۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۷۵۶۸۷
حجت‌الاسلام لک‌زایی مطرح کرد؛

پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از کلان پروژه‌های ما از ۱۵ سال، پروژه و یا کلان پروژۀ «نفس و بدن» بود که این در مقیاس ملی و هم بین المللی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» با حضور حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر محمد سوری، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در سالن همایش علامه طباطبائی ساختمان مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد.

حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی در ابتدا در بیان نکات کلی درباره همایش پرداخت و گفت: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تلاش ما بر این است که با توجه به مسأله شناسی  و نیاز سنجی که انجام می‌دهیم، بسته پروژه تعریف می‌کنیم، ما تک پروژه معمولا کار نمی‌کنیم؛ چرا که وقتی کار تک پروژه انجام می‌شود از اولویت‌‌های پژوهشگاه خارج می‌شود.

پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - عکاس: محمدحسین کتابی

وی ادامه داد: پژوهش‌های فردی و تکی توسط افراد در خارج از پژوهشگاه قابل انجام است و به‌همین خاطر پروژه‌ها و کلان پروژه‌های پژوهشگاه معمولاً در قالب بسته‌های فعالیتی تعریف می‌شود که به معنای این است که طیف متنوعی از اقدامات برای حل مسأله پیش بینی می‌شود؛ از جمله تدوین مقالات علمی پژوهشی، تدوین آثار پژوهشی، برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های ترویجی-تخصصی، برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی و همین‌طور تأسیس مجلات متناسب با مأموریت و نیز نهادسازی‌ها.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از کلان پروژه‌های این پژوهشگاه را، کلان پروژه نفس و بدن عنوان کرد و بیان کرد: حال یکی از کلان پروژه‌های پژوهشگاه که از ۱۵ سال پیش مطرح شد، پروژه و یا کلان پروژۀ «نفس و بدن» بود که این در مقیاس ملی و هم در مقیاس بین المللی قرار شد که انجام بشود.
 
پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیپروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - عکاس: محمدحسین کتابی
 
وی ادامه داد: ده سال پیش؛ یعنی در سال ۱۳۸۹ اولین همایش بین المللی «نفس و بدن» برگزار شد و الآن پس از ۱۰ سال، دومین همایش با مشارکت اساتیدی از دیگر ادیان و دیگر کشور‌ها برگزار می‌شود و علت این که این مسأله، محور کار قرار گرفت، در پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه این بود و است که درواقع ادیان ابراهیمی درمورد انسان یک مشترکاتی دارند و آن بحث هم این است که اگر ما برای انسان، علاوه بر جسم، قائل به یک روح و نفس هستیم، بیاییم با هم بحث کنیم که تکلیف این روح و نفس پس از مرگ چه می‌شود؟

حجت‌الاسلام لک زایی با اشاره به بحث دوبعدی بودن انسان اظهار داشت: اگر قبول داریم که این انسان پس از مرگ هم به حیات خودش ادامه می‌دهد، ببینیم تأثیرات آن در زندگی این و آنی ما چه باید باشد؛ یعنی آیا زندگی کنونی بشر، با جاودانگی نفس هم خوانی دارد و یا اینکه باید این اصلاح بشود؟ که ما از اینجا می‌خواهیم یک پلی به عرصه امتداد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بحث انسان شناسی بزنیم.

پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - عکاس: محمدحسین کتابی

 
وی ادامه داد: اگر همچین مطلبی برای انسان معاصر جا افتاد، آن وقت باید تأمل کند که معنویت در زندگی او چه جایگاهی دارد، خدا در زندگی او چه جایگاهی دارد، قیامت در زندگی او چه جایگاهی دارد. علاوه بر این همایش، دوستان ما در قالب تدوین مقالات علمی پژوهشی داخلی و خارجی این بحث را پیگیری کرده‌اند و می‌کنند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره محصولات و خروجی این همایش عنوان کرد: در همین همایش هم ۲۲ مُجلد به عنوان محصولات همایش دوم منتشر خواهد شد که ۱۵ جلد آن‌ها برای روز همایش آماده است و در روز همایش ان‌شاءلله رونمایی خواهد شد.

وی افزود: برنامه ریزی‌هایی انجام شده تا یک هیأت تحریریه بین المللی که بحث نفس را به زبان انگلیسی منتشر می‌کنند و نیز پیگیر هستند که بتوانیم یک انجمن بین المللی «نفس» تأسیس کنیم تا این اساتیدی که از کشور‌های مختلف در این همایش شرکت می‌کنند و در همایش قبلی نیز شرکت داشتند و همچنین دیگر کسانی که علاقه‌مند هستند در قالب انجمن بین المللی مطالعات نفس هم تجمع و ارتباط خودشان را حفظ کنند.
پروژه «نفس و بدن» از کلان پروژه‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - عکاس: محمدحسین کتابی
حجت‌الاسلام لک زایی به نشست‌های متعددی که پیرامون این همایش برگزار شده است اشاره کرد و گفت: نشست‌های متعددی برای آن همایش برگزار شده که آن طوری که دوستان به من گزارش داده‌اند، هشت پیش نشست برای این همایش و در این مدت، هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران برگزار شد.

وی در پایان یاد رئیس فقید پژوهشکده و یکی از اساتید این همایش را گرامی و ابراز داشت: جا دارد که من از رئیس فقید این پژوهشکده، جناب آقای دکتر علی‌پور و یکی از اساتید و اسلام شناسان ایتالیایی که قرار بود ما در این همایش خدمتشان باشیم یاد کنم که به تازگی از دنیا رفته‌اند.  

خبرنگار: محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
خیلی خوب بود باریک الله
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
باریک الله
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
تنظیم عالی و تصاویر عالی دستتون درد نکنه
1
0