۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۷۷۴۰۶
استاد اخلاق حوزه بیان کرد؛

درس‌های تحول طبیعت برای خانه‌تکانی دل از کدورت‌ها

درس‌های تحول طبیعت برای خانه‌تکانی دل از کدورت‌ها
هنگامی که به طبیعت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تغییرات زیادی کرده، ما نیز می‌توانیم درس‌های فراوانی از این تحول بگیریم و نباید صرفاً به خانه‌تکانی و نظافت بدن اکتفا کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهمتیان، استاد اخلاق حوزه و جانشین معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه کشور، به مناسبت روز طبیعت به بیان توصیه‌های اخلاقی و قرآنی درباره اثرپذیری از تحول طبیعت در سال جدید پرداخت، در ادامه متن سخنان وی از نظر می‌گذرد؛

وقتی در این عالم حادثه عجیبی از نظر طبیعی رخ می‌دهد، یک سال حرکت کره زمین از نقطه خاصی که به دور خورشید می‌گردد به دوره خاصی می‌رسد و به جای اولش برمی‌گردد و تحول عظیمی به وجود می‌آید و فصل بسیار زیبایی است و از قدیم‌الایام روز تحویل سال به عنوان عید نوروز بوده است. 

راجع‌به عید نوروز هم در روایات و هم در سیره اهل بیت(ع) اجمالاً اشاراتی شده است، هرچند جزء اعیاد اسلامی مثل عید غدیر یا عید فطر و قربان نیست، ولی به هر حال هیچ منافانی ندارد و اسلام عزیز این سنت ملی و قدیمی را رد نکرده است.

در این تغییر و تحول مهم این است که به این عالم و طبیعت نگاه کنیم و ببینیم که طبیعت تغییراتی را در خودش ایجاد می‌کند و بعد از زمستان طولانی، که همه درختان خشک و بی‌روح می‌شوند، یک‌مرتبه در این فصل چشمه‌ها جاری و زمین زنده می‌شود. ما درس‌های فراوانی می‌توانیم از این تحول بگیریم؛ نخست بحث معاد است. همین طور که خدای متعال در قرآن فرموده است، اگر شما به این عالم نگاه کنید، خاک مرده و درخت مرده زنده می‌شود و در قیامت هم همین طور است.

همچنین عالم لباس نو می‌پوشد، خودش را تازه می‌کند و گرد و غبار و آثار پاییز و زمستان را از چهره خودش پاک می‌کند. نباید فقط به خانه‌تکانی و نظافت بدن اکتفا کنیم، بلکه باید مواظب نظافت جان و دلمان هم باشیم و کینه و کدورت‌ها و دشمنی و بداخلاقی‌ها را کنار بگذاریم و سبک زندگی جدیدی را برای خودمان انتخاب کنیم.

بدانیم که این ایام می‌آید و می‌رود و قابل برگشت نیست و همان طور که عالم تازه می‌شود، ما هم تازه شویم و اگر با کسی کدورتی داریم و اگر به کسی بدی کرده‌‍‌ایم، به دنبال این باشیم که اصلاح کنیم. در این ایام یکی از خوبی‌ها، دیدار بستگان است. در این مورد هم فقط به ظاهرش اکتفا نکنیم و از حال بستگان و همسایه‌ها خصوصاً خانواده‌هایی که مشکلاتی دارند بپرسیم.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
آمره
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
گل گفتی حاج آقا، باید کدورت ها را کنار گذاشت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
تا دولت جهادی قالیباف لحظه ها را میشمارم
0
0