۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۷۷۳۳۴

صف مرغ و تخم مرغ را کنترل کنید، رفراندوم پیشکش!

صف مرغ و تخم مرغ را کنترل کنید، رفراندوم پیشکش!
حسن روحانی در اظهارنظری تکراری در جلسه هیئت دولت گفته است که برای حل مشکلات پیچیده کشور راهی جز همه‌پرسی نداریم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت بار دیگر طرح تکراری رفراندوم را وسط کشیده و می‌گوید: راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است. راه حلی جز اصل ۵۹ وجود ندارد. مگر ۱۲ فروردین چیزی به جز همه پرسی است؟ البته ما مثل سوییس نیستیم که مردم ۱۰۰ هزار امضا کنند و دولت مجبور باشد که رفراندوم برگزار کند. رئیس جمهور در ادامه می‌گوید: قانون اساسی به ما گفته در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یعنی ۴ موضوع را ذکر کرده که اگر یک مسئله بسیار مهمی وجود داشت آن وقت قانونگذاری از طریق همه پرسی باشد.

حسن روحانی در ادامه طرح مساله رفراندوم می‌گوید: ۴ تا سؤال اساسی در این ۴ مسئله وجود دارد که می‌شود آن را ۸ مسئله هم کرد. اگر یک رفراندوم گذاشته شود که و این ۴ مسئله نوشته شود تمام دعواها و مشکلات جناحی و حزبی خیلی راحت حل می‌شود!

ی موضوع تازه‌ای نیست! حسن روحانی بارها در جلسات هیئت دولت و به ویژه در موسم انتخابات به یاد ماجرای رفراندوم می افتد. البته آقای حقوق دان در طرح موضوع دچار بی‌دقتی است یاحداقل برداشت نا متناسب دارد.

اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اِعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. همچنین در اصل ۱۱۰ قانون اساسی هم، فرمان همه پرسی از جمله وظایف و اختیارات رهبری عنوان شده است.

در کنار این تذکر حقوقی، می‌توان توصیه‌ای برای تیم رئیس‌جمهور و همراهان ایشان در بازی تکراری رفراندوم داشت، کافی است ایشان یا مشاورانشان به‌جای ارائه اظهارات بی‌نتیجه، سطح راهبردها را به سطح تاکتیکی تغییر داده و به‌جای قرار گرفتن در صف بازی‌های بزرگ، به فکر سامان دادن صف گوشت؛ مرغ و تخم‌مرغ باشند! اخیراً حسن رسولی سخنگوی سابق ستاد عارف و عضو جبهه اصلاحات گفته است که بر اساس نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت حسن روحانی به زیر هفت درصد رسیده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات