۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۳۰۹
آیت الله مدرسی:

غایت عینی و طبیعی تمامی حقایق جهان، آمدن امام زمان(عج) است

غایت عینی و طبیعی تمامی حقایق جهان، آمدن امام زمان(عج) است
آیت الله سید محمدتقی مدرسی گفت: غایت عینی و طبیعی تمامی حقایق جهان، آمدن آن انسان کامل و وارسته، حضرت صاحب الامر علیه السلام است که احادیث شریفه، دال بر این موضوع است.

به گزارش خبرگزاری رسا،  آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید شیعیان در سخنرانی هفتگی خود با توجه به ولادت منجی عالم بشریت، آمدن حضرت را غیبت عینی و طبیعی تمامی حقایق جهان دانست و گفت: غایت عینی و طبیعی تمامی حقایق جهان، آمدن آن انسان کامل و وارسته، حضرت صاحب الامر علیه السلام است. رحمت واسعه و نعمت‌های بی‌پایان الهی و نیز احادیث شریفه، دال بر این موضوع است.

این مرجع تقلید شیعیان، روایات وارده در مورد ظهور منجی را یادآوری برای وجدان خفته انسان برشمرد و بیان کرد: هنگامی که مؤمن آیات ۵ و ۶ سوره قصص را می‌خواند که در این آیه خداوند می‌فرماید: «وَنُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثین * وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهامانَ وَجُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُون؛ و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم.* و آنها را در آن سرزمین مکانت بخشیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان چیزی را که از آن می‌ترسیدند نشان دهیم.» این آیات بر انسان به اراده الهی در تمام عصور تجلی داشته و خواهد داشت، ایمان می‌آورد.

وی ادامه داد: همچنین وقتی در آیه ۱۰۵ سوره انبیا تأمل می‌کند، که در این آیه خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون؛ و ما در زبور -پس از تورات- نوشته‌ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.» وقتی انسان این حقایق قرآنی را می‌خواند، پی می‌برد که جهان در جهت تحقق این اراده الهی حرکت می‌کند.

مؤلف تفسیر هدایت افزود: درک این حقایق، شعله امید را در قلب‌ها روشن می‌کند که ظلم و جور ماندنی نیست و روزی فرا خواهد رسید که ظلم و بی‌عدالتی از بین خواهد رفت. همانطور که رسول خدا (ص) در روایتی فرمودند: «اگر از روزگار باقی نماند به جز یک روز، البته خداوند مردی از اهل بیت (ع) مرا مبعوث فرماید که زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد.

آیت الله مدرسی در خاتمه سخنانشان به چهار نکته بصیرتی و مهم در بحث انتظار امام عصر (عج) اشاره نموده و گفت: اول: انسان با امید، همت و اهداف خود زندگی می‌کند و اگر امید نباشد، همت و هدفی نیز نخواهد بود. با افزایش امید، همت و هدف برای اصلاح دنیا نیز متعالی می‌شود. این امید است که مؤمن را بر اصلاح خود و جامعه پیرامونش و مبارزه با ظلم و فساد وادار می‌کند.

وی ادامه داد: دوم اینکه انتظار ما برای ظهور امام عصر (عج) این نیست که بدون انجام کاری فقط منتظر باشیم، بلکه باید با سرزندگی تلاش کنیم و زمینه‌های ظهور را ایجاد کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان در سومین توصیه بیان کرد: سوم اینکه انتظار به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به استقبال ایشان برویم و حضرت را الگو و اسوه خود در زندگی قرار دهیم، در مسیر حضرت و پدران بزرگوارش گام برداریم. در شب میلاد با سعادت امام عصر (ع) با ایشان تجدید عهد کنیم. عهدی که روحیه تأسی به اخلاق و ایمان حضرت را در ما ایجاد کند.

وی افزود: و چهارم اینکه انسان به طبیعت خود خطاکار است و همواره نیاز دارد که کسی نزد خداوند او را شفاعت کند تا از خطاها و گناهانش درگذرد. چه شفیعی بهتر از امام عصر (ع) که همواره ناظر به اعمال ما است. از این جهت باید ایشان را شفیع خود قرار دهیم و بخواهیم که دعاها و حاجات ما را از خداوند طلب کند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات