۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۳۵۰
یادداشت؛

رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است

رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است
نظام اسلامی که سال‌هاست بر مبنای جمهوریت، مشروع شده و بر اساس حکومت ولی‌فقیه، از هواهای نفسانی به دور خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مشروعیت سیاسی به معنای «شرعی بودن» و «مطابق شریعت» نیست. بلکه مشروعیت ویژگی یک نظام است که حکومت به‌واسطه آن ویژگی حکمرانی خود را برحق و قانونی می‌داند و مردم نیز فرمان‌برداری از آن را وظیفه خود می‌داند. (پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ص 10. ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی در منظر امام خمینی ص 91)

این تفکر، مبنای اصلی انقلابی است که در سال ۱۳۵۷, به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با تأیید ۹۸/۲ مردم ادامه پیدا کرد.

در همان سال این شائبه وجود داشت که وقتی مردم قائل به انقلاب اسلامی هستند، این رفراندوم به چه علت شکل می‌گیرد؟

اما حضرت امام _رضوان‌الله علیه_ به‌عنوان تئوریسین اصلی انقلاب و رهبری ولی‌فقیه، تأکید بر لزوم این رأی‌گیری می‌کنند.

اما آیا این سخن که نسل قبلی انتخابی کردند و اکنون عده‌ای آن را قبول ندارند، درست است یا نه؟ آیا باید دوباره رفراندوم اتفاق بیفتد؟

به‌طورمعمول انقلاب‌های دنیا بر هر اساسی که شکل گرفتند، سال‌های بعد، رفراندوم تکرار نشده است. این در حالی است که همه‌ساله در ایران در رویدادهای مختلفی مردم بر مقبولیت و مشروعیت نظام اسلامی ولایت‌فقیه، صحه می‌گذارند.

هرچند در مقایسه آماری دوره‌های برگزارشده انتخابات از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، انتخابات 1388 بالاترین میزان را با 85% مشارکت مردمی به خود اختصاص داده است. و همین امر موجب این شبهه شده که: این مشارکت کمتر، نشان‌دهندهٔ پشیمانی مردم است.

درحالی‌که مشکلات زیادی در سال‌های جنگ و پس‌ازآن بر این جامعه تحمیل‌شده؛ و مردم همواره با راهپیمایی‌های مانند سالگرد پیروزی انقلاب، رویدادهایی مانند دیدار رهبری با مردم و همچنین انتخابات مختلف، مهر تأیید بر این نظام زده‌اند.

در این میان، عواملی ازاین‌دست ممکن است باعث عدم مشارکت حداکثری در سال‌های اخیر باشد: ۱/پاشیدن گرد ناامیدی توسط رسانه‌های خائن و عوامل داخلی و خارجی.

۲/دشمنی از راه سیاه نمایی در محصولات نمایشی و نوشتاری،

۳/عدم انجام خدمت شایسته توسط مسئولینی که با رأی مردم در مناصب مختلف، جای گرفته‌اند.

۴/عدم پشتیبانی صحیح از تولیدکنندگان در اوضاع آشفتهٔ تحریم.

۵/برطرف نکردن موانع تولید

۶/ ایجاد تورم و گرانی،

۷/پرداختن به حواشی

 گفتنی است منافقین داخلی نیز تمام تلاششان را کرده‌اند تا با برجسته‌سازی این موضوعات، روح ناامیدی را بیش‌ازپیش در مردم و جامعه، بدمند.

اما رهبر معزز انقلاب در سخنرانی اخیرشان از لزوم امیدواری وامید آفرینی برای مردم بخصوص جوانان سخن گفتند.

ایشان مانند تمام این چهل‌ویک سال، با تأکید بر لزوم حل مشکلات توسط مسئولین برطرف کردن مشکلات معیشتی و تولیدی مردم، تلاش در جبهه مخالف یعنی برانگیختن روح امید و نشاط و برشماری ثمرات این انقلاب اسلامی و تلاش برای روی کار آمدن نیروهای انقلابی را بهترین راهکار از سوی افسران جنگ نرم دانستند. و از مردم خواستند در انتخابات پیش رو، مسئولینی انتخاب کنند که با خدمت جهادی، انگیزه‌ای قوی و بصیرت بالا، بتوانند زندگی اقتصادی مردم را رونق ببخشند؛ و موجب رشد نهال امید، در دل مردم نسبت به انقلاب و نظام باشند.

نظام اسلامی‌ای که سال‌هاست بر مبنای جمهوریت، مشروع شده و بر اساس حکومت ولی‌فقیه، از هواهای نفسانی به دور خواهد ماند.

زهرا نجاتی،طلبه و مبلغه حوزه علمیه

/998/

ارسال نظرات