۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۷۵۳۹۹
آیت الله اعرافی:

حوزه مازندران همگام با تحولات ارتقا یابد

حوزه مازندران همگام با تحولات ارتقا یابد
مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه میزان و درصد نخبگان مازندران دو برابر استان های دیگر است، گفت: علاوه بر این باید به ظرفیت علمی و دانشگاهی این استان نیز توجه داشت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران که در قم برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه رجب، گفت: میزان و درصد نخبگان مازندران دو برابر استان های دیگر است. در کنار این باید به ظرفیت علمی و دانشگاهی هم توجه داشت. نقش علما و حضور بزرگان در این استان بسیار برجسته بوده و بنده از جهات مختلف مدیون این استان هم هستم چرا که در دوران تحصیلی هم در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی بودم و مباحثی چون اسفار، اشارات،‌شفا و ... از ایشان فرا گرفتم و آموختم.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: یکی از بزرگترین حوزه علمیه استانی هم به مازندران اختصاص دارد؛ از نکات برجسته ای که روی آن کار شده این است که تفکر فلسفی و عقلی در خطه شمال و مازندارن قوی است و ما فلاسفه قوی داشته ایم و ملا علی نوری از دو سه مفسران حکمت متعالیه می باشند و در کنار آن از نظر تفکر فقهی، حدیثی و تفسیری بسیار سابقه درخشانی دارد. لذا این منطقه از نظر تاریخی و راهبردی بسیار استراتژیک است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر پیشرو بودن روحانیت استان متناسب با دنیای امروز، افزود: باید تلاش بیشتری از سوی روحانیت این منطقه صورت گیرد. امید است به لحاظ کیفیت حوزه و روحانیت استان مازندران ارتقا پیدا کند و مانند گذشته و به صورت فزاینده شخصیت های بزرگ تربیت کند و به جامعه و حوزه تحویل دهد. همچنین این حوزه ضمن حفظ جایگاه گذشته، باید جایگاهی متناسب با شرایط امروز پیدا کند.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به سبقه حوزه علمیه قم، گفت: حوزه با وجود این که در یکصد سال بعد از تشکیل آن پیشرفت داشته، اما با وجود همه اینها آسیب های جدی نیز دارد و ما نباید از این آسیب ها غافل شویم.

عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: باوجود تطوراتی که در حوزه به وجود آمده در عین حال با آسیب هایی هم مواجه هستیم. باید تلاش کنیم این آسیب ها را بشناسیم، به آن توجه داشته باشیم و برای رفع آن هم تلاش کنیم و اگر این کار صورت نگیرد، خسارت خواهیم دید و ضربه خواهیم خورد.

امام جمعه قم بیان داشت: در ارتباط با یکصدمین سالگرد حوزه قم، دبیرخانه ای تشکیل و فعال شده و در این مورد هم اقداماتی صورت گرفته است و دانش نامه ای هم تولید خواهد شد که تحولات یکصد ساله قم در قلمروهای مختلف علمی، دانشی، سیاسی، تبلیغی و.... را نشان خواهد داد. این کار شروع شده چون فروردین ۱۴۰۱ یکصد سالگی حوزه علمیه قم با هجرت آیت الله حائری تمام می شود و وارد سده دوم خواهیم شد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این یکصد سال چند دوره تاریخی دارد که این دوره ها از زمان مؤسس حوزه قم شروع می شود تا به دوره مرحوم حضرت آیت الله بروجردی، دوره آغاز نهضت، امام راحل و شروع انقلاب و زمانی فعلی می رسد. در این دوره حوزه قم مسیر ترقی و پیشرفت را طی کرده و فراز و فرودهای سختی را هم پشت سرگذاشته است و برآمدن انقلاب از درون حوزه پدیده اعجاز گونه بوده و نقش حوزه قم در این تحولات و در عالم کم نیست.

وی بیان داشت: در این دانشنامه هم این مجموعه تطوراتی که در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و.... در قم، رقم خورده و تحولاتی که در حوزه فقه و اصول،‌فلسفه، علوم اجتماعی و ... به وجود آمده، باید نشان داده شود. اما در عین حال ضعف هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

ارسال نظرات