۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۷۵۲۲۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۳ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 3 اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۰۳

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 102 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 100 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 350 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 900 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 102 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 440 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 770 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 100 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  24 هزار و 673 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 184 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 432  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 849 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: یک‌‌شنبه 3  اسفند 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24 هزار و 673

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 100

قیمت یورو (صرافی بانکی)

29 هزار و 432

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار و 300

قیمت درهم

6 هزار و 850

قیمت پوند

34 هزار و 400

بروز رسانی: ‌یک‌شنبه 3 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 900  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 350 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 400 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 100  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 400 هزار

بروز رسانی: یک‌شنبه 3 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 102  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 440  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 770 هزار

انس طلا(دلار)

1785.6

 

تورم مسکن ۱۱۱ درصد شد

مطابق اعلام مرکز آمار ایران در پاییز امسال متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 412730 هزار ریال با میانگین مساحت 209 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 18.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 120.3 درصد افزایش داشته ‌است.

متوسط قیمت فروش هر مترمریع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 287609 هزار ریال (28 میلیون و 760 هزار تومان) با میانگین مساحت 87 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده که نسبت به تابستان امسال و پاییز سال گذشته به ترتیب 19.1 و 111.4 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 622185 ریال با میانگین مساحت 77 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 درصد بوده که نسبت به تابستان امسال 3.1 درصد کاهش و نسبت به پاییز 98 بالغ بر 40.9 درصد افزایش یافته است.

 

پایه سنوات وحق سنوات چیست؟

حق سنوات به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی داده می‌شود که سابقه یک ساله کاری دارند. اما پایه سنوات برای کارگاه‌هایی است که طرح طبقه بندی مشاغل دارند که پایه سنوات به حداقل حقوق آنها اضافه می‌شود.

«پایه سنواتی»، مفهومی متفاوت از «مزایای پایان کار» است و معمولاً کارگران آن را با معنای عرفی «سنوات» اشتباه می گیرند. «پایه سنواتی» را می توان بخشِ حمایتیِ پایه حقوق نامید که معمولاً برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می شود. این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولاً با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می شود؛ هرچند می توان آن را به صورت چند ماه یک بار یا سالی یکبار نیز پرداخت کرد. «پایه سنوات» یکی از مزایای جانبی دستمزد است و تغییر میزان سالانه آن ارتباطی با افزایش دستمزد ندارد.

اما یکی از دغدغه های کارگران تفاوت بین قراردادهای رسمی و غیررسمی بود. بر اساس بخشنامه ای که از سوی وزارت کار در سال 92 ابلاغ شد دیگر تفاوتی بین سنوات کارگران قراردادی و رسمی نیست.

چه کارگران تسویه حساب کرده باشند و چه تسویه حساب نکرده باشند مشمول پایه سنوات می‌شوند. حتی اگر فاصله‌ای بین کارکرد آن کارگران در کارگاه وجود داشته باشد.

آن دسته از کارگاه هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند بر اساس فرمول مشخص شده در بخشنامه دستمزدی وزارت کار پایه سنواتی برایشان واریز می‌شود. اما آن دسته از کارگاه‌هایی که طرح طبق بندی مشاغل ندارند، به شرط آنکه نیروی کار دارای سابقه یک ساله در آن کارگاه باشند ( دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند.اما حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هرسال کارکرد معادل یکماه حقوق است که درپایان کار ویا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

 

بیت کوین دوباره رکورد شکست و به بیش از ۵۷ هزار دلار رسید

کوین دسک اعلام کرد ارزش بزرگترین سرمایه دیجیتال دنیا رکورد قبلی خود را در کمتر از 12 ساعت شکسته و به بیش از 57 هزار دلار رسیده است. بیت کوین حدود 9 درصد افزایش ارزش روزانه داشته است.

 ارزش بیت کوین در روز جمعه 18 درصد طی یک هفته بالا رفت و به رکورد 56 هزار دلار رسید. این ارز مجازی از ابتدای سال جاری تا حالا 92 درصد افزایش ارزش داشته و در حال حاضر ارزش بازار آن به یک تریلیون دلار رسیده است. بیت کوین در حال حاضر ششمین سرمایه با ارزش دنیاست و تنها یک رده پایین‌تر از آلفابت گوگل قرار دارد.

افزایش قابل توجه ارزش این ارز مجازی به خاطر بالا رفتن مقبولیت آن بین سرمایه‌گذاران و شرکت های بزرگ بوده است. تسلا در اوایل همین ماه اعلام کرد 1.5 میلیارد دلار در این ارز مجازی سرمایه‌گذاری کرده است.

بانک نیویورک ملون، قدیمی‌ترین بانک آمریکا اعلام کرد شرایطی برای مشتریانش فراهم می‌کند تا بتوانند بیت کوین و سایر ارزهای مجازی را ذخیره کنند. بلک راک، یکی از مدیران سرمایه آمریکا و شرکت پرداخت اسکوئر هم طرح‌های خود را برای پشتیبانی از ارزهای دیجیتال اعلام کرده اند. شرکت مستر کارت هم اعلام کرد از کاربرد ارزهای مجازی در شبکه خود حمایت می‌کند.

 بیت کوین 12 سال پیش توسط یک شخص یا یک گروه ناشناس تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو ابداع و و معامله آن در 2019 به عنوان یک سرمایه دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین آغاز شد. هدف از این سیستم، پرداخت بدون در نظر گرفتن سیاست ها و قوانین بانک مرکزی است.

 اولین افزایش قیمت قابل توجه بیت کوین در 2017 بود که آن را به 20 هزار دلار رساند و باعث شهرت جهانی آن شد. کمی پس از آن بیت کوین 80 درصد از ارزش خود را طی یک ماه از دست داد و بعد دوباره رشد خود را آغاز کرد.

 طبق گزارش کوین دسک بیت کوین در ساعت 13:25 به وقت گرینویچ 57272 دلار معامله شده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات