۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۷۵۷۳۰
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی:

تحقق عدالت در اولویت مسؤولان باشد

تحقق عدالت در اولویت مسؤولان باشد
امام جمعه همدان با ابراز تأسف از اینکه در ۱۰ سال گذشته کمترین استفاده و کمک از منابع دولتی در همدان صورت گرفته است، گفت: مسؤولان نسبت به جذب بودجه‌های دولتی، همت کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در جمع اعضای شورای شهر همدان ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده چند سال گذشته مدیریت‌ شهری همدان اظهار کرد: رویکرد جدید شورای شهر و شهرداری در راستای توجه به مناطق کم برخوردار (مناطق ۳ و ۴ شهرداری همدان) قابل توجه است.

وی گفت: در حاکمیت اسلامی، اصلی به نام عدالت وجود دارد که باید تمام برنامه‌ریزی‌ها، ساختارها و کارشناسی‌ها را با این مفهوم سنجید.

نماینده ولی فقیه در استان همدان محور حاکمیت در اسلام را عدالت برشمرد و افزود: تمام نظام‌ها و افراد در حاکمیت اسلامی با محور عدالت سنجیده می‌شوند و اگر به این مسأله کمتر توجه شده و در جامعه در این حوزه به موفقیت نرسیده‌ایم، علت آن است که واقعیت اجتماعی موجود نتیجه ساختارهاست.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید مسأله عدالت را احساس کنند، گفت: انتظار نمی‌رود بودجه سال آینده به نحوی باشد که به صورت کامل اصلاح شود، اما باید تلاش کرد بخشی از ساختار به تدریج اصلاح و در راستای تحقق عدالت، حرکت شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه رعایت قانون، اصل نخست است، هرچند ساختار را قبول نداشته باشیم؛ عنوان کرد: طرح مباحث بدین معنا نیست که شورای پنجم برخلاف قانون عمل کند؛ بلکه خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانیم.

وی ادامه داد: در این میان شاید راه‌اندازی خزانه‌داری کل کمک کند؛ اما انتظار می‌رود امسال که شورای پنجم در سال پایانی با تدبیر، اصلاح و مدیریت قوانین، یادگار نیکی از خود به جای بگذارد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مردم منطقه‌بندی را نمی‎شناسند گفت: از این‌رو باید تمام مناطق شهری به صورت یکسان مورد توجه قرار گیرد، در حالی که در شهرداری با ساختاری مواجه هستیم که منافع مردم را تأمین نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌های ستادی شهرداری همدان مرتبط با مسائل عمده شهر همدان است، اعلام کرد: در مناطق ۳ و ۴ شهرداری، حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار با عموم افرادی مواجه هستیم که هیچ‌وقت نمی‌توانند به راحتی مشکلات خود را مطرح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی ادامه داد: از این‌رو موظف به رسیدگی و خدمت‌رسانی بهتر به آنان هستیم و نباید فراموش کنیم که اگر بر روال گذشته حرکت کنیم، باز هم به استمرار این عقب‌افتادگی در شهر کمک خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه زندگی اجتماعی و شرایط آن مبحثی در هم تنیده است، گفت: طرح این مسأله که «مردم عوارض پرداخت می‌کنند و انتظار می‌رود که خدمات دریافت کنند»، صحیح نیست؛ بلکه هزینه‌کرد اعتبارات در مناطق توانمندسازی، برای همه شهر و مردم محسوب می‎شود.

امام جمعه همدان ادامه داد: اگر در مناطق کم‌برخوردار اقدامات لازم صورت نگیرد و در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که گاهی در آنجا وجود دارد، اقدامی صورت نگیرد، باید بدانیم که این آسیب‌ها به مناطق دیگر شهر نیز سرازیر خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از اینکه در ۱۰ سال گذشته کم‌ترین استفاده و کمک از منابع دولتی در شهر همدان صورت گرفته است، اظهار کرد: مسئولان دولتی لازم است تا نسبت به جذب بودجه‌های دولتی، همت گمارند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه با اشاره به طرح جامع شهر همدان، اظهار داشت: چندین جلسه با دعوت از کارشناسان در حوزه مسائل شهری و با حضور مسئولان مربوطه برگزار شده و حتی برخی از اشکالات موجود نیز به وزارتخانه ارسال شده است.

وی با بیان اینکه گویا مقرر شده در طرح جامع شهر، 670 هکتار به محدوده شهری همدان اضافه شود، افزود: البته طرح توسعه شهر باید به گونه‎ای باشد که مانع زمین خواری و یا کوه خواری احتمالی در آینده در مناطق دیگر همدان شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مطرح شدن ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در اطراف منطقه توریستی حیدره مرا متعجب کرد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توجه به مسائل مربوط به آینده آنجاست؛ عنوان کرد: به جای تمرکز بر یک منطقه از شهر، می‌توان بیمارستانی را در محدوده غرب شهر از جمله بلوار آیت‌الله نجفی و بلوار ارتش، احداث کرد که هم شهر و هم استان‌های اطراف را پوشش دهد.

وی با اشاره به بودجه فرهنگی شهرداری و سایر ارگان‌ها، گفت: برخی از موارد بودجه‌های فرهنگی آنچنان که باید در اولویت‌ها هزینه نمی‌شود؛ از این‌ رو بهتر است با ایجاد یک هماهنگی بین نهادهای فعال در عرصه فرهنگ و شورای فرهنگ عمومی در راستای رفع آسیب‌های موجود در شهر که اولویت هستند، گام برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه اگر امروز ۱۰ برابر برای حاشیه‌ها کار کنیم، پس از گذشت ۱۰ سال شاید به حد تساوی در سطح شهر برسیم، افزود: شهروند بالا و پایین شهر نداریم و لازم است که به مردم برخی از مناطق به لحاظ شرایط موجود، توجه بیشتری شود.

ارسال نظرات