۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۷۵۳۰۵

همه‌گیری کرونا و نقش رسانه‌ها در تضعیف سلامت روانی جامعه

همه‌گیری کرونا و نقش رسانه‌ها در تضعیف سلامت روانی جامعه
اطلاع از مرگ و میر و درد و رنج دیگران و دیدن تصاویر بیمارستان‌های شلوغ و بیمارانی که تجهیزات پزشکی به آنها وصل است، می تواند ترسناک باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از آغاز همه گیری کرونا، نرخ اضطراب و نگرانی در آمریکا سه برابر و نرخ افسردگی چهار برابر شده است. تحقیق جدید نشان می دهد که رسانه ها بخشی از این مشکل هستند. تماشا کردن و خواندن مدام خبرهای مربوط به کووید ۱۹ می تواند برای سلامت روانی شما مضر باشد.

ما به عنوان استاد دانشگاه اثرات روانی  بحران ها، خشونت و بلایای طبیعی را بر مردم مورد مطالعه قرار می دهیم. قطعا کووید ۱۹ را می توان در رده یک بحران قرار داد و مطالعه ما از بیشتر از ۱۵۰۰ بزرگسال آمریکایی، به روشنی نشان می دهدکسانی که بیشتر در معرض اخبار مربوط به این همه گیری از رسانه ها قرار داشته اند، به استرس و افسردگی بیشتری دچار شده اند.

این مسئله کاملا قابل درک است است. اطلاع از مرگ و میر و درد و رنج دیگران و دیدن تصاویر بیمارستان های شلوغ و بیمارانی که تجهیزات پزشکی به آنها وصل است، می تواند ترسناک باشد. کووید۱۹ یک اینفودمیک (همه گیری اطلاعاتی) را به وجود آورده است؛ اعضای جامعه از حجم اطلاعاتی اشباع می شوند که از ظرفیت تحمل آنها خارج است. بخش عمده این اطلاعات نیز به خصوص در فضای اینترنت شامل شایعات عذاب دهنده، تئوری های توطئه و اظهارنظرهایی بی پایه و اساس است که باعث سردرگمی، گمراهی و هراس می شوند.

برخی بیشتر از دیگران دچار استرس می شوند

در مطالعه ای که ژوئن ۲۰۲۰ از ۵۴۱۲ بزرگسال آمریکایی  به عمل آمده ۴۰ درصد پاسخگویان دست و پنجه نرم کردن با سلامت روانی یا مسائل مرتبط با مصرف مواد یا الکل را گزارش کرده اند. این یافته به این نمی پردازد که آیا پاسخگویان به کووید۱۹ مبتلا شده اند یا خیر. از آن زمان برخی از کسانی که تجربه ابتلا به کووید۱۹ داشته اند، اکنون گزارش می کنند که تا ۹۰ روز بعد از تخفیف بیماری شان، نشانه هایی از مشکلات سلامتی روانی در آنها ظاهر شده است.

مراقبت از یک دوست یا خویشاوند مبتلا به کرونا می تواند به مشکلات سلامتی روانی منجر شود و حتی صرف اطلاع از ابتلای یک نفر به کرونا می تواند استرس آور باشد. اگر یک عضو خانواده یا دوست در اثر کرونا جان خود را از دست بدهد، غالبا بعد از غم و اندوه، اضطراب و افسردگی به سراغ  وی می آید. اگر  فرد در تنهایی بمیرد یا اگر به دلیل همه گیری امکان برگزاری مراسم سوگواری برای او وجود نداشته باشد، احتمال این وضعیت بیشتر هم می شود.

کارکنان ضروری از بیمارستان ها گرفته تا سوپرمارکت ها، ریسک بیشتری از مشکلات سلامت روانی مرتبط با کووید۱۹ را از خود نشان می دهند. این به خصوص در مورد کارکنان مراقبت های درمانی صدق می کند که مراقبت از بیمارانی را بر عهده دارند که در نهایت به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست می دهند.

بزرگسالان سیاهپوست و اسپانیایی تبار نیز مسائل سلامت روانی بیشتری از جمله سوء استفاده از مواد مخدر یا الکل یا فکر کردن به خودکشی را گزارش می کنند. دسترسی به منابع کمتر و تجربه کردن نژادپرستی سیستماتیک  که در قسمت عمده ای از نظام مراقبت های درمانی آمریکا جریان دارد نیز می تواند به این مشکل بیفزاید. همه گیری کرونا با دوره هایی از خشونت پلیس نسبت به آمریکاییان سیاهپوست نیز همراه شده است. این مسئله به تنهایی نیز می تواند مشکلات سلامت روانی را تشدید کرده باشد.

کودکان، نوجوانان و دانشجویان کالج نیز  واکنش های سلامت روانی در مقایسه بدتری از خود نشان می دهند. این امر می تواند به دلیل اختلال در وضعیت احساسی آنها، انزوا از همتایان، از دست رفتن پشتیبانی معلمان و از بین رفتن روند زندگی روزانه ناشی شود.

البته کسب آگاهی اهمیت زیادی دارد. اما برای ارزیابی اینکه تا چه اندازه زیر فشار قرار دارید، مقدار توجه خود به رسانه ها را بسنجید. اگر مرتب نگرانید، احساس می کنید دیگر ظرفیت ندارید یا در خوابیدن مشکل دارید، ممکن است بیش از حد لازم اطلاعات و اخبار مربوط به کووید۱۹ را دنبال کرده باشید. اگر این اتفاق برایتان رخ داد، برای مدتی اخبار را کنار بگذارید و کارهای دیگری انجام دهید که به آرامش فکری تان کمک کند.

والدین باید مرتب کودکانشان را کنترل کنند تا ببینند چگونه از رسانه ها تاثیر پذیرفته اند. گوش سپردن و تایید نگرانی های آنها- و بعد دادن پاسخ های صادقانه به سئوالاتشان- می تواند بسیار مفید باشد. اگر کودکی با صحبت کردن در مورد این مسائل مشکل داشت، فرد بزرگسال می تواند کار را با پرسش های پایان باز شروع کند (مثل:«درباره اتفاقاتی که دارد می افتد چه احساسی داری؟») به کودکان اطمینان و دلگرمی دهید که هر کاری انجام می شود برای محافظت از آنهاست و در مورد راه های ایمن ماندن یعنی پوشیدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست ها با آنها حرف بزنید.

سرانجام اینکه می توانید الگویی برای فرزندانتان باشید و با آموزش مهارت های غلبه بر مشکل آنها را تشویق کنید. اتفاقات خوبی را که هنوز هم در جهان رخ می دهند به کودکان یادآوری کنید. با کمک همدیگر فهرستی از راه های سالم برای کنار آمدن بر استرس ناشی از کووید۱۹ تهیه و بعد به آنها عمل کنید. این فعالیت ها به فرزندانتان کمک می کند که بر استرس غلبه کنند و برای خود شما نیز مفید خواهد بود./998/

ارسال نظرات