۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۶۷۷۵۲۸

رهبر معظم انقلاب و سیدحسن نصرالله؛ تأثیرگذارترین چهره‌های مسلمان ۲۰۲۰

رهبر معظم انقلاب و سیدحسن نصرالله؛ تأثیرگذارترین چهره‌های مسلمان ۲۰۲۰
براساس فهرست سالیانه معرفی تأثیرگذارترین شخصیت‌های مسلمان جهان که از سوی مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام در امان، پایتخت اردن منتشر می‌شود، مقام معظم رهبری و سیدحسن نصرالله در بین رهبران سیاسی هستند که بیشترین تأثیرگذاری را در سال ۲۰۲۰ در منطقه غرب آسیا داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشار نسخه جدید فهرست ۵۰۰ مسلمان تأثیرگذار سال ۲۰۲۰ نشان داد که تأثیرگذارترین چهره‌های مسلمان سال ۲۰۲۰، افرادی بودند که برخلاف هم‌کیشان خود تلاش کردند که در کشورهایی که مسلمانان در اقلیت هستند، صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.

این فهرست سالیانه به معرفی تأثیرگذارترین مسلمانان جهان، طبق شاخصه‌های مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام در امان، پایتخت اردن می‌پردازد.

بر اساس این فهرست، دو نفری که به عنوان تأثیرگذارترین زن و مرد مسلمان سال ۲۰۲۰ انتخاب شده بودند در چند ویژگی با یکدیگر شریک بودند: تلاش برای احقاق حقوق مسلمانان در کشورهایی که این اقلیت مورد تبعیض و ظلم قرار گرفته‌اند و مقاومت و رساندن صدای اقلیت مسلمان در کشورهای خود (چین و هند) از طریق مسالمت‌آمیز.

همچنین تأثیرگذارترین زن مسلمان سال ۲۰۲۰، بلقیس ددی (Bilkis Dadi) ملقب به بلقیس بانو زنی ۸۲ ساله و هندی بود که در جریان اعتراضات به تغییرات قانون شهروندی این کشور به  همراه دو نفر دیگر اسما خاتون ۹۰ ساله و سروری ۷۵ ساله زیر یک چادر تحصن کردند.

 به تدریج صدها زن دیگر به این چادر که در محله شاهین باغ در جنوب دهلی‌نو، پایتخت هند برپا شده بود؛ پیوستند تا حرکتی اعتراضی و نمادین به شیوه ماهاتما گاندی، رهبر آزادی‌خواه هند صورت بگیرد. بلقیس بانو از ساعت ۸ صبح هر روز در محل اعتراض نشسته و همچنین در تریبون‌های آزاد در محل اعتراضات شرکت کرد. این حرکت تا آنجایی تأثیرگذار بود که وی در فهرست ۱۰۰ شخصیت برتر مجله تایمز هم قرار گرفت.

اما مرد مسلمان تأثیرگذار سال ۲۰۲۰ و سرنوشت وی تفاوت‌هایی با بلقیس بانو دارد. الهام توختی (Ilham Tohti) یک اقتصاددان اویغور بود که به دلیل فعالیت‌ برای احقاق حقوق اقلیت‌ مسلمان اویغور در چین به اتهام جدایی‌طلبی به حبس ابد محکوم شد. توختی به دلیل انتقاد از سیاست‌های دولت چین در قبال اویغورها در سین‌کیانگ، کمی بعد از شورش‌های ارومچی در ژوئن ۲۰۰۹ از خانه خود به پکن احضار و بازداشت شد. توهتی پس از فشار و محکومیت بین‌المللی در ۲۳ آگوست همان سال آزاد شد. با این همه وی در ژانویه ۲۰۱۴ بار دیگر دستگیر و پس از محاکمه‌ای دو روزه به زندان افتاد. توختی پیش از انتخاب به عنوان مرد مسلمان تأثیرگذار سال ۲۰۲۱، جوایزی به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه خود مانند جایزه حقوق بشر واسلاو هاول (۲۰۱۹) و جایزه ساخاروف (۲۰۱۹) را دریافت کرد.

اما رهبران منطقه غرب آسیا به مانند سال‌های گذشته در صدر جدول ۵۰ شخصیت مسلمان تأثیرگذار قرار دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در صدر این جدول قرار دارد. اردوغان بیش از هر چیزی در سال ۲۰۲۰، به خاطر تغییر وضعیت بنای تاریخی ایاصوفیه و تبدیل دوباره آن به مسجد تبدیل به چهره‌ای جهانی شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و ملک عبدالله، پادشاه اردن از دیگر شخصیت‌هایی هستند که در این فهرست جای دارند.

سیدعلی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در این فهرست رتبه اول را در بین ایرانی‌ها دارد. این فهرست در بخشی که به معرفی ایشان پرداخته با اشاره به جایگاه برجسته معظم له در سیاست منطقه غرب آسیا و جهان آورده است: تأثیرگذاری فعلی آیت‌الله خامنه‌ای از موقعیت قدرتمند وی به عنوان یک رهبر مذهبی ناشی می‌شود، که به او نقش بی‌نظیری در اداره امور سیاسی می‌بخشد. نقش ایران در درگیری‌های سوریه و یمن و چگونگی روابط خود با جهان عرب از دیگر موضوعات اساسی است که به رهبری این شخصیت نیاز دارد.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان دیگر شخصیت برجسته‌ای است که در بین ۵۰ شخصیت برتر تأثیرگذار سال ۲۰۲۰ قرار دارد. در بخش معرفی نصرالله به موفقیت‌های نظامی او در اواخر دهه نود به عنوان عامل اصلی خروج اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ اشاره شده  و آن را باعث افزایش نقش و تأثیرگذاری وی در بین لبنانی‌ها اعم از شیعه و سنی دانسته است.

در بخش دیگری هم با اشاره به خدمات حزب‌الله لبنان به مردم این کشور آمده است: حزب‌الله همچنین با پرورش یک سیستم رفاه اجتماعی که مدارس، کلینیک‌ و مسکن را در مناطق شیعه‌نشین لبنان فراهم می‌کند، پشتیبانی مردمی قابل توجهی را به دست آورده است.

در بخش اندیشمندان اسلامی، صدر جدول متعلق به محمدتقی عثمانی (متولد ۵ اکتبر ۱۹۴۳) عالم و قاضی سابق پاکستانی است که معاون رئیس جمهور و استاد حدیث در دارالعلوم کراچی است. وی بیش از ۸۰ کتاب به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی تألیف کرده است، از جمله ترجمه قرآن به دو زبان انگلیسی و اردو و همچنین یک شرح ۶ جلدی در مورد صحیح مسلم به زبان عربی. اما وی بیش از همه به دلیل نوشتن و سخنرانی‌‌های خود در مورد مسائل مرتبط با تأمین مالی اسلامی و بانکداری اسلامی شهرت زیادی در پاکستان دارد و موقعیت علمی عثمانی به عنوان یک مرجع جهانی در زمینه تأمین مالی اسلامی وی را در صدر جدول بخش اندیشمندان اسلامی و رتبه ۵ رهبران اسلامی تأثیرگذار قرار داده است. حضور دو عالم برجسته شیعه آیت‌الله العظمی جوادی آملی و آیت‌الله محمد اسحاق فیاض هم در این فهرست جالب توجه است.

آیت‌الله العظمی جوادی آملی، فیلسوف، فقیه، مفسر قرآن، مدرّس حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه در قرن پانزدهم هجری شمسی است. او از شاگردان آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بوده و حدود شصت سال در حوزه‌های علمیه قم و تهران، علومی چون فلسفه، عرفان، فقه و تفسیر را تدریس کرده است. وی کتاب‌های بسیاری نوشته که تفسیر تسنیم و رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه) از جمله آنها است.

آیت‌الله جوادی آملی پس از انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌هایی چون عضویت در شورای عالی قضایی، مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشته است. وی همچنین در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی، امام جمعه قم بوده است. او در سال ۱۳۶۷ش، در سفر به کشور شوروی سابق، پیام امام خمینی(ره) را به گورباچف، رهبر وقت آن کشور رساند.

جوادی آملی در فلسفه پیرو حکمت مُتعالیه است. او وجود علم دینی در حوزه علوم انسانی و تجربی را می‌پذیرد. برخی از فتواهای متفاوت وی عبارت است از: جایز بودن تقلید زنان از مرجع تقلید زن، جایز بودن تغییر جنسیت و طهارت اهل کتاب.

آیت‌الله محمد اسحاق فیاض (زاده ۱۳۰۹ش) نیز مرجع تقلید، استاد درس خارج در حوزه علمیه نجف و اهل افغانستان است. او در زمان مرجعیتِ آیت‌الله العظمی ابوالقاسم خویی، از شاگردان نزدیک و همراهان وی به شمار می‌آمد.

فیاض بیش از ۴۰ اثر در موضوعات فقهی، اصولی، اجتماعی و سیاسی نوشته است. محاضرات فی اصول الفقه، تعالیق مبسوطة علی العروة الوثقی، منهاج الصالحین، احکام البنوک(احکام بانک ها)، منهج الحکومة الاسلامیة(حکومت اسلامی) و موقع المراة فی النظام السیاسی الاسلامی (جایگاه زنان در نظام سیاسی اسلامی) از این جمله‌اند که برخی به فارسی ترجمه شده‌اند. برخی از نظریات وی با دیدگاه‌های سنتی متفاوت است.

پس از سقوط حکومت صدام، آیت‌الله فیاض در حمایت از تدوین، تصویب و تأیید قانون اساسی جدید عراق، و نیز شرکت مردم در همه‌پرسی آن و انتخابات پارلمان و رهنمود برای تشکیل دولت، نقش و فعالیت داشته و دارد.

همچنین در بخش چهره‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی در رتبه اول نام عثمان طه، کاتب اهل سوریه به چشم می‌خورد که شیوه کتابت قرآن توسط وی شهرتی جهانی دارد. محمد صلاح، بازیکن فوتبال مصری تیم لیورپول، ملاله یوسف‌زی فعال صلح از افغانستان، سلمان خان بازیگر سینمای هند و سامی یوسف، خواننده ایرانی ـ‌ بریتانیایی دیگر نام‌های آشنا در این فهرست هستند.

منبع: ایکنا

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
لطفا چند تصویر از این بزرگان کار کنید
1
0