۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۷۷۱۹۴

مهم‌ترین مطالبات جوانان در سال ۹۹ چه بود؟

مهم‌ترین مطالبات جوانان در سال ۹۹ چه بود؟
کرونا در سالی‌که گذشت بسیاری از معادلات اجتماعی را تغییر داد و جوانان که بخشی از اجتماع یک جامعه به شمار می‌آیند نیز از این تغییرات مستثنی نبوده و زندگی آن‌ها نیز دچار تغییرات نامحسوس بسیاری شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کرونا در سالی‌که گذشت بسیاری از معادلات اجتماعی را تغییر داد، تغییر در سبک زندگی، آداب و معاشرت‌ها و حتی نوع زیستن ما، مورد دستخوش این ویروس ناشناخته و مجهول‌الهویه قرارگرفت، بدین منظور جوانان که بخشی از اجتماع یک جامعه به شمار می‌آیند نیز از این تغییرات مستثنی نبوده و زندگی آن‌ها نیز دچار تغییرات نامحسوس بسیاری شد.

تغییر در نوع برگزاری آزمون کنکور، برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشگاه‌ها، آموزش سربازی و حتی تغییر در رویه ازدواج جوانان مهم‌ترین این تغییرات هستند.کرونا موجب شد تا این‌ها نیز از شر این ویروس در امان نمانند و تحول بزرگی در این سبک از زندگی به وجود آید. این گزارش پرامضاترین و موفق‌ترین سوژه‌های سردبیران جوان فارس من را در سال ۹۹ است:

 

اول| بیش از ۵۷هزار امضاء برای تعویق کنکور سراسری

وقتی حرف کنکور به میان می‌آید، استرس همه وجودمان را می‌گیرد. یاد زمانی می‌افتیم که ساعت‌ها شب و روز در یک اتاق می‌ماندیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و آینده خوبی را رقم بزنیم. کنکور همیشه داستان‌های خود را داشته و امسال نیز متفاوت تر از گذشته، کرونا تمام معادلات پشت کنکوری‌ها را تغییر داد و حالا یکی از بزرگترین نگرانی‌های جوانان همین کنکور است، آزمونی که حتی متولیان آن از سرانجام آن بی‌خبرند!

به این منظور برخی از جوانان همین نگرانی‌های خود از کنکور را با ثبت سوژه «لزوم طرح دو فوریتی مجلس برای تعویق کنکور» گزارش دادند تا از همین این تربیون، دغدغه خود را به گوش مسئولان برسانند.

کنکور امسال کش و قوس‌های فراوانی داشت. از همان ابتدا با اعلام تمدید چندباره مهلت ثبت نام، کنکور ۹۹ رنگ و بوی دیگر به خود گرفت. در ادامه هر یک از متولیان امر برگزاری و نظارت بر اجرای کنکور، سخنان متعارضی داشتند و با این حال تا ۵ ماه داوطلبان علاوه بر استرس کنکور، باید سخنان متعارض مسئولان را نیز تحمل می‌کردند.

۲۷ فروردین ماه سال ۹۹ بود که علی خاکی معاون آموزشی وزیر علوم اعلام کرد:کنکورها در صورت لزوم چند هفته دیرتر برگزار می‌شود. مدتی پس از آن دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هر زمان امتحانات نهایی دبیرستان به پایان خود رسید، کنکور هم ۳۰ روز بعد از آن برگزار می‌شود. همچنین چند روز بعد علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد : زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه ۹۹، کنکور دکتری پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹ و کنکور کارشناسی ارشد ۲ و ۳ مردادماه ۹۹، کنکورهای فنی و حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته جمعه ۱۴ شهریورماه است.

اما این پایان ماجرا نبود، رحمانی فضلی وزیر کشور نیز اعلام کرد که: کنکور کارشناسی با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در چهار روز برگزار می‌شود و مدت برگزاری کنکور کارشناسی ارشد از ۲ روز به ۳ روز افزایش یافته است. در نهایت قرار شدکنکور سراسری ۹۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی از ۲۹ مرداد ماه تا اول شهریور ماه در ۵ گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی، انسانی، تجربی و زبان های خارجی برگزار شود.

 

دوم| ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به مهریه

از قدیم الایام گفته‌اند کی داده و کی گرفته، اما اگر سری به زندان‌ها بزنید می‌بینید که عاقبت همین دادن و نگرفتن‌ها پشت میله‌های زندانی است که آقایان مجبورند به خاطر مهریه‌های سنگین و عدم توانایی، روزی وارد آن شوند. مهریه حسابی است که زوج برای زوجه در نخستین روز از آغاز زندگی مشترک باز می‌کند و پشتوانه زنان در زندگی است. اما همین مهریه  امروزه عاملی شده تا برخی زنان آن را دستاویزی برای کسب درآمد بدانند و با این حال زوج را تحت فشار قرار دهند تا در برابر خواسته‌های او تمکین‌کند.

 

در برابر این اقدام، اگر همین مهریه نیز نبود  شاید برخی از زوج‌ها در برابر زنان کوتاه نمی‌آمدند  و این بی‌پناهی را عاملی برای آزار و اذیت آنها قرار می‌دادند. به طور کلی مهریه را می‌توان ابزاری برای استحکام روابط بین زوجین دانست اما این مهریه باید چگونه باشد؟ آیات و روایات متعددی بر مهرالسنه تأکید دارند اما امروزه متأسفانه با دور شدن برخی خانواده‌ها از سیره ائمه اطهار(ع)  پای مهریه‌های سنگین و فروپاشنده به زندگی جوانان باز شده است.

 مهریه امروزه به یک دغدغه اصلی زوجین مبدل گشته تا آنجا که برخی مخاطبان فارس من با ثبت یک سوژه « ضرورت بازنگری در قوانین مربوط به مهریه» خواستار بازنگری و تغییر قوانین مربوط به مهریه با هدف ترویج آسان‌گیری در ازدواج شدند.

 

مخاطبان فارس من در این سوژه تأکید کردند:«با عنایت به نص صریح آیات و روایات مبنی بر هدیه، عطیه و پیشکش بودن مهریه؛ تقاضای بازنگری در قوانین مربوط به مهریه و اجرای محکومیت‌های مالی مطابق با مواد 22 و 53 قانون حمایت خانواده با هدف آسان‌سازی ازدواج، پاسداری از قداست نهاد خانواده و تحکیم آن و پیشگیری از رواج تجرد قطعی، ازدواج سفید، قتل های خانوادگی، پیری جمعیت، مشکلات امنیتی، مشکلات اقتصادی و روانی مورد تقاضاست».

 

به دنبال طرح بحث از مهریه، فارس من میزگردی با عنوان «حقوق مالی زوجین» در خبرگزاری فارس برگزار کرد که در آن دو حقوقدان و یک پژوهشگر حوزه خانواده درباره نفقه ،مهریه و اجره المثل با یکدیگر مناظره کردند. در این مناظره به موضوع عدم تأیید مهریه‌های نامتعارف از سوی شارع مقدس، لغو بخشنامه تعیین ۱۱۰ سکه برای دریافت مهریه، عدم انتقال اموال زوجین پس از ازدواج، پیشنهاد برای ثبت مهریه براساس دارایی‌های افراد  و تعیین قیمت سکه به مانند دیه از سوی قوه قضاییه تأکید شد.

 

سوم| لایو نوجوان ۱۴ ساله همه را بهت زده کرد!

اگر یکبار و تنها یکبار آن لایو نوجوان ۱۴ ساله با بلاگر معروف در اینستاگرام را گوش می‌دادید به عمق فاجعه پی می‌بردید، فاجعه‌ای اسف بارتر از هر رخدادی که تاکنون کام ما را تلخ کرده است. در آن لایو، نوجوانی ۱۴ ساله‌ای را می‌بینید که روزانه ساعات متمادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند که بی در و پیکرتر از حتی کشورهای سازنده آن‌ها است، اینجا نظارتی بر فضای مجازی نیست و جولان بی‌اخلاقی و ترویج مفساد اخلاقی در میان نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ به وضوح دیده می‌شود!

کاربران فارس من در پویشی هزاران امضایی، خواستار نگاه جدی مجلسی‌ها به فضای مجازی و برخورد با وزیر ارتباطات شدند، آن‌ها از این لایو  و لایوهای دیگر نوجوانان در فضای مجازی نگرانند و به همین منظور می‌خواهند مجلس با وزیر ارتباطات برخورد جدی کند. همین‌کمپین فارس من صدای بسیاری‌ها را در آورد، نگاه کارشناسان به حوزه فضای مجازی جدی‌تر و مسئولان واقعیت‌های بی‌تفاوتی به فضای مجازی را پذیرفتند.

 

چهارم| درخواست جوانان برای لغو مصوبه افزایش مدت سربازی

سربازی همیشه یکی از نگرانی‌های نوجوانان و جوانان کشور بوده و هست. برخی‌ها این را یک فرصت سوزی می‌دانند که پس از پایان آن هیچ داده‌ای به زندگی آن‌ها افزوده نمی‌شود، برخی دیگر هم همیشه از آن فراری هستند اما عاقبت در دام آن می‌افتند. با این حال سربازی امری مقدس است که همه در یک روز معینی مجبور به گذراندن آن ایام هستند. حتی برخی‌ها مرگ و سربازی را به مانند یکدیگر  تعبیر می‌کنند چرا که از هر دو آن گریزی نیست.

 

سربازی همیشه یک نگرانی برای جوانان به دنبال داشته است که در همین رابطه یکی از آن دغدغه‌ها کاهش مدت سربازی است، سال گذشته بود که کمپینی با مضمون «درخواست جوانان برای لغو مصوبه افزایش مدت سربازی» در فارس من به ثبت رسید که در آن جوانان خواستار کاهش مدت سربازی شدند.

این کمپین در پی مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش خدمت سربازی است که امیر‌‌ دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در گفت وگو با خبرنگار انتظامی فارس پاسخ این نگرانی مخاطبان فارس من را داد.(بیشتر بخوانید)

 

امیر دریادار رحیمی پور اذعان‌کرد: یکی از سیاست‌های ابلاغی در موضوع خدمت وظیفه عمومی، متناسب‌سازی مدت خدمت دوره ضرورت با در نظر گرفتن سختی خدمت و دوری از خانواده و محل سکونت کارکنان وظیفه است.  بر این اساس، باید مدت خدمت کارکنان وظیفه که به صورت غیربومی و‌‌ دور از شهر خود در مناطق عملیاتی، امنیتی، محروم و بد آب و هوا خدمت می‌کنند، با توجه به بُعد مسافت، خطرپذیری و ایاب و ذهاب به گونه‌ای باشد که کمتر از بقیه سربازان باشند.

 

وی ادامه داد: اقدام‌ اخیر با توجه به مطالبات به حق و مکرر سربازانی بوده که در مناطق عملیاتی و محروم خدمت می‌کردند و با این ابلاغ، مدت سربازی بیش از دو سوم سربازان در نیروهای مسلح کاهش خواهد یافت.

 

 پنجم| غم فرزند یا درد ناباوری؟

رشد جمعیت در کشور به پایین‌ترین حد در طول سال‌های اخیر رسیده است. بنا بر اذعان بانک جهانی، نرخ باروری در ایران به ۱.۸ درصد رسیده است و این می‌تواند تا ۲۰سال آینده نرخ سالمندی در کشور را تا ۳۰درصد افزایش دهد. ریشه عدم رشد جمعیت، عدم رشد ناباروی و افزایش آمار زوجین نابارور در جامعه است. از این حیث مسأله ناباوری در ایران یک دغدغه مهم و اساسی است که ضرورت دارد به آن بیشتر توجه شود.

در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون زوج ناباور در کشور وجود دارد که به رغم افزایش هزینه‌های ناباوری اما بیمه‌ها همچنان حمایتی از این افراد ندارند و با این حال آن‌ها علاوه بر درد فرزند نداشتن، باید غم هزینه‌های بالای دارویی را نیز بخورند تا آنجا برای برخی عمل‌های جراحی مانند آی وی اف و میکرواینجکشن نیازمند هزینه‌های میلیونی هستند، حال اگر یک زوج از شرایط مالی مطلوبی برخوردار نباشد باید چه کند؟

مساله ناباوری و عدم توجه مسئولان  به این موضوع، یکی از دغدغه‌های مخاطبان فارس من است که چندین پویش را در این راستا به ثبت رسانده‌اند، مهم‌ترین و پر امضاءترین آن‌ها بیمه ناباوری است که به رغم تمام موضوعات اما همچنان بیمه ناباوری در کشور بدون متولی است و گویا کسی درد این سالمندان آینده را نمی‌شنود.

یکی از اقداماتی که قرار است مجلس به آن بپردازد، مساله «طرح جوانی جمعیت» است  که اخیرا در مجلس صحبت‌هایی درباره آن شده است و قرار است تصویب شود. یکی از موضوعات مطرح شده در این طرح  پرداختن به مشکلات زوجین ناباور جامعه از حیثت حمایت مالی است.

در این باره زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس اظهار کرد: بحث حمایت جدی از زوجین نابارور یکی از مباحث اصلی کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم است که می‌توانیم این موضوع را دنبال کرده و مشکل را رفع‌کنیم.

وی افزود: به واسطه افزایش میزان ناباروری و آماری بالایی که در بین زوجین وجود دارد نیاز است که مجلس به صورت جدی به این مسئله ورود کند. هر چند که ما مکاتبات اولیه را در این باره داشته‌ایم.

 

ششم| آزمون وکالت دادگستری را به تعویق بیندازید

در پی تشدید وضعیت بحران شیوع کرونا در کشور، برخی مخاطبان فارس من خواستار لغو آزمون کارآموزی کانون وکلای دادگستری ۱۳۹۹ شدند. آن‌ها در یک پویشی ثبت شده نوشتند: «از ستاد ملی مبارزه با کرونا که نهاد اصلی مدیریت، نظارت و رصد شرایط را برعهده دارد و ایضا کانون وکلای دادگستری اسکودا خواهشمندیم دستورات مقتضی را جهت تعویق آزمون مذکور یا ادغام آن با آزمون 1400 تا حصول شرایط ایمن مقرر نمایند».

پس از ثبت این پویش هزاران امضایی، کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از تغییر زمان برگزاری آزمون وکالت به دلیل محدودیت تعداد حوزه های امتحانی و عدم امکان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این آزمون خبر داد. به این ترتیب  سوژه آزمون وکالت دادگستری به یکی از موفق‌ترین سوژه‌های مخاطبان فارس من تبدیل شد.

 

در حوزه جوانان، فارس من سوژه‌های موفق دیگری داشت که اهم آن‌ها، «پویش حمایت از بازگشت هفته نوجوان به تقویم» و «روز شهدای دانشجو را به تقویم برگردانید» است.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات