۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۷۵۶۵۵

خطبه حضرت زینب الگویی کامل از مولفه های باور و منش سیاسی

خطبه حضرت زینب الگویی کامل از مولفه های باور و منش سیاسی
حجت الاسلام قرائتی گفت: خطبه حضرت زینب(س) گرچه ناظر به تحولات عصر خویش بوده است اما الگویی کامل از مولفه های یک باور و منش سیاسی است.

حجت الاسلام حامد قرائتی دانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به ویژگی های حضرت زینب سلام الله علیها گفت: حضرت زینب سلام الله علیها از شخصیت های تاثیر گذار بر اندیشه دینی، سیاسی و اجتماعی شیعیان هستند. چه اینکه نقش ایشان در نهضت امام حسین(ع) نقشی ممتاز و بی بدیل است. این جایگاه و نقش آفرینی را می توان در خطبه های ایشان پس از واقعه عاشورا مشاهده نمود. خطبه ای جامع، دقیق، دشمن شناسانه و عبرت آموز که شایسته است پس از قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مورد مداقه و تدبر قرار گیرد.

 استاد دانشگاه باقرالعلوم قم ابراز داشت: خطبه ایشان حکایتگر آگاهی دقیق به تحولات فکری، اجتماعی، فرهنگی و معرفتی جامعه عصر خویش است. شناختی که نمی تواند در چند روز یا یک شب ایجاد شده باشد. حضرت زینب(س) با بیانی صریح، عالمانه و مسئولانه به آسیب شناسی چالش های جامعه پرداخته و با توجه به سطح و شرائط اجتماعی مخاطبین به ارائه راهکار و راه نجات پرداختند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) در خطبه دمشق با شناخت دقیق از جهل عمومی جامعه شام و با استدلال مکرر به آیات قرآن به معرفی خلافت اموی پرداخته و نقش اهل بیت(ع) در سعادت مادی و معنوی امت را به خوبی تبیین نمودند. ایشان با ادبیاتی دقیق و به دور از کنایه و حاشیه سازی سطح آگاهی معرفتی، سیاسی و اجتماعی شنوندگان را به قدری ارتقاء بخشیدند که یزید در اوج اشعار مستانه خود وادار به اظهار پشیمانی از عملکرد خود شد.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به خطبه حضرت زینب در دمشق افزود: خطبه حضرت زینب(س) گرچه ناظر به تحولات عصر خویش بوده است اما الگویی کامل از مولفه های یک باور و منش سیاسی می باشد که می بایست خود و فرزندانمان را بر اساس این سطح از هوشمندی و نقش آفرینی تربیت نماییم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: به نظر می رسد صرف نظر از مهجوریت سایر ائمه هدی(ع) در محافل و مجالس دینی، اگاهی ما از چهره های شاخصی چون امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) به ذکر مصائب و مظلومیتها، بیان بی قاعده کرامات، معاجز و رویاها و ابراز علاقه در قالب های صرفا ادبی، احساسی و نمادین محدود مانده است.

پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام در ادامه عنوان کرد: این سطح از باورمندی باعث شده تا از شیوه و سبک زندگی اهل بیت(ع) در شناخت، ترویج، آموزش و صیانت از معارف اسلامی غافل بمانیم. چه اینکه ذخیره معنوی فرزندان و جوانان ما مملو از مفاهیم و اشعاری است که از طرفی تهی از مبانی ومعارف قرآنی و اعتقادی و از طرف دیگر مخلوط به مضامین غلو آمیز، ناسنجیده و نامناسب با جایگاه و شان اهل بیت(ع) بوده و حتی درگزاره های نقلی متاثر از منابع ضعیف و مشکوک است.

حجت الاسلام قرائتی در پایان ابراز داشت: می توان خطبه حضرت زینب(س) را حکایتگر تربیت و شناخت مستمر و جامع از تحولات دینی و اجتماعی ایشان و الگویی معیار در تبلیغ و صیانت از معارف اسلامی دانست.

ارسال نظرات