۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۷۵۸۰۹
حجت الاسلام والمسلمین اشکوری پاسخ داد؛

الزامات روی کارآمدن دولت جوان انقلابی

الزامات روی کارآمدن دولت جوان انقلابی
اگر اینگونه فکر شود که بدون رقابت قدرت را به شما تعارف می‌کنند، خوش خیالی است و اگر به خاطر عدم تعارف قدرت، جوانان انقلابی پا پس بکشند، عین بی عقلی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پنجاه و دومین نشست انقلاب اسلامی؛ مخاطرات امروز و فردا با موضوع جایگاه دولت جوان انقلابی در تحقق تمدن نوین اسلامی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید اشکوری پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه به صورت مجازی در دفتر ستاد فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست که از طریق صفحات مجازی ستاد فجر انقلاب اسسلامی پخش شد، حجت الاسلام والمسلمین اشکوری به سوالات شرکت کنندگان در خصوص تشکیل دولت جوان انقلابی پاسخ داد؛ آنچه در ادامه می خوانید مشروح این نشست است:

1. چرا شورای نگهبان صلاحیت افراد غرب‌گرا را تایید می کند؟

در علم فلسفه مفهومی به نام مفهوم انتزاعی وجود دارد که ما به ازای خارجی نداشته اما منشأ خارجی دارد این مفهوم تشکیکی است و مفهوم غرب گرایی نیز یک مفهوم تشکیکی است؛ اگر منظور از غربگرا فردی باشد که مبانی انقلاب اسلامی را قبول نداشته و معتقد به مبانی لیبرالیسم باشد، شورای نگهبان صلاحیت آن فرد را تایید نمی‌کند؛ اما اگر منظور از غرب گرا کسانی هستند که مراتب غرب ستیزی آنها ضعیف است و در عین حال آن افراد رفتار سیاسی خودشان را در چارچوب قانون اساسی تنظیم می‌کنند یا به عبارت دیگر رگه هایی از غرب گرایی در آنها وجود دارد اما مخل قانون اساسی نیست، ضرری به صلاحیت آنها نمیزند و تایید صلاحیت چنین کسانی منع قانونی ندارد

2. چرا شورای نگهبان علت رد صلاحیت افراد را به عموم مردم اعلام نمی کند؟

برای اعلام رد صلاحیت افراد به عموم مردم موانع قانونی وجود دارد و قانون چنین اجازه‌ای را به شورای نگهبان نداده است؛ اگر قانون اجازه دهد شورای نگهبان نیز منعی از اعلام دلایل رد صلاحیت ها نخواهد داشت؛ از طرف دیگر آبروی خانواده و سایر اطراف در میان است و چون هنوز جرم انگاری نشده شورای نگهبان نمی تواند علت رد صلاحیت را به صورت عمومی اعلام کند.

3. راهکارهای تقویت مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چیست؟

برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو باید این احساس در آنها به وجود بیاید که انتخابات در زندگی و آینده آنها و همچنین آینده کشور بسیار اثرگذار و مهم است؛ باید این نکته به مردم تذکر داده شود که امر به معروف و نهی از منکر واجب شرعی است و اگر آنها در انتخابات حضور پیدا نکنند، در حقیقت به یک واجب عمل نکرده‌اند؛ باید دانست که اگر در حوزه معرفتی بینش صحیح به مردم داده شود حتما در انتخابات شرکت حداکثری خواهند داشت.

برخی موانع را نیز که موجب عدم مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، باید از سر راه برداشت مثلاً دادن برخی شعارهای غیرقابل تحقق در سال های اخیر باعث دلزدگی مردم شده و همچنین رفتارهای فراقانونی و ساختارشکنانه که تبدیل به زد و خورد خیابانی می شود، باعث دلسردی مردم از انتخابات شده است.

4. چرا به جوانان اجازه ورود در عرصه قدرت داده نمی‌شود و تنها افراد مسن جایگزین افراد مسن قبلی می شوند؟

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کشور ما یک کشور مردم سالار است و در کشورهای مردم سالار کرسی های قدرت بر پایه آرای مردمی استوار است؛ جوانان برای حضور در عرصه قدرت باید بتوانند خودشان را به جامعه اثبات کند؛ باید به این سمت حرکت کنیم که کسی از طریق جامعه رای بیاورد که معتقد به روی کار آمدن دولت جوان باشد؛ وقتی جامعه به کسی رای داده که او معتقد به جوانگرایی نیست لزوماً به جوانان بها داده نخواهد شد.


5. برخی به دلیل فساد و تبعیض موجود در جامعه، نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند؛ توصیه شما به این افراد چیست؟

در مواجهه با موارد این چنینی باید به دنبال ایجاد معرفت بود؛ همه باید باور کنیم که نظام ما یک نظام مردم سالار دینی است و نظام‌های مردم‌سالار جامعه بر اساس خواست عمومی، شکل گیری و اداره می شوند؛ اگر جامعه بخواهد با فساد مبارزه کند باید این خواست را تبدیل به یک مطالبه عمومی کند و نهایتاً در آرای مردمی متبلور شود؛ این فرایند از طریق فعالیت نهادهای واسط بین قدرت و مردم امکان پذیر است؛ باید احزاب و گروه هایی وجود داشته باشند که معتقد به مبارزه با فساد باشند، برنامه داشته و با به دست آوردن کسی قدرت به دنبال تحقق این مبارزه باشند.

6. آیا در دولت جوان انقلابی باید تمام افراد مسن کنار گذاشته شوند؟ ملاک اصلی برای کارآمدی دولت جوان انقلابی چیست؟

اینکه نباید از افراد با سابقه استفاده کرد، یک تفسیر غلط از دولت جوان انقلابی است؛ اگر دولت جوان هیچ تجربه ای نداشته باشد قطعاً ضربه می زند؛ حالت مطلوب این است که دولت جوان دارای رشد قاعده‌مند باشد؛ دولت جوان باید نشان دهد که توان اداره کردن کشور را دارد و این مسیر را با سرعت زیاد می تواند طی کند.

باید دانست که صرف پیری و جوانی علامت صلاحیت اداره کشور نیست؛ بلکه ملاک مهم تر توانمندی است؛ اگر کسی احساس می کند فرد دیگری وجود دارد که بهتر از او می‌تواند جامعه را اداره کند اگر در پست خود باقی بماند به خداوند متعال، پیامبر(ص) و تمام مومنین خیانت کرده است؛ توانمندی ملاک احراز پست هاست؛ دولت جوان باید علاوه بر جوانی سایر شرایط لازم را نیز برای خودش مهیا کند.

7. دولت جوان انقلابی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

دولت جوان در منظومه فکری رهبر انقلاب همان دولت انقلابی است؛ فرد انقلابی کسی است که به دنبال تغییر وضعیت موجود به وضعیت مطلوب از طریق مسیر صحیح است؛ البته تعریف وضعیت مطلوب نیز باید عقلانی باشد اما برای تحقق این هدف عقلانی، فرد نیازمند یک مسیر صحیح است.

صفاتی مانند آرمانگرایی، به دنبال تغییر بودن و ریسک پذیری به صورت ذاتی در جوان ها بیشتر از میان سالان نمود پیدا می‌کند؛ اگر این ویژگی های مثبتی که در جوانان وجود دارد به یک مسیر صحیح پیوند بخورد، یک دولت جوان انقلابی تشکیل خواهد شد اما اگر مسیر نادرست باشد، حتی با وجود اهداف عالیه، تشکیل چنین دولتی آسیب زا خواهد بود.

8. چالش های پیش روی دولت جوان انقلابی چیست؟

مهمترین چالش پیش روی دولت جوان انقلابی بی‌انضباطی در رفتار سیاسی سیاسیون است که به جامعه نیز سرریز پیدا کرده است؛ در صورت وجود انضباط سیاسی، نهادهای واسط می توانند دولت جوانی را تشکیل داده و به جامعه معرفی کنند اما متاسفانه در حال حاضر چنین انضباطی در جامعه وجود ندارد.

جوان ها از طرفی انرژی دارند و از طرف دیگر قابلیت کسب تجربه را دارند؛ البته رشد آنها باید قاعده‌مند باشد؛ اگر این بی‌انضباطی مذکور حل شود، جوان ها می توانند رشد قاعده‌مند کرده و کشور را به راحتی اداره کند.

9. علت عدم تحقق بسترهای حضور جوانان در عرصه سیاست چیست؟

در کشورهای مردم سالار کرسی قدرت بر اساس آرای مردمی به دست می آید؛ بنابراین رابطه بین دولت و مردم باید توسط نهادهای واسط سامان پیدا کند؛ این نهاد های واسط باید بین مردم و رفتار سیاسی دولت ها از طریق تربیت اخلاقی، اعتقادی و مهارتی نیرو انضباط ایجاد کنند.

تربیت اعتقادی نیرو به این معناست که تفکر فردی که می خواهد کرسی قدرت را بدست آورد، باید تبدیل به هویت او شده باشد؛ تربیت اخلاقی در حوزه اجتماعی نیز به این معناست که به میزانی به فرد مسؤولیت داده می‌شود که اخلاق در او تبدیل به ملکه شده باشد و در تربیت مهارتی نیز شخص باید مهارت های لازم برای احراز پست را به دست آورده باشد که این مهارت افزایی وظیفه تشکیلات است.

نکته مهم در این میان این است که نهادهای واسط یا همان احزاب باید در خصوص نماینده ای که توسط آنها تربیت شده و آرای مردمی را به دست آورده، پاسخگو باشند و اگر نماینده مرتکب خطایی شد این نهاد واسط است که باید جوابگوی مردم باشد؛ وجود این مزیت سبب رشد قاعده‌مند مسؤول می‌شود؛ بسیاری از فساد هایی که هم اکنون در بین مسؤولان جریان دارد، به خاطر عدم پاسخگویی احزاب آنهاست.

نکته مهم دیگر ارائه برنامه است اگر دولت جوان بدون برنامه باشد آینده کشور را نیز دچار مشکل می‌کند و همین شعار دولت جوان نیز کارآیی خود را از دست میدهد؛ بنابراین اگر بی انظباطی مذکور ازبین برود و تربیت صحیح از سوی نهادهای مردمی صورت بگیرد، رشد قاعده‌مند نخبگان زمینه روی کار آمدن دولت جوان انقلابی را فراهم می نماید.

10. در حال حاضر ساختار سیاسی کشور به دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم شده و این دو ساختار اجازه تشکیل و عرضه ساختار جدید خالص انقلابی را نمی دهند، در چنین شرایطی چه می توان کرد؟

اینکه گفته شود نمی گذارند تا یک ساختار انقلابی جدید شکل بگیرد، حرف غلطی است؛ هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد که یک ساختار انقلابی خالص به وجود بیاید ولی متاسفانه در حال حاضر نخبگان جامعه درک صحیحی از این موضوع ندارند.

توجه به این نکته ضروری است که عرصه سیاست یک عرصه بسیار جدی است؛ اگر در نظام‌های مردم‌سالار اینگونه فکر شود که بدون رقابت قدرت را به شما تعارف می‌کنند، خوش خیالی است و از طرف دیگر اگر به خاطر عدم تعارف قدرت، جوانان انقلابی پا پس بکشند، عین بی عقلی است؛ در نظام‌های مردم‌سالار طبیعی است گروهی که قوی تر خود را به مردم عرضه می کند، قدرت را به دست می آورد.

بدون تشکیلات و با صرف انتقاد کردن و مطالبه نمی توان جامعه را اداره کرد؛ تشکیل دولت جوان انقلابی نیازمند رشد قاعده‌مند جوانان از طریق نهادهای واسط، رای آوری از جامعه و ورود با برنامه و با قدرت به عرصه سیاست است.

ارسال نظرات