۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۷۶۱۶۳

جریانات سیاسی از سفر پاپ سوء استفاده نکنند

جریانات سیاسی از سفر پاپ سوء استفاده نکنند
حجت الاسلام طاهری گفت: سفر پاپ به عراق یک سفر معمولی بوده و در طول تاریخ نیز سابقه داشته برخی جریانات سیاسی به دنبال این نباشند تا از این نمد برای خود کلاهی ببافند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسین طاهری آکردی عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ورود پاپ فرانسیس به عراق برای دیداربا حضرت آیت الله سیستانی گفت: دیدارعلمای ادیان مختلف از گذشته مرسوم بوده و این اتفاق نویی نیست.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: این دیدارها سابقه طولانی دارد و از زمان ائمه ما تا کنون ادامه داشته و دیدار و گفت و گوی جاثلیق که رهبر کاتولیک ها بوده، نمونه این ارتباط بین ادیانی است و یا دیدار پاپ با الکامل در زمان حکومت ایوبی نیز نمونه دیگری از این دیدارهاست و این در دوره انقلاب نیز ادامه داشت وعلمای بزرگی نظیر علامه مصباح یزدی نیز با رهبر کاتولیک ها دیدار داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه مشخص است پاپ فرانسیس در این سفر اهداف خاص خود را دنبال می کند و به دنبال ایجاد یک وجهه برای خود و واتیکان است. این سفر اولین سفری است که بعد از راتسینگر انجام می شود، چرا که او برخلاف پاپ فرانسیس اهل دیالوگ نبود و بیشتر نگاه سیاسی داشت اما پاپ فرانسیس تلاش می کند تا حضور پر رنگ تری در عرصه های اجتماعی داشته و خود را به عنوان یک رهبری که وجهه اجتماعی دارد نشان دهد.

حجت الاسلام طاهری در ادامه با توجه به رویکرد پاپ بیان داشت: پاپ فرانسیس با یک نگاه عرفانی و زهد گرایانه معروف بوده و او سعی دارد که رابطه خودش را با مردم بیشتر کند و حضورش را در مجامع بیشتر کرده تا بتواند به نوعی کلیسای کاتولیک را بازسازی کند. البته در این راه موفق هم بود و نگاه دنیا به کلیسای کاتولیک را عوض کرده است.

وی در ادامه گفت: پاپ به دنبال ایجاد یک مرجعیت برای کلیسای کاتولیک بین ادیان است و سعی دارد کلیسای کاتولیک را از آن محاقی که قرن هاست دامن آن را گرفته بیرون آورد برای همین به میانمار سفر کرد در زمانی که کشتار مسلمانان بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) درباره سفر پاپ به عراق اظهار داشت: عراق کاتولیک های چندانی ندارد، اما پاپ و واتیکان عراق را انتخاب کرد تا بتواند محوریت خودش و کلیسای کاتولیک را نشان دهد. پس طبیعی است که او از این سفر اهدافی دارد و این اهداف چیز عجیبی نیست و ممکن است خیلی از رهبران دینی آن را داشته باشند.

وی درباره دیدار پاپ با آیت الله سیستانی بیان داشت: طبیعی است که چنین شخصیت دینی وارد یک کشور می شود با بزرگ ترین شخصیت دینی آن کشور دیدار کند لذا آنها تقاضا کردند و آیت الله سیستانی پذیرفت.

حجت الاسلام طاهری درباره ابعاد سفر پاپ به عراق افزود: سفر پاپ به عراق یک سفر معمولی بوده و در طول تاریخ نیز سابقه داشته مانند سفر پاپ که در گذشته به میانمارصورت گرفته است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:‌ ما باید از این فرصت به نفع صلح جهانی استفاده و محور خداپرستی را در عالم گسترش داده و به مقابله با امانیسم که به قول قرآن کریم یک نوع حزب الشیطان است بپردازیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جریانی که به دنبال تفرقه افکنی بین حوزه نجف و قم است اظهار داشت: برخی به دنبال این هستند که یک نوع تقابل بین حوزه نجف و قم ایجاد کنند. این حرف کاملا بی منطق است. مگر حوزه قم این همه سال نیست که با واتیکان رابطه دارد و سفیر جمهوری اسلامی ایران معمولا یک روحانی است که از مرحوم آیت الله خسروشاهی بگیرید تا شخصیت های جا افتاده دیگری که با واتیکان ارتباط دارند و با پاپ هم دیدار داشتند. خود مرحوم آیت الله مصباح نیز با آنها دیدار و گفت و گو داشتند. در آن زمان هیچ کس نگفت علمای قم دیدار داشتند و علمای نجف دیدار نداشتند.

وی در ادامه بیان داشت: حوزه علمیه نجف و قم شخصیت های موازی نیستند به ویژه شخصیت انقلابی آیت الله سیستانی که مورد حمایت رهبر معظم انقلاب و حوزه علمیه قم است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد شخصیت سیاسی آیت الله سیستانی اظهار داشت: فتواهای آیت الله سیستانی زیاد بوده به ویژه فتوای جهاد ایشان که سبب بسیج نیروهای مردمی عراق با نام حشدالشعبی شد. از دیگر کارهای سیاسی ایشان این است که در همه انتخابات های عراق نظر می دهند.

حجت الاسلام طاهری درباره دیدار پاپ با آیت لله سیستانی اظهار داشت: وقتی رهبر یک دین به کشوری سفر می کند طبیعی است که با بزرگان ادیان آن کشور دیدار کند و پاپ اگر با آقای سیستانی دیدار نکند با چه کسی دیدار کند؟

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی اما خمینی(ره) با اشاره به جریانات سیاسی که به دنبال سوء استفاده از این سفر هستند گفت: برخی جریانات سیاسی به دنبال این نباشند تا از این نمد برای خود کلاهی ببافند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر من این دیدارها باید بیشتر شود و این دستور قرآن است و ما در حوزه قم آن را تقویت می کنیم./1399/

ارسال نظرات