۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۷۶۱۹۱
حجت الاسلام دریاباری مطرح کرد؛

سابقه آیت الله سیستانی مملو از فعالیت های سیاسی است

سابقه آیت الله سیستانی مملو از فعالیت های سیاسی است
حجت الاسلام دریاباری گفت: سابقه آیت الله سیستانی مملو از فعالیت های سیاسی است و بزرگترین حرکت سیاسی ایشان فرمان تشکیل حشدالشعبی بوده است.

حجت الاسلام سید مصطفی دریاباری عضو شورای عالی سیاستگذاری و هماهنگی ادیان کشور در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار آیت الله سیستانی با پاپ گفت: اینگونه دیدارهای بین الادیانی از زمان پیامبر(ص) و بعد از آن توسط اهل بیت(ع) انجام می گرفت و علمای اسلام نیز به تبعیت ازسیره معصومین(ع) به آن عمل کرده اند و دیدار پاپ با آیت الله سیستانی اقدام تازه نیست.

مدیرعامل مؤسسه بین المللی فرهنگ و تمدن ادامه داد: نمونه این دیدارها در قالب های مختلف در تاریخ داشته ایم که یکی از بارزترین آنها مناظرات امام رضا (ع) با سران ادیان از جمله مسیحیت است و این سبک ارتباطی تاکنون به صورت فردی و یا در قالب مؤسسات و نهادهای رسمی رقم خورده است. این امر نشان می دهد علی رغم مشکلات و تزاحماتی که بین اسلام و سایر ادیان وجود داشته، اما همچنان این ارتباط برقرار است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری و هماهنگی ادیان کشور با توجه به عملکرد ضعیف نهادهای رسمی ادیان دیگر، نظیر واتیکان در قبال جنایات واقع شده در عراق گفت: نقش جبهه مقاومت در پاسداری از همه مردم منطقه قابل انکار نیست و نیروهای جبهه مقاومت در دفاع از مردم به شیعه، سنی، مسیحی و یهودی بودن آنها توجهی نکردند و این در حالی بود که سران مسیحیت جز چند بیانیه کار ارزشمند دیگری در دفاع از مظلومین، زحمت دیگری را متحمل نشدند.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: این درحالی بود که جبهه مقاومت حمایت خود را از مردم و حتی مسیحیان عراق با خون شهدای مدافع حرم اعلام کردند و این دفاع در تاریخ ثبت شده آن هم بدون اینکه مدعیان حقوق بشر کار قابل ذکری در این عرصه انجام داده باشند.

حجت الاسلام دریاباری گفت: سفر پاپ به عراق در شرایطی صورت می گیرد که آیت الله سیستانی دعوت رسمی از وی نداشته اند و خود پاپ برای دیدار با ایشان اظهار آمادگی کرد و این نشانه عزت مسلمانان است و دستور اسلامی ماست که ضمن استواری بر اصول خود همزیستی مسالمت آمیز با سایر ادیان داشته  باشیم.

وی با اشاره به برخی سخنان در خصوص دیدار پاپ با آیت الله سیستانی به علت غیر سیاسی بودن این مرجع تقلید ابراز داشت: ما دین را از سیاست جدا نمی دانیم و اگر دین اسلام به اقتصاد، اجتماع و مدیریت شئون مردم کاری ندارد چه دینی است. اگر این دین را خداوند به وسیله پیامبر(ص) فرستاده تا در مقابل دیدگاه کفار قرار بگیرد، باید خروجی آن یک برنامه جامعی باشد که همه شئون زندگی پیروانش را در نظر می گیرد.

وی ادامه داد؛ سابقه آیت الله سیستانی مملو از فعالیت های سیاسی است و بزرگترین حرکت سیاسی ایشان فرمان تشکیل حشدالشعبی بوده، که با دستور تشکیل آن مداخلات سیاسی ایشان از حالت نظری فراتر گذاشته و با ایجاد یک نهاد نظامی وارد فاز عملیاتی شدند./1399/

ارسال نظرات