۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۷۵۶۹۹

پنجمین قدرت موشکی جهان را بشناسید

پنجمین قدرت موشکی جهان را بشناسید
معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه ایران جزء پنج قدرت موشکی جهان است، گفت: قدرت‌های دنیا دنبال گرفتن قدرت موشکی ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرتیپ پاسدار «علی شمشیری»، با اشاره به دستاوردهای دفاع مقدس، گفت: پیرو بیانات مقام معظم رهبری در چند سال گذشته با این مضمون که چرا مردم اروپا به ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس ندانند که دولت‌های‌شان در رابطه با جنگ تحمیلی علیه ایران چه حمایت‌هایی از رژیم بَعث داشتند، آن‌ها هم باید این موضوع را بدانند.

لزوم بهره‌برداری درس‌ها و عبرت‌های دفاع مقدس 

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: از طرفی به دلیل اهمیت روشن شدن حقایق برای نسل‌های آینده، باید درس‌ها و عبرت‌های دفاع مقدس را بهره برداری کرد، همایش «مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس» برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی در این راستا برگزار شد.

وی جوهره این همایش با برخورداری از دبیرخانه دائمی را مهیا کردن بستربازگویی و به سمع و نظر مردم جهان رساندن، حقایقی از دفاع مقدس، که استکبار جهانی اجازه نمی‌داد به گوش جهانیان برسد، برشمرد و اضافه کرد: تا مردم جهان بدانند در جنگ تحمیلی علیه ایران چه کشورهایی سلاح‌های شیمیایی، تجهیزات میکروبی در اختیار رژیم بعث قرار می‌دادند، چه خساراتی هم به مردم ایران و عراق در راستای تأمین منافع ابر قدرت‌ها در جریان مقابله با انقلاب اسلامی ایران وارد شد، این‌ها حقایقی است که باید روشن شود.

جنگ تحمیلی علیه ایران به زیرساخت‌های منطقه خسارت زد

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر خسارت ناشی از جنگ تحمیلی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بر زیرساخت‌های منطقه، تصریح کرد: دنیا باید بداند در جریان این جنگ هشت ساله چه خساراتی به زیرساخت‌های منطقه وارد شد که نگذاشت، سرعت رشد و ترقی کشورهای منطقه را شاهد باشیم.

هدف، انعکاس حقایق دفاع مقدس به جهان

وی افزود: همایش «مطالبات حقوقی - بین‌المللی دفاع مقدس»، این حقایق و بخشی از جنایاتی که این‌ها بر علیه مردم منطقه انجام دادند را به شکل علمی با ارائه مقالات حساس و انتشار آن‌ها در آینده، به جهان منعکس می‌کند.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این پژوهشگاه با برگزاری چنین همایشی دنبال نمایان کردن حقایقی از جنگ تحمیلی است تا این حقایق را به معرض دید عموم و جهانیان بگذارد.

ایران؛ پنجمین قدرت موشکی جهان

شمشیری افزود: این حقایق سابقاً روشن نبود و با کار تحقیقی، پژوهشی، علمی و حقوقی همه جانبه و دقیق چنین اقدامی می‌تواند انجام بگیرد، چند سالی است که محققین ما در زمینه‌های مختلف کار تحقیقاتی انجام دادند و مقالات ارائه شده نشان می‌دهند، کاری که با این عمق، وسعت، پشتوانه علمی و نظری بسیار قوی برخوردار است، پیام به جهانیان دارد.

شمشیری با بیان اینکه مباحث دفاع مقدس در همان دوره قابل بررسی نبود و پرداختن به همه ابعاد آن وجود نداشت، اضافه کرد: چون در صحنه جنگ وظیفه اصلی دفع تجاوز است، طبیعتاً به این ابعاد جنگ تحمیلی با مباحث علمی، نظری، بررسی‌های عمیق راهبردی، مطالبات و حقوق حَقه یک ملت، باید بعد از پایان آن به این موضوعات پرداخته شود.

خروج از رخوت گذشته، خودکفایی از برکات دفاع مقدس

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) از آثار و برکات جنگ تحمیلی برای کشور، گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی را یک نعمت خواندند و فرمودند «جنگ، نعمت است»؛ خروج از رخوت گذشته، خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر  از برکات دفاع مقدس است.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه ایران یک موقع به لحاظ موشکی اصلاً عددی بین کشورهای جهان نبود، اضافه کرد: امروز خود تحلیل‌های دنیا می‌گوید، ایران به لحاظ قدرت‌موشکی پنجمین کشور جهان است.

وی با بیان اینکه قدرت‌های دنیا دنبال گرفتن قدرت موشکی از ایران هستند، تأکید کرد: یکی از مباحث مهم‌شان در جریان مذاکرات همین موضوع است، زیرا کشوری با چنین قدرتی، مُنفعل کسی نخواهد شد و با قدرت اهداف انقلابی خود را ادامه می‌دهد و با قدرت از کشورهای در حال مبارزه با استکبار حمایت می‌کند، این‌ها از برکات دفاع مقدس است و این موارد حقایقی است که از الان مطرح می‌شود.

شمشیری تأکید کرد: دنیا بداند با اتکا به خداوند تبارک و تعالی، تکیه برتوان خود می‌تواند این استقلال را به معنای واقعی حفظ کند، این موضوع درسی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به دیگران می‌دهد.

وی تأکید کرد: جامعه جهانی بداند جمهوری اسلامی ایران مُطلقا در جنگ تحمیلی آغازگر نبود، همان‌طور که در سیاست‌ها و خط مشی‌های امام راحل مطرح بود و در حوزه دفاع قرار داشت، توانست با قدرت همه جانبه این دفاع را انجام دهد.

شمشیری با تشریح گوشه‌ای از وضعیت ایران در روزهای نخستین جنگ تحمیلی، تصریح کرد: حداقل امکانات نظامی را در روزهای اول جنگ تحمیلی در اختیار نداشتیم، ولی با توجه به اهمیت دفاع به عنوان یکی از واجبات، این مهم در تهیه تجهیزات نظامی هم نمود پیدا کرد.

مُستشاران نظامی، تصمیم گیرنده حوزه نظامی کشور در قبل از انقلاب بودند

وی افزود: ما اول جنگ سلاح‌ موشکی مطلقاً نداشتیم، بدیل اینکه همه تسلیحات نظامی کشور دست بیگانگان بود و مُستشاران نظامی تصمیم می‌گرفتند چه چیزی تولید شود و چگونه به آن عمل و کجا از این تجهیزات نگهداری شود، با اخراج این مُستشاران و توجه به نیروهای خودی و بر اساس سیاست‌های امام راحل، خودباوری در نیروهای ما اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و عشایر ایجاد شد.

شمشیری با اشاره به اِنفعال حاکم بر نیروهای مسلح در آغازین روزهای جنگ تحمیلی آن هم بخاطر حمله غافلگیرانه دشمن، تصریح کرد: نیروهای ما با مرور زمان خودشان را پیدا کرده و نیازمندی‌های خود را تأمین و تمام الزامات را نیز تهیه کردند.

صدام، نماینده استکبار شرق و غرب در جنگ تحمیلی مقابل ایران

وی با تأکید بر اینکه صدام به نمایندگی از استکبار شرق و غرب مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی جنگید، اضافه کرد: ما با یک کشور در دوران دفاع مقدس طرف نبودیم، بیش از ۳۶ کشور نیروی انسانی برای کمک به رژیم بعث فرستاده بودند، زیرا ما از کشورهای مختلف اسیر داشتیم.

دفاع مقدس، جنگ استکبار و ابرقدرت‌های جهان با نظام جمهوری اسلامی ایران

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دفاع مقدس را جنگ استکبار و ابرقدرت‌های جهان با نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: مردم مظلوم ایران در این دوران با دشمن مقابله می‌کردند، ولی برآیند آن در پایان جنگ نحمیلی این بود که اگر تاریخ جنگ ایران با سایر کشورها را بررسی و آن را با دفاع مقدس مقایسه کنیم، می‌بینیم بعد از پایان هر عملیات و جنگی قبل از انقلاب اسلامی، بخشی از خاک کشور به تصرف بیگانه و خارجی‌ها در می‌آمد.

دفاع مقدس، پر افتخارترین جلوه نظام مقدس جمهوری اسلامی و قدرت ولایت فقیه

شمشیری جنگ تحمیلی را تنها نبردی در تاریخ ۲۰۰ سال گذشته کشور برشمرد که در پایان آن حتی یک وجب خاک کشور به تصرف دشمن در نیامد، بر دوران دفاع مقدس به عنوان پر افتخارترین جلوه این نظام مقدس و قدرت ولایت فقیه تأکید کرد و افزود: به همین خاطر این دفاع، مقدس بود.

وی با اشاره به دست‌یابی کشورهای منطقه به آموزه‌ها و آموخته‌های فراوان از تجربیات جنگ تحمیلی ایران، این موضوع را از دستاوردهای مهم دفاع مقدس ایران برشمرد و بر صَف تمام امکانات دنیا پشت سر صدام در هشت سال جنگ تحمیلی تأکید کرد و افزود: شوروی سابق، رژیم وقت امریکا و اروپا این حمایت‌ها را از رژیم بعث داشتند، کشورهایی که از لحاظ تسلیحاتی قادر به کمک به صدام نبودند نیروی انسانی فرستاده بودند، برآیند جنگ تحمیلی این است که کشور از دست تجاوز بیگانه خلاص می‌شود.

وی ادامه داد: امام راحل در یک دست خطی که بعد به عنوان منشور روحانیت چاپ شد از برکات دفاع مقدس مطلبی را با این مضمون می‌فرمایند که این جنگ، مَبنای مقاومت در منطقه است، یعنی اتفاقاتی که الان در عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و فلسطین در حال انجام است از این بخش از بیانات تاریخی امام راحل سرچشمه گرفته است.

شمشیری افزود: امام خمینی (ره) اسفند ۶۷ سه ماه قبل از رحلت‌شان، می‌فرمایند جنگ تحمیلی به مردم منطقه و جهان نشان داد می‌شود سالیان سال بدون اتکا به قدرت‌های خارجی، با ابرقدرت‌ها مبارزه و جنگ کرد، این دستاوردی بود که از دفاع مقدس به کشورهای منطقه رسید.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دفاع مقدس اظهار داشت: اگر امروز می‌بینید یمنی‌ها، بدون اتکا به کسی با توکل به خدا و اتکا به خودشان مقابل رژیم صعودی که همه کشورهای منطقه به آن کمک تسلیحاتی، برنامه‌ای و فکری می‌دهند ایستادند و با حداقل امکانات مقابل سعودی‌ها در حال پیروز شدن هستند، این‌ها از برکات دفاع مقدس ایران و درس‌هایی است که از مقاومت گرفته‌اند.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات