۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۴
کد خبر: ۶۷۵۴۳۰
آیت الله اعرافی:

انقلاب اسلامی خلوت زیبای اعتکاف را به جلوت جوانان کشاند

انقلاب اسلامی خلوت زیبای اعتکاف را به جلوت جوانان کشاند
آیت الله اعرافی گفت: اسرار بی پایانی در عبادات از جمله اعتکاف وجود دارد و این انقلاب اسلامی بود که این خلوت های عابدانه را به جلوت جبهه ها و در میان جوانان کشاند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه وروحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه در وبینار علمی اعتکاف «معنویت و اخلاق» که امشب در حرم حضرت معصومه برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض گفت: سنت بزرگ اعتکاف در عصر انقلاب چنان شکوه و عظمتی پیدا کرد که در بیانیه گام دوم نیز جایگاه یافت و قرار گرفتن واژه دلربا و زیبای اعتکاف در این بیانیه نشان از تقدیر از این حرکت بزرگ است.

مدیر حوزه علمیه اظهار داشت: عبادت با حیات بشر گره خورده و از آغاز زیست بشر در این کره خاکی در وجود انسان بوده است و انسان همواره تعلقی به عالم قدس را در وجود خود احساس می کرده است.

امام جمعه قم بیان داشت: درمنطق اسلام عبادت از عمق و جامعیت خاصی برخوردار شده است و عبادت در اسلام یک منظومه فکری، فلسفی و فقهی خاص دارد از این رو اسلام جایگاه ویژه ای برای عبادت و آداب عبادی قائل است.

وی ابراز داشت: بسیاری در سوز و فراق اعتکاف می سوزند و در خلوت شبانه خود اشک می ریزند و شکی نیست که همه آنها به واسطه این سوز و عطش فراق از فیض و ثواب این عبادت برخوردار می شوند.

آیت الله اعرافی گفت: عبادت در منطق اسلام معجونی از ظاهر و باطن است و باطن عبادات وصل به بی پایان است و درجات بی انتهایی دارد و هر عبادتی برای سالکان به یک درجه ختم نمی شود و هرچه جلو برویم به پایان نمی رسیم و از این جهت عبادت شبیه قرآن است که 70 بطن دارد و وصل به بی نهایت است و هنر ماست که با این عبادات خود را بالا بکشیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: اسرار بی پایان ودنیاهای کشف نشده ای در عبادات از جمله اعتکاف وجود دارد که باید کشف شود و این انقلاب اسلامی بود که این کششهای عارفانه و این خلوت های عابدانه را به جلوت جبهه ها و در میان جوانان کشاند و طعم شیرین آن را به همگان چشاند.

امام جمعه قم اظهار داشت: عبادت در اسلام هسته مرکزی از تقرب به خدا را دارد اما بسته و در گوشه ای نیست بلکه در همه ساحت های زندگی بشر اثر می گذارد و در اجتماع، اقتصاد و سیاست تجلی دارد و در واقع روح و جان زندگی بشر است و این را در جای دیگر نمی توان یافت و امتداد عبادت در همه شئونات زندگی بشر کشیده شده است.

وی افزود: عزلت منطق اسلام نیست اما اسلام می خواهد انسان برای لحظاتی ارتباط با دنیا را قطع کند و به خلوت خدایی بنشیند تا یکبار دیگر به خود بیندیشد و از زندگی عادی خارج شود تا از تعلقات عالم فاصله بگیرد و اگر چنین نکنیم در این جهان ماده غرق می شویم.

آیت الله اعرافی گفت: اعتکاف و دیگر عبادات دل را آباد می کند و امام (ره) مردی دل آباد بود که به واسطه این عبادات توانست چنین تأثیرگذاری داشته باشد.

ارسال نظرات