۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۷۵۸۸۷

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۲ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۲ اسفندماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 12 اسفند ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۲/۱۲|سکه ارزان شد

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 71 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 300 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 970 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 700 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون  تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 71 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 442 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 640 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 400 تومان و درهم امارات  6 هزار و 900 تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 716 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 226 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 373  تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 791 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: سه‌شنبه 12  اسفند 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24 هزار و 716

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 300

قیمت یورو (صرافی بانکی)

29 هزار و 373

قیمت یورو (بازار آزاد)

30 هزار و 400

قیمت درهم

6 هزار و 900

قیمت پوند

34 هزار

بروز رسانی: ‌‌سه‌شنبه 12 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  10 میلیون و 700   هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

10  میلیون و 970  هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 300  هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 350 هزار

بروز رسانی: سه‌شنبه 12 اسفند ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 71  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 442  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 640  هزار

انس طلا(دلار)

1721.6

 

ذخیره سازی ۴۰ هزار تن میوه برای بازار شب عید

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در برنامه تیتر امشب 2 شنبه شب شبکه خبر گفت: نظام توزیع اهمیتش از حجم و کیفیت کالا‌ها در عرضه و تقاضا کمتر که نیست چه بسا بیشتر نیز است.

وی افزود: موجودی کافی کالا شرط لازم تنظیم بازار است، اما شرط کافی نیست و برای رسیدن به قیمت مصوب و قیمت هدف کالاها، نظام توزیع مناسب و منطقی که سرتاسر کشور را به خوبی پوشش دهد ضروری است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: زمانی قیمت هدف اتفاق می‌افتد و کالا با قیمت مصوب به دست مصرف کننده خواهد رسید که توزیع مناسب کالا در کشور اتفاق بیفتد.

مفتح با اشاره به ذخیره سازی 40 هزار تن میوه برای شب عید گفت: از 20 اسفند برای مقاطع شب عید و رمضان از طریق شبکه منتخب توزیع، فروشگاه‌های منتخب و اصناف امین، کالا‌های ضروری شب عید را منظم توزیع خواهیم کرد و امیدواریم توزیع پیوسته و کافی کالا در این شبکه منتخب در دراز مدت تاثیرش را در بازار و کنترل قیمت‌ها بگذارد.

وی با بیان این که باید زمینه‌ها و عوامل اصلی بروز تخلف و گران فروشی از بین برود افزود: درصد کمی هستند که مرتکب گران فروشی می‌شوند و دلیل آن هم یکی اجبار است و فرد از روی اجبار مرتکب تخلف می‌شود و دلیل دیگرش این است حس می‌کند که نظارتی وجود ندارد.

مفتح در خصوص فروش اجباری کالا و کالای سرباری هم گفت: اگر شرکت پخشی کالا یا کالا‌هایی را به اجبار بفروشد یا فروش کالایی را منوط به خرید کالای دیگری کند تا لغو پروانه اش خواهیم ایستاد و به عنوان مخل نظام اقتصادی قابل پیگرد است.

رئیس اتاق اصناف تهران هم گفت: اگر عرضه و تقاضا هماهنگ باشد در بازار مشکلی پیش نخواهد آمد.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و نظارت اصناف و تعزیرات برای برخورد با گران فروشی‌های احتمالی افزود: به همه اصناف ابلاغ کرده ایم که حق ندارند کالایی را بدون فاکتور بخرند برای این که ضرایب سود هر صنف معین است و نمی‌توانند از آن تخلف کنند.

رئیس اتاق اصناف تهران همچنین با بیان این که امسال هم نمایشگاه بهاره نداریم گفت: به جای برگزاری نمایشگاه ها، فروش فوق العاده را از طریق اصناف برگزار می‌کنیم که اگر رضایت اکثر مردم جلب شود دیگر بساط برگزاری نمایشگاه‌های عید را برای همیشه جمع می‌کنیم.

محمدعلی اسفنانی معاون سازمان تعزیرات هم در ارتباط تصویری با برنامه با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و برخورد قاطع با متخلفان و گرانفروشان و فروشندگان کالا‌های اجباری، ابراز امیدواری کرد قانون تعزیرات زودتر اصلاح شود تا بازدارنده باشد.

 

بی ثباتی قیمت ها در بازار آهن

حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال خرید و فروش آهن رونقی نداشته و کسی معامله ای انجام نمی دهد، افزود: فقط تعدادی که پروژه های نیمه تمام دارند مجبور به خرید آهن هستند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن  با بیان اینکه البته هنوز فروشندگان در مورد وضعیت قیمت ها بلاتکلیف هستند و همین امر در تشدید رکود تأثیر زیادی داشته است، گفت: نمی دانند آیا اگر اجناس خود  را بفروشند آیا می توانند باز کالا خریداری کنند یا خیر.

رستگار با اعلام اینکه فروشندگان هیچ پیش بینی از بازار آهن در سال آینده ندارند، گفت: به همین دلیل محتاطانه عمل می کنند تا وضعیت بلاتکلیفی بازار برطرف شود. برخی از واحدها هم در شرایط رکود بازار به انبارگردانی مشغولند و معامله ای انجام نمی دهند.

 به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، قیمت هر میلگرد این هفته با ثباتی نسبی با قیمت 12500 تومان فروخته می شود. 

 

شاخص بورس بالاخره مثبت شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 939میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 621میلیارد تومان در بیش از 717هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 645واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 186هزار و 286واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ایران خودرو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبت را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1211واحد، کل (هم‌وزن) 188واحد، قیمت (هم‌وزن) 122واحد، آزاد شناور 3362واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 5508 و 2116 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 162میلیون ورقه به‌ارزش 12هزار و 983میلیارد تومان در 552هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 54واحد رشد کرد و در ارتفاع 16هزار و 979واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های بیمه پاسارگاد، ذوب آهن اصفهان و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

وام ودیعه مسکن به کمتر از ۱۰ درصد مستاجران نیازمند رسید

اول مردادماه امسال حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت با اشاره به طرح پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران گفته بود: آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند در تهران برای اجاره‌ای که می‌کنند 50 میلیون تومان می توانند از بانک پول بگیرند. این مبلغ در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 15 میلیون تومان است.

رئیس جمهور این اقدام را کمک بسیار خوبی برای مستاجران دانست و  افزود: این مبالغ برای مدت یکساله اجاره نامه است و مستاجران سود 13 درصد را به صورت ماهانه به بانک پرداخت می‌کنند و پس از پایان موعد اجاره نامه مستاجران باید اصل پول را به بانک برگردانند.از هفته آینده وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی همه ویژگی‌های بانکی را اعلام و مقررات آن را به همه بانک‌ها ابلاغ می‌کنند و مردم را مطلع و موضوع را برای آن‌ها تشریح خواهند کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این گام جدیدی است که دولت در شرایط کرونایی و به دلیل فشار اقتصادی برای مستأجران بر می‌دارد.

* 2.2 میلیون خانوار نیازمند وام ودیعه مسکن

سه روز پس از اظهارات رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام برای وام ودیعه مسکن را آغاز کرد . 6 مرداد ماه امسال مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با  اعلام این‌که 2.2 میلیون خانوار مستاجر نیازمند کمک و حمایت دولت در ایام کرونا هستند، گفته بود: در این مرحله به 900 هزار خانوار مستاجر وام ودیعه مسکن دریافت کنند.

پروانه اصلانی با یادآوری این‌که از شنبه 4 مردادماه ثبت‌نام دریافت تسهیلات وام ودیعه مسکن آغاز شده است و تا ساعت 24 روز پنجشنبه 9 مرداد ادامه خواهد یافت، افزود: بانک مسکن یکی از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات وام اجاره مسکن است که مطابق با نظر و اعلام بانک مرکزی سایر بانک ها نیز این تسهیلات را به واجدان شرایط پرداخت خواهند کرد.

وی با اعلام این‌که 6.6 میلیون خانوار اجاره نشین در کشور داریم که همه آنها دارای مشکل نیستند، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد 2.2 میلیون خانوار نیازمند کمک های دولت برای وام اجاره مسکن هستند. در تهران با دریافت 50 میلیون تومان وام اجاره مسکن، مستاجران 540 میلیون تومان سود این وام را ماهانه به بانک می پردازند و بعد از یکسال 50 میلیون تومان اصل پول را برگردانند.

وی درباره مدارک لازم برای دریافت وام  از بانک های عامل تعیین شده از سوی بانک مرکزی، گفت: تلاش بر این است که حداقل وثیقه از افراد واجد شرایط هستند دریافت شود. این ها موضوعی است که از سوی بانک مرکزی نهایی و  اعلام می شود.از تاریخ مصوبه ستاد ملی کرونا که 4 مرداد است اجاره نامه ها مشمول استفاده از این تسهیلات می شوند. فرآیند پایش از طریق کد ملی افراد آغاز شده است. اما به شکل دقیق تر اطلاعات افراد تحت تکفل سرپرست خانوار نیز پایش خواهند شد.

وی تاکید کرد: این تعداد وامی که در نظر گرفته شده است(900 هزار فقره) منابع کوچکی نیست و در این شرایط اقتصادی اتفاق مهمی است که افتاده است و باید به فال نیک گرفت.

*انتقاد وزیر راه از عملکرد بانک‌ها

به گزارش تسنیم، در حالی انتظار می‌رفت با توجه به تاکید رئیس‌جمهور پرونده پرداخت وام ودیعه به مستأجران در فصل نقل و انتقالات بازار اجاره بسته شود که اواخر شهریور ماه امسال وزیر راه و شهرسازی از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام مذکور انتقاد کرد.

محمد اسلامی  26 شهریور ماه با بیان این‌که خروجی پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران قابل قبول نیست، افزود: با آن‌که طی 3 روز اخیر سرعت اعطای وام افزایش یافته اما همچنان خروجی خیلی کم بوده است و آمار پرداخت وام قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: با مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا پرداخت وام ودیعه مسکن ساده‌سازی و روان‌سازی شده است، از این رو انتظار می‌رود مردم با سرعت بالاتری وام را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 8 هزار وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شده است.

به گزارش تسنیم، امروز رئیس کل بانک مرکزی در خبری که روابط عمومی این بانک آنرا منتشر کرده، آخرین آمار مربوط به پرداخت وام ودیعه مسکن را اعلام کرده است.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت مساعدت به آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته است، گفت: بانک ها در این شرایط سخت تمام مساعی خود را برای ارایه کمک به مردم به کار بستند.

وی افزود: در این راستا 384 هزار فقره تسهیلات معادل 9 هزار میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی آسیب دیده از کرونا، 215 هزار فقره وام کمک ودیعه مسکن معادل 4 هزار و 500 میلیارد تومان و همچنین 28 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به سرپرستان خانوار یارانه بگیر پرداخت شده است؛ لذا بانکها در سال جاری نقش خود را در کمک به دولت و مردم به خوبی ایفا کرده اند.

پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان ماه جاری تمدید شده و طی 7 ماه اخیر فقط 23.8 درصد از هدف برنامه اعلام شده برای حمایت از مستأجران محقق شده است و کمتر از 10 درصد مستاجران نیازمند این وام را گرفتند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات