۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۷۷۲۹۶
مدیر حوزه های علمیه خواهران؛

در سال تحصیلی جدید پیش بینی پذیرش ۱۰هزار طلبه خواهر را داریم

در سال تحصیلی جدید پیش بینی پذیرش ۱۰هزار طلبه خواهر را داریم
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، گفت: پیش بینی می کنیم ۱۰هزار طلبه خواهر در سال تحصیلی جدید وارد حوزه های علمیه شوند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در گفت و گویی به تبیین فعالیت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران پرداخت.

حوزه های علمیه خواهران چه اهداف و برنامه های برای ارتقا خواهران طلبه دارد؟

مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران یک مجموعه جوان است. در هدف گذاری بنا دارد در افق ۱۴۰۰ ارجحیت تثبیت یافته در حوزه مربوط به مسائل زنان و خانواده، بانوان طلبه بتوانند این جایگاه را در افق ملی و بین المللی احراز کنند. کاری که در طول این سال ها از نظر زیرساختی انجام شده به نظر می رسد کارنامه قابل قبولی باشد. 

۵۰۰ مرکز حوزه علمیه خواهران در کشور دایر شده است و بخش قابل توجهی از کادر مدارس علمیه توسط خود کارد مدارس و نظام تعلیم و تربیتی حوزه علمیه خواهران اداره می شود و خواهران فارغ التحصیل از حوزه های علمیه به کار مشغول شده اند و آرام آرام می رود تا همه فرصت ها برای فعالیت های علمی و مدیریتی فعلی در نظام تربیتی به بانوان طلبه واگذار شود. در آینده بنا داریم تا حوزه های علمیه خواهران وارد فعالیت های حرفه ای پژوهشی بشوند و رشته های کارشناسی و نیمه تخصصی را برعهده بگیرند. زمینه فراهم است و زیرساخت ها نیز آماده است.

 

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر فعالیت و نحوه تحصیل طلبه ها در حوزه های علمیه خواهران داشته است؟

یکی از نگرانی های بانوان این است که بتوانند بین وظایف خانواده، تربیت فرزندان و رسیدگی به امور خانه و فعالیت های اجتماعی توازن ایجاد کنند. حوزه های علمیه خواهران تلاش کرده است که یک مدل جدیدی از حضور اجتماعی زن را تجربه کند. در عین حال که خانم ها نقش های مادرانه و همسرانه را به خوبی انجام دهند، بتوانند پیشرفت لازم را در بخش های علمی داشته باشند. از ۹۰هزار طلبه فارغ التحصیل و ۸۰هزار طلبه در حال تحصیل توانسته اند به قدر کفایت به نقش های مختلف خود در خانواده و اجتماع بپرازند.

با شیوع ویروس کرونا تلاش کردیم تا از فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم و با طراحی نظام آموزشی حضوری برخط، توانستیم زمینه ای فراهم کنیم که خانم ها در عین حال که در خانه هستند به نحو احسن بتوانند ادامه تحصیل دهند. در این مدت نیز کمترین ریزش و توقف تحصیلی طلاب خواهر را داشته ایم. 

 

ظرفت پذیرش طلاب خواهر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چه میزان است و طلاب چگونه انتخاب می شوند؟

ثبت نام از متقاضیان خواهر تحصیل در حوزه های علمیه از اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است. تا اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد. تعداد ظرفیت اعلام شده از سوی حوزه های علمیه خواهران برای ورودی سال تحصیلی جدید ۲۰هزار نفر است و امتحانات ورودی از تیرماه سال جاری آغاز می شود.

در حوزه های علمیه خواهران کیفیت بر کمیت اولویت دارد بنابراین به دنبال آن هستیم که استعدادهای منحصربه فرد به حوزه های علمیه خواهران جذب شوند تا در آینده بتوانند به عنوان فعال و کنشگر در جامعه نقش آفرینی کنند. بنابراین پیش بینی می کنیم از ۲۰هزار نفر ۱۰ هزار نفر بتوانند در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ وارد حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور شوند.

 

رهبر معظم انقلاب به موضوع تحول در حوزه های علمیه تاکید دارند، حوزه های علمیه خواهران در این راستا چه برنامه ها و راهبردهایی دارد؟

در حوزه علمیه خواهران مساله با حوزه علمیه برادران متفاوت است. حوزه علمیه برادران یک نظام علمی مستقر داد که این نظام مستقر به تدریج شاید گرفتار برخی از روزمرگی ها شده که پویایی مدارس علمیه را به چالش کشیده است. در حوزه علمیه خواهران با توجه به اینکه یک جریان جوان است و از سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است می توانیم بگوییم از آغاز فعالیت، نگاه تحولی بوده است. 

نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحول حوزه های علمیه این است که باید هزاران مفسر، هزاران محقق و پژوهشگر و هزاران مبلغ از میان بانوان طلبه به جامعه عرضه کنیم. اگر این موضوع در جامعه احراز شود و بانوان طلبه به خوبی در بخش های مختلف نقش آفرینی کنند می توانیم به آن افق دست پیدا کنیم.

اگر حوزه های علمیه خواهران با این پشتوانه شکل بگیرد و بتوانند نقش های لازم و کارکردهای مورد نیاز خود و اهداف نظام را در ابعاد مختلف تامین کنند،‌ تحول در حوزه های علمیه خواهران رقم خورده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
این لینک افتخار دارد حتما بخوانید
https://rasanews.ir/fa/news/677436/سنگ-اندازی-حوزه-علمیه-خواهران-زنجان-بر-سر-راه-تحصیل-طلاب-خواهر
0
0