۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۷۵۹۳۸
درباره اقدام جدید خواننده‌های لس‌آنجلسی و هدف گرفتن نسل آینده

شکار فرهنگی فرزندان بی‌دفاع

شکار فرهنگی فرزندان بی‌دفاع
طی ۲ روز گذشته کلیپی از یک خواننده لس‌آنجلسی با یکی از بازیگران امریکایی فیلم‌های غیراخلاقی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی نهادهای فرهنگی، تربیتی و خانواده‌ها شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، طی ۲ روز گذشته کلیپی از یک خواننده لس‌آنجلسی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی نهادهای فرهنگی، تربیتی و خانواده‌ها شد. ساسان حیدری‌‌یافته ملقب به «ساسی مانکن» در این کلیپ با به‌کارگیری یکی از بازیگران آمریکایی فیلم‌های غیراخلاقی و استفاده از طرح لوکیشن فیلم «ابد ‌و ‌یک ‌‌روز» اشعاری سخیف را به مخاطب مخابره می‌کند. 

از آنجا که نوع ملودی به کار رفته در آثار تولیدی این خواننده جذب‌کننده قشر نوجوان و جوان است، این نگرانی پدید آمده که مخاطبان این اثر از نظر فرهنگی دچار آسیب شوند. 
 
این خواننده لس‌آنجلسی که در تولیدات خود عموما ساختارشکنانه و خلاف عفت عمومی عمل می‌کند، در نمونه‌های قبلی تولیدات خود آثاری را ارائه داد که دانش‌آموزان، بازیگران نقش اول آن بودند. بر همین اساس و در سایه غفلت مسؤولان آموزش‌و‌پرورش، این آهنگ از برخی بلندگوهای مدارس پخش شد. ویدئوهای منتشرشده از همخوانی دانش‌آموزان با این آهنگ، دلنگرانی‌های بسیاری را در سطح جامعه پدید آورد. 
 
این خواننده در ویدئوکلیپ اخیر خود با بهره‌گیری از بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی، یک بار دیگر زنگ خطر را برای جامعه به صدا درآورده است. استفاده از این بازیگر در شرایطی رخ داده که بسیاری از نهادهای فرهنگی در سطح جهان نسبت به موضوعاتی که با مسائل اخلاقی پیوند خورده با حساسیت برخورد کرده و مانع از تکثیر و در اختیار قرار گرفتن اینگونه آثار برای قشر نوجوان می‌شوند. 
 
برای نمونه اینستاگرام به منظور پاکسازی این شبکه اجتماعی از محتوای غیراخلاقی، اقدام به مسدود کردن صفحه شخصی 1300 بازیگر نقش‌های غیراخلاقی و حذف بیش از یک میلیون و 200 هزار محتوای غیراخلاقی کرده است. اما همین شبکه اجتماعی در مواجهه با مخاطبان ایرانی بنا بر دستور کاری مشخص از حذف پست‌های حاوی مطالب غیراخلاقی که جامعه هدف آن مردم ایران است، خودداری می‌کند. 
 
با این شرایط حال باید دید مدیران فرهنگی و اجتماعی در مواجهه با این دست از تولیدات که ساختار فرهنگی جامعه را مورد هدف قرار می‌دهند، چگونه برخورد خواهند کرد. 
 

جامعه پشت پای فرهنگی خورده است

 
متاسفانه با وجود موارد مختلف از تخریب‌های فرهنگی که در قالب‌های مختلف بروز و ظهور می‌یابد اما مسؤولان فرهنگی در برابر این‌ گونه موارد همچنان سکوت پیشه کرده‌اند و هیچ‌گونه اقدام متقابلی برای آن طرح‌ریزی نکرده‌اند. در همین رابطه دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم، آسیب‌شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، ضمن اشاره به ضعف‌های فرهنگی موجود در جامعه گفت: تخریب فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای معنوی از قبل انقلاب آغاز شد. طبق فرمایش آقای بهشتی «انقلاب ما انقلاب ارزش‌ها است» و این انقلاب برای احیای فرهنگ دینی شکل گرفت. حکومت قبل با تولید فیلم‌های جنسی عملا فرهنگ جامعه را مورد هدف قرار داد. هم‌اکنون بعد از 40 سال همچنان ما با موضوعات فرهنگی رو‌به‌رو هستیم و انتشار چنین کلیپ‌هایی حکایت از آن دارد که تهاجم ادامه دارد تا معیارها، ارزش‌ها و ناموس در جامعه کمرنگ شود. ما باید قبول کنیم که جامعه پشت پای فرهنگی خورده است. 
 

تأثیر انحرافی بر ذهن مادران جامعه

 
تغییر در تفکرات مادران ایرانی به عنوان مهم‌ترین عناصر پرورش‌دهنده آینده جامعه پروژه‌ای است که از دیر باز آغاز شده و همچنان ادامه دارد. یقینا در جامعه‌ای که مادران آن نسبت به ارزش‌های دینی توجه چندانی نداشته باشند، نمی‌توان توقع آن را داشت که نسل بعد نسلی فرهنگی و مبتنی بر معیارهای دینی باشد. این موضوع را قرایی‌مقدم تایید کرده و می‌گوید: خواسته و ناخواسته مغز مادران تاثیر پذیرفته از تولیدات فرهنگی است؛ این مادران هستند که فرزندان را تربیت می‌کنند. بر همین اساس دشمن متوقف نمانده و به دنبال فروریختگی معنویات و ارزش‌ها در جامعه است. 
 
وی ادامه داد: بر اساس تئوری «پترین سروکین» استاد هاروارد، ذهنیت معنوی در سطح جهان ضعیف شده و جای آن را ذهنیت مادی و حسی گرفته است. بر اساس این ذهنیت افراد بی‌حس و روبات شده‌اند و کسی نسبت به دیگری احساس وظیفه نمی‌کند. در نهایت با این تفکر، معنویات و ناموس به موضوعات مادی پیوند می‌خورد. تولید و انتشار این دسته کلیپ‌ها نیز در راستای همین فرهنگ است و به این موضوع توجه نمی‌شود که صحنه‌های ایجادشده یا کلمات به کار رفته در آن چه آثار تخریبی با خود به همراه دارد. 
 
این پژوهشگر اجتماعی بیان داشت: در دنیایی که مادیات و حسیات حرف اول را می‌زند، بعید نیست افرادی مانند «ساسی مانکن» و «تتلو» ظهور کنند و دست به هنجارشکنی بزنند. 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر هنر و عشق به مادیات پیوند خورده است، گفت: هنر مادی به دنبال سود است در حالی که هنر معنوی از جمله اشعار حافظ، سعدی و... به دنبال معنویات است. موسیقی امروز به دنبال برهنگی است ولی ما برای مقابله با آن برنامه‌ای نداریم. انتشار چنین کلیپ‌هایی موجب می‌شود فرهنگ اصیل ایران ریزش کرده و ما شاهد خرد شدن فرهنگ باشیم. 
 

خوانندگانی که ویروس فرهنگی هستند

 
یقینا هنرمندان و خوانندگان به عنوان قشری شناخته می‌شوند که میزان تاثیر‌گذاری بالایی بر روی جامعه مخاطب خود دارند، بر همین اساس ضروری است تا نوع آثار ارائه شده از سوی این قشر مورد توجه قرار گیرد، بویژه تولیداتی که با هدف تخریب فرهنگی بوده و قشر نوجوان را به سمت خود می‌کشاند. در همین رابطه دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس و محقق اجتماعی در گفت‌وگویی گفت: ورود هر فناوری به یک جامعه باید همراه با برنامه‌ریزی فرهنگی و ایجاد فرهنگ کاربرد آن باشد. متأسفانه اینترنت مانند کرونا بدون هماهنگی و خبر قبلی به جامعه ما هجوم آورد و از آنجایی که کشور ما یکی از جوان‌ترین کشورهای جهان است، جوانان و نوجوانان را مورد هدف قرار داد. 
 
وی ادامه داد: فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های فاقد هرگونه کنترل به میان جوانان آمده و پر کردن اوقات فراغت آنها را بر عهده گرفته‌اند. در این میان بعضی مأموران ضدفرهنگی همانند ویروس‌های بیماری‌زا وارد فرهنگ جامعه شده و در قالب رپر و خواننده و گروه‌های مختلف به سبک‌‌سازی و هجوم فرهنگی به جوانان پرداخته‌اند. 
 
این جامعه‌شناس گفت: هرزه‌های فرهنگی گاه در لباس یک خواننده و گاه در قامت یک استند‌آپ کمدین وارد جامعه می‌شوند. متاسفانه متولیان فرهنگی جامعه ما هیچ‌گونه احساس خطری در این زمینه نداشته و مسؤولیتی در قبال فرزندان این کشور قبول نمی‌کنند. نوجوانان و جوانان را به امان خدا رها کرده‌اند و همین می‌شود که هر روز یک خواننده از آن سوی آب ویدئویی را در فضای مجازی پخش می‌کند و به دنبال تخریب فرهنگ دینی نوجوانان و جوانان می‌رود. 
 
ابهری ادامه داد: در این زمینه خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی، آموزش‌و‌پرورش و صداوسیما باید به فکر واکسیناسیون و درمان این ویروس فرهنگی باشند، در غیر این صورت تا سال‌های آینده دیگر چیزی به نام فرهنگ اجتماعی در جامعه ما وجود نخواهد داشت و الگوی جوانان ما ساسی مانکن و تتلو خواهند بود. 
 
وی تاکید کرد: این افراد جز خالکوبی و ایجاد فضای رسانه‌ای چه ویژگی فرهنگی دیگری دارند که چندین میلیون جوان و نوجوان را متأثر از خود کنند. قصور ما و صاحب‌نظران فرهنگی باعث شده تا این افراد که اوباش‌های فرهنگی هستند، یکه‌تازی و فضای فرهنگی جامعه ما را مسموم کنند. 
 

واکنش مدیرشبکه پویا به نماهنگ بی‌اخلاقی

 
انتشار ویدئوکلیپ به دور از ‌اخلاق اخیر «ساسان حیدری‌یافته» موجی از انتقادات را علیه این خواننده بی‌آبرو راه انداخت. محمد سرشار، مدیر شبکه پویا در پست اینستاگرام خود نوشت: در همه دنیا، ارائه هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) به کودکان ممنوع است و اگر کسی کودکان را به تماشای پورنوگرافی تشویق کند، با واکنش منفی مردم و دولت مواجه می‌شود. هنرمندان حرفه‌ای در آثار دارای مخاطب کودک و نوجوان از بازیگران هرزه‌نگاری (پورن‌استارها) استفاده نمی‌کنند و یک باور جمعی برای مقابله با آزار جنسی کودکان وجود دارد اما متاسفانه «ساسان حیدری‌یافته» (مشهور به ساسی) در آخرین ویدئوکلیپ خود از یک پورن‌استار استفاده کرده و برای دیده‌شدن بیشتر، آتش به خرمن تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی زده است، آن هم در شرایطی که شیوع کرونا باعث شده کودکان برای یادگیری از راه دور، به اینترنت دسترسی وسیعی پیدا کنند و هنوز بسیاری از خانواده‌ها، آموزش لازم را برای استفاده صحیح کودکان از اینترنت ندیده‌اند.
 
البته از یاد نبرده‌ایم که او در یک ویدئوکلیپ دیگر خود، شبکه‌ای را در برخی مدارس کشور ایجاد کرده بود تا دانش‌آموزان آهنگ‌هایش را همخوانی کنند. من به عنوان پدر ۳ فرزند بشدت نگرانم. نه فقط من که پدرها، مادرها و کارشناسان بسیاری نگران هستند. مهم نیست ما چه باوری داریم. مهم نیست ما ملحد یا مؤمن، مسلمان یا مسیحی، انقلابی یا برانداز، چپ یا راست، یا هر دوگانه دیگری باشیم، حتی مهم نیست ما ساکن ایران یا خارج باشیم، مهم این است که ایران آینده را فرزندان ما خواهند ساخت و ما باید امروز برای حفاظت از آینده، دست در دست هم با آزار جنسی کودکان و تشویق آنها به تماشای پورنوگرافی مقابله کنیم.
 
۱- از خانواده، دوستان و دوستداران آقای ساسان حیدری می‌خواهم او را نصیحت کنند تا از این مسیر نادرست برگردد. ۲- از ایرانی‌های ساکن خارج کشور درخواست می‌کنم مستقیما یا از طریق انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان، با این رویه ساسی مانکن مقابله کنند و براساس بند الف ماده۳۴ کنوانسیون حقوق کودک یا دیگر قوانین کشورهای خودشان، از او شکایت کنند. ۳- از والدین و مربیان تقاضا می‌کنم به همدیگر خطرات این اقدام و تبعات تماشای هرزه‌نگاری توسط کودکان را گوشزد کنند.
 
۴- از فعالان فضای مجازی می‌خواهم با صفحاتی که محتواهای اینچنینی را منتشر می‌کنند، مقابله و ضمن گزارش این صفحات، نارضایتی خودشان را اعلام کنند. ۵- از دادستانی، وزارت ارتباطات و پلیس فتا درخواست می‌کنم بر اساس بند 6 ماده ۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، با کسانی که امکان دسترسی کودکان به این محتوای مبتذل را ایجاد می‌کنند یا آن را به آنها ارائه می‌دهند، برخورد کنند. ما برای آینده ایران و فرزندان‌مان باید جلوی این خطای بزرگ بایستیم. 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
ما پدر و مادرهای ایرانی، هرچقدر هم اختلاف دیدگاه داشته باشیم، اما سلامت روان فرزندانمون خط قرمزمون هست.

اجازه ندیم هر بیمار روانی پر از عقده ای، سالها تلاش ما در جهت تربیت صحیح فرزندانمون رو به ‎خطر بندازه.
3
0