انبیای الهی، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) بر برپایی مراسم معنوی اعتکاف، گفت: پیامبر اسلام مؤسس و پایه‌گذار مراسم معنوی اعتکاف بودند و ایشان در دهه آخر ماه رمضان در مسجد النبی معتکف می شدند؛ اما امور اجتماعی مردم را نیز پیگیری می کردند و همچنین سیره و سفارشات ائمه هدی نیز از اهتمام ویژه آنها به این مراسم بوده است.

وی با بیان اینکه مراجع و علمای بزرگ ضمن اینکه احکام و آداب اعتکاف را شرح دادند؛ اهتمام ویژه ای برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف داشتند، افزود: شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم در درس خود طلاب را سفارش به شرکت در مراسم اعتکاف کرده بود و حضرت آیت الله گلپایگانی نخستین فردی بود که به این سفارش عمل کرد و همچنین در دوران حضرت آیت الله بروجردی مراسم های اعتکاف بسیاری برگزار شده بود.

تعداد بازدید : 2

رشد و بالندگی در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بعد از انقلاب

حجت الاسلام تکیه ای با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی شاهد رشد و بالندگی در برگزاری مراسم معنوی اعتکاف هستیم، ابراز کرد: قبل از انقلاب تنها مراسم اعتکاف در میان روحانیون و علما برگزار می شد؛ اما به ثمره پیروزی انقلاب اسلامی شاهد گسترش و استقبال اقشار مختلف مردم جامعه به ویژه نسل جوان و دانسجویان از این مراسم هستیم.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف در بخش دیگر این نشست اظهار داشت: ستاد مرکزی اعتکاف نامه های بسیاری برای برگزاری مراسم اعتکاف به ستاد ملی کرونا نگاشته اند؛ اما با توجه به سیر صعودی و اوج گیری دوباره ویروس کرونا به دستور ستاد ملی کرونا امسال مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نخواهد شد.

حجت الاسلام تکیه‌ای بیان کرد: مناسب بود که کارشناسان ستاد ملی کرونا حداقل راهکارها و پروتکل های پیشنهادی ستاد مرکزی اعتکاف، همچون برگزاری حداقلی مراسم معنوی اعتکاف با فاصله گذاری مناسب در مساجد جامع را بررسی می کردند و در مرحله بعد حکم ممنوعیت سراسری برگزاری اعتکاف را صادر می کردند.

پویش مردمی فرصت انس؛ طرح جایگزین مراسم معنوی اعتکاف

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم احیای مراسم معنوی اعتکاف گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، در 83 کشور جهان با پشتوانه ستاد مرکزی اعتکاف قم، این مراسم معنوی برگزار شده بود؛ اما این بار امسال برنامه های جایگزین و جشنواره رسانه ای و مجازی برای اعتکاف طراحی شده است.

حجت الاسلام تکیه ای با بیان اینکه پویش مردمی فرصت انس طرح جایگزین برای مراسم معنوی اعتکاف در نظر گرفته شده است، افزود: روزه داری ایام البیض ماه رجب، استغفار در درگاه الهی، تلاوت قرآن، انجام اعمال ام داوود و خواندن نماز جعفر طیار به سفارش رهبر معظم انقلاب از جمله برنامه های پویش مردمی فرصت انس است.

رییس ستاد مرکزی اعتکاف اظهار داشت: در سال گذشته سه میلیون نفر در فضای مجازی در پویش مردمی فرصت انس شرکت و چندین میلیون نفر از رسانه ملی این پویش را همراهی کردند؛ درحالی که در برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد یک میلیون نفر حضور داشتند.

حجت الاسلام تکیه‌ای بیان کرد: پویش مردمی فرصت انس از طریق رسانه ملی، هیأت آنلاین، آپارات و پایگاه اطلاع رسانی ستاد اعتکاف برگزار می شود./998/پ202/ب1

ارسال نظرات