۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۷۶۰۱۹
اندر ابداع مهندسی معکوس فرهنگ؛

تهران_توکیو به وقت خمیازه کشان فرهنگی

تهران_توکیو به وقت خمیازه کشان فرهنگی
دوباره جنجال دیگری در فضای مجازی به راه افتاده است اما اینبار بازیگر یک نوجوان ۱۴ساله و یک اینفلوئنسر نبود و ماجرا رنگ و بویی متفاوت به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا، هنوز بعد از چند سال سند مهندسی فرهنگی کشور تدوین و تنظیم و تایید نشده که به تازگی دوباره جنجال دیگری در فضای مجازی به راه افتاده است؛ اما اینبار بازیگر یک نوجوان ۱۴ ساله و یک اینفلوئنسر نبود، بلکه مانکن‌های روزگار با انتشار کلیپ‌های غیراخلاقی و نوجوان پسند، نوجوانان و جوانان بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌اند و از لس‌آنجلس بازیگردانی می کنند.  کلیپی 28 ثانیه ای که 9 میلیون بازدید داشته است ساسی مانکن موزیک ویدئو جدیدش را بیرون می‌دهد و اما مهم برای او مطرح شدن است و برجسته شدن ماموریتش و دیگر، هیچ؛ البته هیچِ هیچ هم نه، حالا به هرقیمتی که شده باید معروفیت کسب کند و امانت خود را به منزل برساند . این‌بار با حضور الکسیس ( پورن‌استار) راه رسیدن به هدفش را هموار می‌کند. سبک و مدل آهنگ‌های ساسی، کودک و نوجوان پسند است و مخاطب میلیونی او در این ایران مشخص!

تهران_توکیو به وقت خمیازه کشان فرهنگی

برخی معتقدند باید از کنار این کلیپ‌ها  به سادگی گذر کرد و به آن بی توجهی کرد تا بیشتر دست به دست نشود و اشاعه ای صورت نگیرد و برخی معتقدند سکوت در این زمینه بی‌معنا است و باید خانواده‌ها و جامعه را نسبت به آفات آن آگاه کرد تا بدانند با چه جریان مخربی در زمینه تربیت فرزندان خود طرف هستند. اما حقیقت آن است که اگر مقابل و مخاطبان کلیپ‌های ساسی مانکن و جریان مخرب فرهنگی او، کودکان و نوجوانان نبودند، امکان داشت از کنار آن با بی توجهی گذشت؛ مشابه هزاران اتفاقی که این روزها از کنار آن عبور می‌کنیم اما اینجا پای نسلی از نوجوانان در میان است که اگر به دیدن و تماشای این صحنه‌ها عادت کنند، اثرات مخبی را در جامعه در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

البته در این میان نمی توان از نقش فشل رسانه ملی برای جذب مخاطب سخن نگفت که با بودجه های میلیاردی(که به عنوان نمونه لینک آن موجود است)، به صورت میلیونی مخاطب خود را از رسانه ملی فراری می دهد و در بیشتر موارد با فرار رو به جلو خود را تبرئه می کند اما کو گوش شنوا.

تهران_توکیو به وقت خمیازه کشان فرهنگی

فضای فیزیکی آهنگ "تهران توکیو" منطبق می‌شود با فضای "فیلم ابد و یک روز" ؛ همان‌جا که "نوید محمدزاده" در نقش یک برادر غیرتی با خواهرش سمیه حرف می‌زند. حالا تمام فضای بومی این قسمت از فیلم که همنشینی فقر، اعتیاد، غیرت و خانواده‌دوستی را نشان می‌دهد می‌شود بستر حضور ساسی و الکسیس.

حضور پورن‌استار در یک کلیپ که مخاطبش عموما کودکان و نوجوانان هستند در هیچ‌ جای دنیا امر پسندیده‌ای نیست؛ اما چه می‌شود که ساسی مانکن و امثال او به این نتیجه می‌رسند که از چنین ابزارهایی برای معروفیت و نفوذ در فرهنگ و اجتماع استفاده کنند؟!

باید دبد فارغ از عملکرد ساسان حیدری(ساسی مانکن)، چه چیزی منجر به این حجم از اشتیاق میان نوجوانان ما می‌شود تا شاهد این میزان از دانلود در زمان کوتاه باشیم؟! به‌راستی آیا چیزی جز فقر فرهنگی و نقص در آموزش و پرورش در کار است یا خیر؟

آن روزها که کلیپ هایی از پخش و جمع خوانی آخرین آهنگ خواننده مبتذل ایرانی ساکن کالیفرنیا آمریکا، ساسان حیدری همراه با رقص و پایکوبی در مراسم مدارس ایران پخش شد؛ خیلی ها بحث را به سمت مسائل سیاسی بردند که البته شاید بیراه هم نبود و برخی نگران مسائل فرهنگی کشور به ویژه در آموزش و پرورش شدند و برخی از ورود سند ۲۰۳۰ سخن گفتند که باز هم بیراه نگفتند؛ اما هیچکس متوجه فاجعه عمیق امنیتی در عرصه فرهنگ و رفتار اجتماعی نشد.

مسئله را از همانجا پی می گیریم که ذهن بسیاری از افراد دغدغه مند را به خود مشغول کرد با آمدن این کلیپ ها بد نیست بررسی اجمالی درباره مسئله شادی و موسیقی در مدارس انجام دهیم  زمانی که در کلیپ ویدئو قبل هشدار دادیم که وقتی در تمام فیلم های مربوط به روز معلم که از سوی افراد در فضای مجازی منتشر شده بود آهنگ جنتلمن تکرار می شد.

تهران_توکیو به وقت خمیازه کشان فرهنگی

وقتی فیلم ها از بخش های مختلف کشور از مدارس شرق کشور گرفته تا غرب کشور و همه نوع مدرسه از جنوب شهرها تا شمال شهرها و همه مقاطع؛ از پیش دبستانی تا دبیرستان و دخترانه و پسرانه را شامل می شد، وقتی به شکل بسیار بی ربط و بی مقدمه تصاویر یا المان هایی از دانش آموز ایرانی در کلیپ ها نشان داده می شود آن هم با روپوش مدرسه، وقتی در بسیاری از جشن ها در مدارس، از خواننده ها و گروه های موسیقی دعوت به عمل آورده می شود و همه به طور اتفاقی یک موسیقی را می خوانند و از آن عجیب تر این که همه دانش‌آموزان نیز این آهنگ را از حفظ تکرار و همخوانی می‌کنند و عجیب تر آنکه وزیر آموزش و پرورش به جای رسیدگی یا حتی قول رسیدگی، مسئله را از ریشه منکر می شود؛  دیگر نمی توان یک کلیپ را در حد یک موزیک ویدئی ساده پنداشت و درباره آن نظرات سطحی داد.

حالا با انتشار ویدئو دوم آن هم با نگاهی وقیحانه تر به راحتی می توان به این نتیجه رسید که این یک اتفاق یا حتی یک جریان فرهنگی نبوده و نیست بلکه به طور مشخص یک عملیات رسانه‌ای اجتماعی بوده است که در حوزه فرهنگ و تربیت به اجرا درآمده است.

به طور مشخص اجزا و مراحل این عملیات از این قرار است:

1- برنامه ریزی و فرماندهی: با توجه به اینکه این اقدام یا عملیات عناصر و اجزاء متعددی دارد که باید با یکدیگر هماهنگ شده و در مراحل مختلف اجرایی شوند طبیعتا از مدت ها پیش برنامه‌ریزی شده و توسط یک ستاد فرماندهی، راهبری شده است و بدون این مهم امکان اجرایی برای آن وجود ندارد.

2-  اتاق فکر رسانه ای: چنانکه درباره کلیپ قبلی هم گفته شد که در طراحی موزیک و موزیک ویدیو بدون شک بر روی تک تک کلمات شعر، موسیقی و فریم های ویدیویی آن فکر شده تا بتواند از یک سو کدهای دستوری لازم را اعلام کند و از سویی قدرت نفوذ و انتشار و بالایی داشته باشد و از سوی دیگر مفاهیم و پیام های مورد نظر را به مخاطبان اصلی خود یعنی نسل دانش آموزی و نوجوان منتقل نماید.

 ۳- فعال سازی شبکه نفوذ: بدون شک خواندن شعر و موسیقی در میان نوجوانان جامعه در طیف های مختلف و جنسیت های مختلف که با یکدیگر ارتباطی ندارند نمی‌تواند اتفاقی باشد و بی‌شک یک شبکه نفوذ در مدارس کشور وجود دارد که از قبل شبکه‌سازی شده است و بخشی از این شبکه در این ماجرا فعال گردیده است یکی از نشانه های این شبکه وجود شعر ثابت در همه فیلم‌های کلیپ جنتلمن بود و بی شک در ویدئو اخیر نیز همین رویه تکرار شده است.

4- انتشار رسانه ای با هدف ترویج و قبح زدایی: چنانکه دقت کرده باشید بعد از انتشار ویدیو کلیپ اول و در ادامه آن انتشار ویدیو کلیپ دوم با حضور بازیگر فیلم های مستهجن برخی اقدام به ورود به فضای رسانه و فضای مجازی کرده و این جریان را بهانه‌ای برای مطالبه آزادی بیشتر در مدارس ایران و در میان نوجوانان می کنند، مطالبه آزادی در پوشش، آزادی در رفتار رفت و آمد و ارتباطات و این یعنی مطالبه سند ۲۰۳۰ توسط دانش‌آموزان، همان هدفی که رئیس جمهور وقت در ایام انتخابات وعده داد ولی آنچه عیان است، مشکل ارتباط ما ما نسل جوان است که تجربیاتی بیشتر از سن خود را گذرانده اند و شکافی به بزرگی فضای مجازی  قدرت درک این نسل را از مسؤولان سلب کرده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
متنتون به شدت ضعیف و پر از غلط های نگارشی و املاییه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
بنده هم با این دوست مان هم عقیده ام . بله واقعا ترسی نیست. نسل بچه مسلمان و شیرپاک خورده هیچ وقت تمام شدنی نیست و حق مثل شن کف رودخانه و باطل مثل کف روی آبه . منتها نترسی نباید تبدیل به بی خیالی شود. به هر حال به تعابیر حضرت آقا ما تهاجم فرهنگی داشتیم که بعدها تبدیل شد به شبیخون فرهنگی و بعد هم ناتوی فرهنگی . بالاخره شیطان و دار و دسته اش بیکار که نمی نشینند. باید مراقب بود. باید زبان بچه های امروز را یاد گرفت و با زبان خودشان باهاشون حرف زد. تکلیف هیچ وقت تعطیل نمیشه. و وقتی ما به تکلیف عمل کنیم حتما خداوند هم کمک مون خواهد کرد. اما ترسیدن و هول کردن و به قول اون دوست دیگرمون کپ کردن دردی را درمان نمی کنه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
اندلس رو فراموش نکنیم و خودمون رو با این حرفا فریب ندیم.وضعیت اسفناک فرهنگی رو نمی بینیم!!؟تهی شدن نه فقط جوانان بلکه عواموو خواص رو از مفاهیم عالیه نمی بینیم؟ مگه فرهنگ حسینی در جامعه ما ساری و جاری است؟
1
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
وقتی بودجه فرهنگی مملکت و البته نه تنها فرهنگ ونهاد های دیگه رو میخورن و بالا میکشن مسئولین عزیز و بچه هاشون اقامت کانادا و امریکا و انگلیس دارن شعارشون هم استکبار ستیزیه از مردم چه انتظاری هست
0
0