۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۷۵۲۹۳
تلنگری بر هنر هشتم(۱۶)؛

بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!
امروزه، شرکت‌های بازی سازی فراوانی در داخل کشور هستند که بازی‌های رایانه‌ای کماندویی تولید می‌کنند. بازی‌هایی که مورد استقبال عامۀ مردم و گیمرها قرار می‌گیرند، اما...

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شاید عنوان این یادداشت، شما را به اینجا آورده باشد تا درباره بازی‌های دیجیتالی و رایانه‌ای کماندویی مطلبی را تقدیم‌تان کند؛ اما خیر! تا امروز شرکت‌ها و گروه‌های بازی سازی متعددی به وجود آمده و از بین رفته‌اند که هر کدام یک یا نهایتاً دو کار خیلی خوب را در پرونده تولیدی خود دارند و به اصطلاح شرکت‌هایی کماندویی بودند که برای انجام یک عملیات ضربتی فرهنگی به میدان آمدند و از میدان بیرون رفتند.

بازی‌های زیادی که تولید شدند و پس از تولید نیز به علت‌های مختلفی شرکت‌های بازی سازی رها شدند و این رها شدگی باعث شد آن مسیری که آمده بودند و آن رشته‌ای که دنبال کرده بودند از هم بگسلد. بازی‌هایی، چون نبرد در خلیج عدن، دوران افتخار و چندین بازی نام آشنا و گمنام دیگر را می‌توان برای این مسأله فهرست کرد و درباره آن‌ها به بحث و بررسی پرداخت که چه علتی موجب شد این بازی‌ها دیگر در عرصه تولید مجدد و تولید نسخه‌های جدیدتر قرار نگیرند؟
 
بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

قاچاق بازی

گاهی بازی‌هایی تولید می‌شوند که بعضی از افراد سودجو و سوداگر، فروش آن را از اختیار ناشر اصلی آن در می‌آورند و سود فروش نسخه‌های بازی را خود به جیب می‌زنند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، آن بازی را به صورت گسترده و رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. این مسأله امروزه بیشتر درباره فیلم‌های سینمایی رایج است؛ برای مثال فیلمی که هنوز به پرده اکران سینما نرسیده است، به صورت مجازی و در بستر شبکه اینترنت دست به دست می‌شود.

قاچاق بازی یکی از عوامل مؤثری است که در ضربه اقتصادی به بازی سازان و به طور عام به تولید کنندگان محصولات فرهنگی ایرانی و اسلامی ضربه می‌زند. عده‌ای بازی سازان، توانسته‌اند با طراحی ساز و کاری ویژه و مشخص، جلوی دزدی و قاچاق بازی‌های خود را بگیرند؛ اما عمده بازی‌های خارجی و دیگر محصولات خارجی که وارد ایران می‌شوند، بعضاً پس از رسیدن به کشور، اصطلاحاً پچ یا کرک می‌شوند؛ یعنی کد فعال سازی آن‌ها توسط هکر‌ها شکسته و یا بازخوانی و یا با تزریق و نصب بخشی از نرم افزار مورد نیاز برای اجرای آن نرم افزار، باز می‌شود.
 
بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

عدم بودجه کافی

یکی دیگر از موارد مهمی که باعث ضربۀ اقتصادی به بازی‌ها می‌شود، عدم حمایت درست از بازی‌های فاخر و توان‌مند و از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین علت دیگر آن، قاچاق آن بازی رایانه‌ای است که پیش‌تر بدان پرداخته شد. عدم بودجه کافی در تولید بازی‌های بعدی یک سازنده، یکی از علت‌های مهمی است که سازندگان بازی انگیزه خود را برای ادامه آن پروژه از دست بدهند.

از طرفی افزایش قیمت‌ها، کمبود بودجه نهاد‌های بالادستی (که می‌توان در خوش‌بینانه‌ترین حالت، آن را سوء مدیریت نهاد بالا دستی فرهنگ عنوان کرد) و گستردگی و حجم بالای تیم‌های بازی‌سازی که برای ادامه و پیشرفت بازی خود، نیاز به بودجه دارند و عمده بودجه‌های کلان به صورت خرده بودجه به این گروه‌ها می‌سد و در مواردی هم نمی‌رسد، از جمله اتفاقاتی است که در ضعف تولید بازی‌های رایانه‌ای مؤثر است و شرکت سازنده بازی علاقه‌ای به ادامه تولید آن بازی نخواهد داشت.
 
بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

فروپاشی شرکت و تیم 

اختلافات درون گروهی، عدم جدی گرفتن کار توسط اعضای یک شرکت و یا یک گروه، افزایش مشغله غیر کاری اعضا و ... از جمله آسیب‌های دیگری است که در فروپاشی شرکت‌ها و تیم‌های بازی سازی تأثیر دارد و منجر می‌شود اصلاً شرکتی باقی نماند که بخواهد بازی خود را ادامه بدهد.
 
بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

تغییر سیاست‌های سازنده

مشکل بعدی که باعث می‌شود یک بازی به صورت سلسله‌وار تولید و منتشر نشود، تغییر سیاست‌های کاری و بعضاً تغییر سیاست‌های ایدئولوژیک یک سازنده بازی است. گاهی اوقات یک شرکت بازی سازی، تمام قصد و هدفش، تولید بازی‌های سه بعدی است؛ اما بعداً تصمیم می‌گیرد بازی‌هایی که دوبعدی هستند را با شکل و شمایلی دیگر و در ایده‌ای نو و جدیدتر دنبال کند. از این رو تصمیم می‌گیرد که تولید سلسله بازی‌های خود را در قالبی دیگر ادامه دهد.
 
بازی‌های رایانه‌ای کماندویی!

عدم همکاری با شرکت‌های دیگر و موازی کاری

اکنون، موفق‌ترین بازی‌های فاخری که در بازار بازی‌های رایانه‌ای هستند؛ یعنی بازی سفیر عشق و عملیات انهدام. بازی‌های مذکور عمدتاً با کمتر از پنجاه نفر تیم تولید شده‌اند! در حالی که بازی‌های بزرگی، چون ندای وظیفه که هر ساله یک نسخه بروز و متفاوت به بازار عرضه می‌کند که همگی با استقبال بی‌نظیر مخاطبان روبرو می‌شوند، با گروهی بیشتر از حداقل ۱۰۰ نفر تولید می‌شوند! این مسأله، می‌تواند با همکاری و تشکیل چند هسته مستقل تولید کنندگان بازی رایانه‌ای حل شود و بازی‌های قوی‌تری در حد بازی‌های روز جهانی تولید شوند.

محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
مطلب خوب و کاملی بود، بهتون خسته نباشید میگیم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
مطلب بدور از ذهنی بود اما به دید اجتماعی میتونیم نگاه کنیم و تقریبا خوب بود
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
نوشتید همکاری تیم ها و شرکت ها با هم
شما چند نفر وارد ب ما نشون بده حاضر باشه همکاری مشترک بکنه
مگر در مواردی میشه ک پول خوبی توش باشه مگر نه کمک وهمکاری صفر
حتی اگر بازی به نظر درامد خوبی داشته باشه
اول باید به مردم یاد داد با هم همکاری کنن کارها بهتر جلو میره نه هرکسی بگه کارم انجام شد خرم از پل بگذره بقیه بی خیال
بازی های خارجی با بودجه و برنامه جلو میرن اکثر تیم ها و شرکت ها در بودجه به شدت ضعیفن و بعضی تیم دور هم جمع شدن بدون درامد تا شاید ب نتیجه برسن
بعد هم ک تولید شد حمایت ها صفر تازه فیلترینک ک بازی ضد ارزش ضد خط قرمز یا ... هست ممنوعه و ... بگذریم
شرکت هایی هم ک ب هر نحوی با کمک دولتی سپاه و ... میرن جلو که بقیه رو کاری ندارن یا نوعی دنبال کسایی هستند به صورت نفر با بهترین دانش و کمترین حقوق
امیدی نیست با این وضعیت و تنها راهی ک بازی ساز می بینه بازار خارجه حتی با رفتن از ایران زمانی ک بازیش ساخته شد
1
0