۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۷۷۴۰۳

برخی نمی‌گذارند افرادِ جدید وارد تلویزیون شوند

برخی نمی‌گذارند افرادِ جدید وارد تلویزیون شوند
هاشمی‌اصل در میزگرد صدا و سیما به تعمد برخی از برنامه‌سازان اشاره کرد که خودشان حرفی خارج از عرف می‌زنند و برای این ژانگولربازی‌ها طراح گذاشته‌اند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از موضوعات دیگر اشتباهات مکرری بود که تذکرهای شورای نظارت بر صدا و سیما را به همراه داشت. شورایی که به تعبیر احسان قاضی‌زاده هاشمی در سال 1399 به دلیل اشرافیت و دقت‌نظر بیشتر بر اتفاقات رسانه ملّی به نتایج و اثرگذاری بهتری هم رسید.

موضوع دیگر بحث اتفاقات خارج از عرفی بود که از برخی برنامه‌ها سر می‌زد و محمد هاشمی‌اصل از برنامه‌سازان و سریال‌سازان قدیمی تلویزیون نکته جالبی مطرح کرد برخی از این اتفاقات عمدی‌اند تا بیشتر دیده شوند و حتی برای این کارها هم طراح دارند.

مشروح بخش پایانی میزگرد بررسی صداوسیما که با حضور سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما، بهروز مفید تهیه‌کننده و مدیر قدیمی تلویزیون، حسین فردرو نویسنده و کارگردان قدیمی تلویزیون و محمد هاشمی‌اصل تهیه‌کننده برگزار شد به همراه فیلم در ادامه آمده است:
 
* احساس می‌شود در سال ۱۳۹۹، شورای نظارت بر صداوسیما بیشترین کارت زرد را به رسانه ملّی داده، به این نکته اشاره کنید و به نظرشما خلأ‌های سال ۱۳۹۹ و چالش‌های ۱۴۰۰ کدامند؟

احسان قاضی‌زاده هاشمی: من اتفاقاً قائلم بخش‌های قوی پیرامونی در کنار صداوسیما باشد که رقابت شکل بگیرد. اتفاقا من اعتقاد دارم اینجا باید مجموعه‌ای باشد چهره‌های جدید، معرفی و استعداد‌های جدید را شناسایی کند؛ این در واقع در دل سازمان صداوسیما بجوشد. یعنی جذابیتی که ورود به رادیو و تلویزیون دارد این شاید در نمایش‌خانگی به این معنی نباشد.

این فضای رقابت لازم است. الان در سینما فضای رقابت جدّی داریم. سالی حدود ۱۰، ۱۵ کارگردان کار اول و جدید وارد سینما می‌شود و همان کارگردان کار اولی دو کار می‌سازد و کار سوم را خراب می‌کند شما ببینید همین جشنواره با او چه کردند. یعنی این فضای نقد بی‌رحمانه هنری، فنی و تکنیکالی که در سینما وجود دارد در تلویزیون نیست.
 
چرا نیست؟ چون ممکن است حاشیه امنی برای یک عده خاص وجود داشته باشد. ما این رقابت بین عرصه نمایش‌خانگی و تلویزیون را هم لازم می‌دانیم اما در عین حال معتقدیم که باید در این فضا از آدم‌های جدید هم بهره برد. متأسفانه شنیده می‌شود تا بحث افراد جدید را پیش می‌کشند برخی می‌گویند، این فرد اصلاً استاندارد قاب تلویزیون را نمی‌فهمد. تلویزیون باید همیشه کنارش جایی داشته باشد تا بتواند از این فضای رخوت‌زده‌ای که ممکن است عده‌ای در طول زمان برایش به‌وجود آورده باشند، خارج شود.
 
سیاست ما چابک‌سازی تلویزیون است الزاماً چابک‌سازی به نیروی انسانی نیست زمانی که یک رقیب درست طراحی کنیم این چابک‌سازی اتفاق می‌افتد. این قالب "عصر جدید" و مسابقات این‌چنینی پیگیری‌هایی بود که خودم بیش از چهار سال گذشته در دستور کارم قرار دادم. آن موقع می‌گفتم تلویزیون برنامه و مسابقه استعدادیابی می‌خواهد و برخی زیر بار نمی‌رفتند و می‌گفتند کشورهای زیادی این کار را کرده‌اند و اقتباسی است و نیازی نیست ما سراغش برویم.
 
در فضای انحصار، قیمت‌ها بالا می‌رود اما به واسطه رقابت، هم قیمت‌ها مهار می‌شود و به لحاظ محتوا رقابت سازنده شکل می‌گیرد. به نظرمن تلویزیون باید آماده باشد و خودش را در یک مارکت یا بازار ببیند. مخاطبش امکان دارد با قدرت انتخابی که پیدا کرده سریال و برنامه‌اش را از تلویزیون ببیند یا به سراغِ برنامه‌ها و سریال‌های فلان پلتفرم برود. باید حق انتخاب درست و خوب را به مخاطب بدهیم و در عین حال آن رقابت در میان همه شکل بگیرد. هیچ‌چیز را تهدید نبینیم و با مدیران تلویزیون صحبت کردم. اتفاقاً به پویایی رادیو و تلویزیون و همچنین جذب مخاطب بیشتر و افزون‌تر کمک خواهد کرد.
 
* پاسخ ما را در مورد کارت زرد شورای نظارت به صداوسیما ندادید؟

برنامه‌های مختلفی بوده در سال ۱۳۹۹ ما تذکر دادیم؛ اینکه می‌گویید آمار بالاتری امسال داشته، به علت اشرافیت و دقت بیشتر شورای نظارت بر صداوسیما بوده است. خوشبختانه خیلی از جا‌ها آثار کارهایمان را دیدیم و البته خودمان را در جنجال‌های رسانه‌ای قرار ندادیم. سعی‌مان بیشتر بر اثرگذاری بر آنتن بوده است بدون اینکه اجازه بدهیم فرد و یا قوه‌ای این موضوع را دستاویز مقاصد خودش کند.

تلاش‌مان بوده که شورای نظارت، ابزارِ دست هیچ جریان سیاسی نباشد؛ فکر می‌کنم آن کار‌هایی که کردیم و آثاری که در برنامه‌های مختلف دیدیم مراحلی که در عین نگاه صادقانه به صداوسیما، مؤثر بود.
 
* گویا برای مدیران تلویزیون فرقی نمی‌کند مجری که چند سال در دانشگاه صداوسیما تحصیل کرده بنشیند روی صندلی داغ یا آدمی را از بیرون بیاورند به واسطه فلان اسپانسری که پول می‌دهد؟

محمد هاشمی اصل: هنر از جنس خواهش نیست. شما هنر دارید چیزی برای ارائه دارید حقت را از آنتن می‌گیرید. آن که با اسپانسر می‌آید. کدام مجری بودند که این کار را کردند با پول به جایی رسیدند. توان شخصی آن آدم است و مخاطب است که ما را نگه می‌دارد و نه مدیر.
 
* بدبختی از جایی شد برای مجری و برنامه‌ساز ما وایرال شدن اهمیت پیدا کرد؟

محمد هاشمی‌اصل: به طور عمد اتفاقی را ایجاد می‌کنند و بعد مدیریت بحران می‌کنند. با اینکه می‌دانند غیرقابل پخش است و شاید مسئله ایجاد کند، اما این را بگویند که در بخش مجازی بگذاریم. این داستان باید در دل کار کردن به‌وجود بیاید. طراح برای این ژانگولربازی‌ها دارند.
 
* جای چه نوع برنامه‌ها و سریال‌هایی در تلویزیون خالی است؟

حسین فردرو: تلویزیون مأموریت‌های مختلف دارد از جنبه خبری نوع خوبش، از جنبه سرگرمی نوع خوبش و از جنبه آموزشی و ارشادی نوع خوبش، خالی است. توجه و نیاز مردم است که نیازمند آنیم. شکل اجرایی برنامه‌ها تغییر کرده است. قبلاً میلیونی مردم پای تلویزیون می‌نشستند و این اتفاق افتاده که بیننده‌ها تنوع‌طلب شدند. مادر، پدر و فرزندان هرکدام جایی نگاه می‌کنند. همین نسل امروز نیاز به نوستالژی دارد؛ همین برنامه‌هایی که می‌بینیم در آینده باز دیده می‌شود.
 
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
منظور کیه؟
0
0