۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۷۵۸۷۴

حماقت بایدن درحمله هوایی به سوریه

حماقت بایدن درحمله هوایی به سوریه
یک اندیشکده آمریکایی دستور بایدن مبنی بر حمله هوایی آمریکا به سوریه را اقدامی اشتباه و حماقت‌بار و آن را نشانه‌ای از سیاست‌های احتمالی آتی کاخ سفید در مورد سوریه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مؤسسه کیتو در یادداشتی به قلم تد گالن کارپنتر عضو ارشد مطالعات دفاعی و سیاست خارجی این اندیشکده آمریکایی نوشت: جو بایدن درست ۳۶ روز پس از روی کار آمدن دولتش دست به حملات هوایی ضد شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه زد. این اقدام به چند دلیل نابخردانه است. شاید آزاردهنده‌ترین دلیل این باشد که چنین اقدامی بر عمق مداخله نظامی آمریکا در جنگ داخلی تیره‌وتار سوریه می‌افزاید. متأسفانه، اقدام مذکور مشخصه سیاست کلی دولت بایدن است. بایدن در قالب یکی از اولین اقداماتش در منصب رئیس‌جمهور حدود ۲۰۰ نیرو و ۴۰ کامیون که عمدتاً حامل تدارکات نظامی بودند را جهت حمایت از جناح‌های کرد در شرق سوریه اعزام کرد.



احتمال درگیری روسیه و آمریکا در سوریه

به باور نویسنده حملات هوایی نه تنها بر احتمال گرفتار آمدن آمریکا در یک جنگ خونین دیگر در خاورمیانه می‌افزایند، بلکه به دلایل دیگری نیز ناخوشایند فرض می‌شوند. روسیه در حمایت از حکومت تحت محاصره بشار اسد عمیقاً دست به مداخله در سوریه زده است. این هیچگاه خوب نیست که دو قدرت بزرگ، به ویژه دو قدرت مجهز به تسلیحات هسته‌ای، در یک منطقه واحد در حمایت از جناح‌های مخالف درگیر در یک منازعه مسلحانه دست به عملیات بزنند. چنین وضعیتی خطر وقوع درگیری میان نیروهای آمریکایی و روسی را به وجود می‌آورد. در حقیقت، پیش از این نیز حداقل دو رویداد ناگوار از این نوع اتفاق افتاده‌اند. چنین وضعیتی ممکن است به آسانی از کنترل خارج شود.

به خطر انداختن احیای برجام

حملات هوایی علیه نیروهای حامی ایران همچنین عزم اعلامی دولت بایدن در خصوص احیای توافق هسته‌ای چندجانبه و وضع محدودیت برای برنامه هسته‌ای ایران را بسیار پیچیده می‌سازد. چنین تلاشی پیشاپیش دچار تزلزل شده است، زیرا هر یک از طرفین اصرار دارد که طرف دیگر گام اول را به سمت آشتی بردارد. اقدام تحریک‌آمیز جدید واشنگتن موجب پیچیدگی بیش از پیش این روند شکننده می‌شود.

رئیس‌جمهوران آمریکا جنگ‌طلب هستند

این اندیشکده آمریکایی در بخش دیگری از این گزارش نوشت: نهایتاً اینکه، حمله مزبور نشانه ناسالم دیگری از یک ریاست جمهوری تحکم‌آمیز است. یکبار دیگر، مستأجر کاخ سفید حتی بدون آنکه با کنگره مشورت کنددست به اقدام نظامی علیه یک کشور مستقل زده است، چه برسد به اینکه خواستار اعلام جنگ شود. غرور و تکبر رؤسای جمهور به خصوص در قالب سیاست آمریکا در قبال سوریه در دولت‌های اوباما، ترامپ، و بایدن نمود پیدا کرده است. سوریه به آمریکا حمله نکرده و کنگره نیز هیچگاه رسماً مجوز انجام عملیات نظامی در آن کشور را صادر نکرده است. با وجود این، آمریکا اکنون چند هزار نیرو در آنجا دارد، از جناح‌های شورشی که به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند حمایت مادی به عمل آورده است، و اکنون نیز درگیر عملیات‌های رزمی ضد دولت سوریه و شبه‌نظامیان متحدش شده است.

حملات هوایی اخیر و سیاست دولت بایدن در مورد سوریه

مؤسسه کیتو در پایان هشدار داد: تصمیم‌گیری در خصوص انجام حملات هوایی نشانه نگران‌کننده‌ای از سیاست کلی دولت در قبال سوریه است. اعضای کلیدی تیم سیاست خارجی رئیس‌جمهور از جمله تونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی از دیرباز حامی تلاش هماهنگ‌تر آمریکا به منظور بیرون راندن اسد از قدرت بوده‌اند، حتی آن زمان که بایدن در قامت معاون رئیس‌جمهور در این خصوص مرددتر به نظر می‌رسید. بایدن اکنون باید به همان ندای محتاط درونش گوش دهد و در برابر توصیه‌های مسموم چنین مشاوران جنگ‌طلبی مقاومت کند. باتلاق سوریه فریبنده است و دولت بایدن دارد آمریکا را به سمت آن می‌برد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات