۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۷۷۵۶۱
نشسته در غبار (۱۲)؛

هاشمی، هاشمی است

هاشمی، هاشمی است
شاید تحلیلگران بسیاری هاشمی را دارای ادوار مختلفی بدانند ولی با نگاهی به پیشینه ایشان در مواضع مختلف در می‌یابیم که هاشمی دهه چهارم انقلاب، همان هاشمی زمان مبارزات است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شاید افراد زیادی برای تحلیل یک شخص از نگاه‌های مقطعی و تقسیم‌بندی ادواری استفاده کرده و بخشی از حیات فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افراد را مورد توجه قرار دهند و در نتیجه به این می‌رسند که زندگی هر آدمی متشکل از فصل‌های مختلف است.

بررسی و تقسیم سیر زندگی افراد مهم در بازه‌های مختلف زمانی شاید میسر باشد، اما نباید فراموش کرد که میان تمام این مقاطع زمانی، نخ تسبیحی وجود دارد و در واقع تمام فصل‌های زمانی را در یک خط و مسیر واحد قرار می‌دهد؛ تنها کافی است نگاهی جامع به مسیر و جهت زندگی هر فرد داشت.

اگر بخواهیم دلایل و علل فاصله گرفتن حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی از آرمان‌های انقلاب را در طول چند دهه زندگی سیاسی_اقتصادی ایشان ریشه‌‎یابی کنیم، شاید به این نتیجه برسیم که اساسا از همان ابتدا نشانه‌ها و شواهدی مبنی بر احتمال فاصله گرفتن روز افزون او از مسیر انقلاب و تغییر و تحول مواضع سیاسی‌اش مشهود بوده است.

عوامل بسیاری در نوع تصمیم‌گیری و اعلام نظر یک  فرد سیاسی نقش‌آفرینی می‌کند. اگر بخواهیم این عوامل را در زندگی سیاسی هاشمی جست‌وجو کنیم، می‌توان این عوامل را در چهار محور خلاصه کرد که عبارتند از؛ اصالت دادن به صرف مبارزه، عدم توجه و عمق‌بخشی به مطالعات فقهی_معرفتی، وجود ریشه‌هایی از خود بزرگ‌بینی و تمایل به خودنمایی و در نهایت، میل به قدرت و ثروت که هر یک از این محورها مصادیق زیادی دارند.

نگاه تاکتیکی و نه عمیق ایدئولوژیک به مبارزه

هاشمی رفسنجانی سال 1327 و در سن 14 سالگی همراه پدر و مادرش راهی قم شده و مشغول به تحصیل علوم دینی در حوزه علمیه قم می‌شود. به گفته خود او، تا پیش از چهارده سالگی و ورود به حوزه‌علمیه قم به دلیل نبود امکانات و مدرسه ابتدایی در محل زندگی و روستاهای اطرافشان به تحصیل نپرداخته بود؛ در نتیجه اکبر هاشمی تا سن 14 سالگی اگر سوادی هم داشته، به واسطه تعلیم مطالب ضروری توسط پدرش بوده است.

فارغ از اینکه نحوه ورود او به فعالیت‌های سیاسی چگونه بوده، باید به این نکته توجه کرد که هاشمی رفسنجانی همواره اصالت را به مبارزه می‌داد و آنچه بیش از همه برایش مهم بوده، وحدت تمام نیروهای مبارز و تحول‌خواه بوده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به حضور آقای هاشمی به همراه رهبر معظم انقلاب در خانه ایشان و تلاش هاشمی برای جلب حمایت آقای مصباح از مجاهدین خلق، به نقل از آقای هاشمی می‌گوید: «مسئله شریعتی و شهید جاوید و ... را باید کنار گذاشت. حتی ما با مارکسیست‌ها باید اتحاد داشته باشیم! ما باید با تمام گروه‌هایی که ضدامپریالیسم هستند از مارکسیست‌ها، مجاهدین، طرفداران شریعتی تا طرفداران صالحی نجف‌آبادی و دیگران اتحاد داشته باشیم و مخالفت را کنار بگذاریم و فقط با امپریالیسم مبارزه کنیم!»

 

هاشمی، هاشمی است

 

بقاء بر مجاهدین

در بررسی حالات هاشمی رفسنجانی در این ایام می‌بینیم که علی‌رغم نداشتن شناخت کافی نسبت به گروهک مجاهدین خلق (منافقین)، به محض پیچیدن آوازه اقدامات این گروه در میان مبارزان و دستگیری آنها توسط ساواک، هاشمی حمایت از آنها را آغاز می‌کند.

بعدها با وجود مخالفت امام خمینی(ره) با این کار، او نه تنها به حمایت خود پایان نمی‌دهد، بلکه با استفاده از وجوهات شرعی مردم و برخی منابع دیگر مانند اموال ابوالفضل تولیت از این گروه حمایت می‌کند و حتی بنا به برخی نقل‌ها، برای آنها خانه تیمی نیز تدارک می‌بیند!

حمایت‌های هاشمی از گروهک مجاهدین خلق تنها به حمایت‌های مادی خلاصه نمی‌شود و او بارها با امام خمینی(ره) کلنجار می‌رود تا نظر حضرت امام نسبت به این گروهک تغییر کند. هاشمی از گروه‌های مبارز و التقاطی تنها به مجاهدین خلق اکتفا نمی‌کند و با نهضت آزادی‌ها نیز رابطه داشته است. او در سفر سال 1354 خود، در طول دو هفته‌ای که در آمریکا بود، بیش از همه با ابراهیم یزدی، از اعضای گروهک نهضت آزادی و رییس فعلی آن تماس و ارتباط داشته و حتی هنگام بازگشت از آمریکا، حواله پولی از حساب آقای تولیت به او می‌دهد تا پایگاه یزدی در میان مبارزان تقویت شود.

عدم توجه و عمق‌بخشی به مطالعات فقهی_معرفتی

جناب هاشمی درباره زمان و چگونگی ورودش به عالم سیاست می‌گوید: «آمدن من به قم، تقریبا مصادف بود با اوج نهضت ملی شدن صنعت نفت. در آن موقع ما از سیاست شناخت درستی نداشتیم ... اما جبهه ملی برای ما جاذبه داشت. شعارهای مربوط به ملی شدن نفت ما را جلب می‌کرد. از غارت شدن این ثروت ملی توسط بیگانگان ناراحت بودیم. سخنرانی‌هایی را که در این زمینه‌های بود گوش می‌دادیم و در میتینگ‌هایشان شرکت می‌کردیم.»

هاشمی رفسنجانی از ابتدای ورودش به حوزه علمیه قم وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شود. او در حالی که هدفش از آمدن به قم مطالعه علوم دینی بوده، پیش از آنکه معرفت و علوم دینی را حتی به‌طور اجمالی کسب کند، وارد فضای سیاسی کشور می‌شود. سال‌ها بعد نتیجه این عجله در مواضع و اقدامات آقای هاشمی عیان می‌شود.

احتمالا هاشمی اغفال شده است

ورود هاشمی به عالم سیاست، آن هم بدون شناخت کافی سبب می‌شود که حضرت امام خمینی(ره) سال 1352 در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام هاشمیان، امام جمعه سابق رفسنجان که تحت تأثیر سخنان هاشمی و برای کسب تکلیف درباره مصرف وجوهات شرعی برای حمایت از مجاهدین خلق چنین می فرمایند: «جایز نیست و احتمالا آقای هاشمی در این قضیه اغفال شده است.»

این موضوع البته به همین جا ختم نمی‌شود و آقای هاشمی از حمایت مجاهدین خلق دست برنمی‌دارد تا اینکه چند سال پس از این ماجرا، هاشمی به اشتباه خود پی برده و می‌گوید: «بعد از انحراف و ارتداد جمعی از آنها (مجاهدین خلق) حالا می‌فهمیم ... با آنکه شما از اینها دور بودید و ما در کشور بودیم- حرکت شما صحیح بوده است. ما سه چهار سالی به اینها کمک کردیم، حالا می‌بینیم که سر از کفر در می‌‌آورند.»

جالب این است که باز هم تنبهی صورت نمی‌گیرد و حمایت‌های رفسنجانی از مجاهدین خلق ادامه می‌یابد تا اینکه جنایات و تروهای وحشیانه سال 1360 آغاز می‌شود و به گفته آیت الله مصباح یزدی به نقل از رهبر معظم انقلاب، او به اشتباه خود پی می‌برد و درصدد جبران برمی‌آید.

اگر قانون اصلاح می‌شد انقلاب نمی‌کردیم!

علاوه بر این حمایت‌ها، نظر آقای هاشمی درباره حکومت پهلوی با امام خمینی(ره) و بسیاری از روحانیون انقلابی متفاوت بود. او معتقد بود: «اگر مشروطه واقعی و قانون اساسی اجرا می‌شد، حتی اگر متمم قانون اساسی که شاه باید حکومت نکند و سلطنت بکند نیز اجرا می‌شد، این اتفاق می‌افتاد ... در این صورت نیاز به انقلاب کردن نبود.» حال سؤال اینجا است که آیا می‌توان گفت که این امر به ضعف در مبانی معرفتی ربطی ندارد؟

هر چند اسناد تاریخی نشان می‌دهند که در همان زمان التقاط و انحرافات سازمان مجاهدین خلق برای حضرت امام(ره) و برخی از علما و روحانیون انقلابی همچون آیت الله مصباح یزدی مشخص بوده است و علاوه بر آن، حمایت از گروهی که مشی مسلحانه دارند و بسیاری از ترورهای آنان به‌سادگی با ضوابط دینی قابل توجیه نبوده‌اند، اساسا برای یک روحانی اسلام‌شناس متصور نیست.

 

هاشمی، هاشمی است

روایت‌های ناروای هاشمی از شخصیت خود

ریشه‌هایی از خودبزرگ‌بینی و تمایل به خودنمایی

این موضوع به‌قدری در پیرنگ خاطرات نقل شده و مرقومه آقای هاشمی رفسنجانی ملموس است که نیازی به ذکر مثال ندارد و تنها به یک مثال اکتفا می‌کنیم؛ آقای هاشمی در بخشی از خاطراتش در کتاب «دوران مبارزه» در ادعایی عجیب و البته بدون سند می‌گوید: «در واقع اولین بازداشت من سال‌ها پیش از شروع نهضت و احتمالا اولین بازداشت یک طلبه در رابطه با مبارزه علیه خاندان پهلوی بود.»

این ادعا در حالی از جانب شخص هاشمی مطرح شده که بزرگانی همچون آیات سیدحسن مدرس، شیخ باقر رسولی، شیخ محمد تقی بافقی، شیخ یوسف جیلانی و سیدحسن بحرالعلوم را می‌توان از جمله کسانی برشمرد که در زمان پهلوی اول حین مبارزه با خانواده پهلوی دستگیر شده‌اند. سؤال اینجاست که آیا چیزی جز تمایل به خودنمایی در این خاطره وجود دارد و آیا واقعا آقای هاشمی ازدستگیری چنین بزرگانی در زمان پهلوی اول خبر نداشته‌اند؟

میل به قدرت

در تحلیل و بررسی چرایی برخی اقدامات آقای هاشمی پس از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، این مسئله می‌تواند جزء مهمترین ریشه‌های کنش‌های سیاسی هاشمی قرار بگیرد؛ البته این مسأله پیش از رحلت حضرت امام خمینی(ره) و در جریان محاکمه سیدمهدی هاشمی و عزل آقای منتظری از قائم مقامی نیز مشهود بوده و در کتاب «آیت الله منتظری از قائم مقامی تا عزل»، به نقل از سید مهدی هاشمی به این موضوع اشاره شده است.

سیدمهدی هاشمی نقل می‌کند که حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در ملاقات با وی می‌گوید: «به هر حال آینده رهبری به دست آیت آلله منتظری است و ایشان نیز به شما علاقه خاصی دارد. زمانی که با ایشان در زندان بودیم و شما نیز در زندان بودید، من آن روز فهمیدم که ایشان چقدر به شما علاقه دارد، طول این چند سال نیز بارها ایشان ابراز علاقه کرده و این یک نقطه قوت شما هست که مورد تأیید و حمایت رهبری آینده این انقلاب قرار دارید.»

همچنین آقای عباس سلیمی نمین از قول آقای محمدی ری‌شهری، وزیر اطلاعات وقت، چنین نقل می‌کند: «روزی آقای هاشمی رفسنجانی از باب خیرخواهی به اینجانب گفت: چه بسا امام از دنیا برود و فردا آقای منتظری رهبر باشد. در آن صورت تو نمی‌توانی در داخل ایران زندگی کنی، بنابراین مصلحت نیست که موضوع مهدی هاشمی را این طور دنبال کنی.» و این یعنی آقای هاشمی مصلحت را در منافع شخصی می‌دیده و از هر چه در تعارض با مصلحت، یعنی منافع شخصی و پست و مقام دنیایی بوده، دوری می‌‌کرده است.

مهدی براتی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بيژن
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
تو وديگر منتقدا خيلي مرد بوديد زمان زنده بودنش يك هزارم اين حرفارو مي گفتيد
1
29
جوادی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بیژن جان! امثال توی .. که اون زمان خایه مالی معظم له را می‌کردید
سجاد مرتضوی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
بله متاسفانه همه مثل شما مرد نبودند که بروند و دستمال بکشند
حسن عسکری، طلبه سطح عالی حوزه علمیه قم
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
خاطرات بسیار خوبی نقل شده و تماما معتبر است، ولی برای بستن دهان منتقدان ای کاش منابع ذکر میشد
19
6
سامان
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
سر دبیر خبرگذاری رسا شما .. میکنید شخصیت ابر مردی همچون هاشمی را زیر سوال میبرید شما روزنامه نگار نیستید دلال و دست مال و... هستید
احمق تر از احمق شما از نظر فکری عقب مانده و ترسو و زیر ابزن و وطن فوش هستید
2
31
ناشناس
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
سلام
دروغ بودن این خبر را بهتر است بگویید
توهین کردن از صفات بارز شماهاست
مرد
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
شما که خیلی فهمیده هستی چرا رفتار غیر حرفه ای در یک مقام ژورنال انجام میدهی؟ به توهین حرف های دیگر باشد دل مردم خیلی از عمق پایین فهم شما پر تر است
ناشناس
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
برای اولین بار یک خبرگزاری جرات کرد و درباره هاشمی واقعیت های تاریخی بیان کرد. هاشمی ترسان و هاشمی پرستان باید پاسخگو باشند
جوادی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
سامان جان! احمق کسی است که هنوز با وضع موجود مملکت سنگ هاشمی را به سینه بزند
رضا
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
عزیزم داغ نکن
غیرتت برای ..باشد که کم نیاید
مراد
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
میتونم ازتون چندتا سوال بپرسم
کریمی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
واقعا متاسفم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
رسانه تقلبی رسا شما با این متن یکطرفانه و افراطی تان نشان دادید که از کی حقوق میگیرید و چقدر بچگانه و احمقانه فکر میکنید
اقای هاشمی رفسنجانی اینقدر بزرگ هست که شما نخود مغزان نمیتوانید خرابش کنید
1
32
مرد
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
لطفا از بزرگی ایشان چیزی بگویید تا دیگران هم بفهمند اگر این هشت سال به اندازه کافی بزرگی کردید ملاک حال فعلی افراد است معیاری بود که امام به ما هدیه کرد تا دوست و دشمن را بشناسیم
سید احسان موسوی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
آیا بیان خاطرات و سخنانی که خود آن مرحوم نقل کرده‌اند، یکطرفه و افراطی است؟ چرا فکر میکنید این یادداشت قصد تخریب ایشان را دارد، ظاهرا این یادداشت تنها آن چه درباره هاشمی بوده و هست و بارها در رسانه‌ها و کتب و مختلف گفته شده است را جمع آوری کرده و چیز تازه‌ای نگفته که شما اینقدر عصبی شدی؟ خودکنترلی داشته باشید
جوادی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
مهدی جان! بزرگی دو رو دارد، جلو و عقب
ناشناس
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
نخود مغز جریانی است که به نام دین تیشه به ریشه دین میزند. سبک مغز کسانی هستند که خلاف مبانی امام (ره) در خطبه نماز جمعه‌شان گفتند که اگر فقرا لای چرخ اقتصاد له شوند، عیبی ندارد!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
همه سیاستمداران جهان میدانند اقای هاشمی بزرگترین سیاستمدار معاصر ایران بوده
و شما سایت رسا برو دنبال همان مایه زنی خودت
0
31
مرد
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
لطفا با سند حرف بزنید
جوادی
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
دوست عزیز!

کمی درباره خصوصی سازی دولت سازندگی مطالعه کن تا بفهمی سیاست مدار کیست
ناشناس
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
بله هاشمی سیاست مدار بود سیاستمداری که مملکت رو به فنا داد و باعث عیانی شدن همه مسولین بود که الان درد مردم رو حس نمی کنند
بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
هاشمی .. زمان ما بود که بحمدالله .. ان در حال خشکیدن است ، لعنت خدا بر فتنه گران و فساد افرینان این انقلاب1
7
15
بهرام از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
به این میگن یک نقد بی طرف و مستند
3
0
استاد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
ان‌شاالله همه مدافعان هاشمی باهاش محشور بشن... اگه دلیلی در دفاع هاشمی دارید بیارید و کمتر حرف مفت بزنید
3
0
سید
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
دست نویسنده درد نکند

عالی بود...
5
0
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
مطالب بسیار عالی بود و از توهین های یک عده بی سواد ناراحت نشوید. اینها همان عده ای هستند که یک کشور را به قهری می برند و باز هم از حکومت و انقلاب طلبکارند.
4
0
جواد بچه خ امام رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
یک زبان بسته با چند تا اسم سامان و سعید و مهدی و بیژن چند تا کامنت داده.
بهش بگید هاشمی اگر بزرگ بود، باید جای کلمه هست،
است به کار می‌بردی.
دوما جناب مرحوم هاشمی رفنسجانی همین که دفتر خاطرات کمدیش رو بخونی کافیه برای این که ببینی بزرگ هست یا است!!
هاشمی رفنسجانی همون کسیه که روز عاشورا با خانواده عزیزتر از جانش میره سد قایق‌سواری
همون کسیه که وقتی شهید احمد متوسلیان رو گرفته بودند داشت کوفته برنجی و شلغم می‌خورد و به سبزیجات بیشتر شهید متوسلیان اهمیت می‌داد
هاشمی از مهم‌ترین مهره‌های نوشاندن جام زهر به امام خمینی و قطع‌نامه ۵۹۸، پدر معنوی اصلاحات و قدزت بالادستی فتنه ۸۸ و یکی از عاملین بزرگ اقتصاد فشل امروز ماست.
4
0
احمد
France
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
سلامی گرم به پاچه خواران و کیف کشان هاشمی...تاریخ را نمیتوان عوض کرد
5
0
علامه دهر
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
بسیار دقیق. مطالبی که نوشته شده با یک جستجوی ساده در اطراف ریل تاریخ انقلاب و با نگاهی سطحی به وجدان، کاملا محسوس می شود. ای کاش منتقدین به جای کلی گویی وجدان خود را به کار بیندازند و با برچسب های ناروا رنگ بر آینه عدالت نریزند
3
0
مرد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
آفرین
این یاد داشت با همه اختصار مطلبش خوب و جامع سعی در ارائه تصویری بت شکنانه از نمای زییای کاذبی بود که سالها ترویج و غالب شده بود داشت.
3
0
مراد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
بعضی ها باحقیقت هم مشکل دارند
4
0
سجاد مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
بسیار عالی بود، ممنونم از نویسنده و بسیار اندوهگین شدم از بابت نابخردان و هم کیشان و محبان مرحوم غریق حضرت آیت خدا هاشمی رفسنجانی که ناراحت ودلخور شده اند
بنده به شما اطمینان خواطر میدهم که ایشان دقیقا از دروازه بهشت فرح وارد جنه الاعلی شده اند و شما هم انشالله به زودی به ایشان ملحق خواهید شد و در عیش و نوشش همراه خواهید بود
3
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
احسنت
ای کاش ازین دست مطالب بیشتر نوشته و ترویج شود تا خط اصیل انقلاب نمایان تر بشود. نشر بیشتر این مطالب باعث درک بهتر الهی العفو های ..بر پیکر آن مرحوم میشود.
4
0
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
با توجه به نظرات اعمال شده باید گفت هاشمی هنوز هم زنده است و وضع افتضاح فعلی مملکت را از صدقه سر تصمیم گیری های نادرست او و تخم ترکه اش داریم و خاک بر سر جماعتی که نمی‌دانند سنگ که را به سینه میزنند
4
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
خداقوت به نویسنده متن
اَلْحَقُّ سَيْفٌ قاطِعٌ عَلى اَهْلِ الْباطِلِ
4
0
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
خیلی خوب بود
4
0
قلی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
سلام. حرف حق معمولاً درد داره و چون حق هست جز با بد و بیراه و... نمیتوان جواب داد. پیشنهاد میکنم اگر خیلی اوشون رو دوست دارید و حتی مردشون رو هم می‌پرستید با مدرک و دلیل حمایت کنید. باتشکر از رسا بابت عدم محافظه‌کاری و روشنگری
5
0
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱
متن بسیار قوی با قلمی قوی بود. ان شاالله این روشن گری ها بیشتر شود و استمرار داشته باشد
4
0
احمد اسکندری
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
واقعا عجیب است که انسان جور و جفای مرحوم مغروق را ببیند و او را سیاست مدار جهانی بخواند ای کاش روتوش کردن را کنار بگذارید.
5
0
حیدر علوی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
از نویسنده بسیار تشکر میکنم. متن بسیار عالی و دقیقی نوشته بودید. واقعا جریان حزب الله نیاز به داشتن اینجنین بصیرت است که الحمدلله در متن شما نمایان است. واقعا عالی بود.
4
0
heidar alavi
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
متن خیلی خوبی بود. نشان میدهد نویسنده با بصیرت و شجاعی دارد.
متن آنقدر خوب بود که بعضی ها سوخته اند ....
6
0
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
هاشمی رفسنجانی پدرخوانده جریان اصلاحات در کشور است. او مقصر اصلی این روزهای کشور است، چرا که خودش گفت: روحانی 3درصد رای داشت، من رای‌ش را کردم 53درصد. او و جریان منحرف پشت سرش باید پاسخگوی مستضعفین جامعه باشند (البته اگر اعتقادی به پایین دست‌ها و مستضعفین داشته باشند!!!!)
6
0
فراهانی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
در ادامه بیانات دقیق و عالی نویسنده، این جمله هم ای کاش آورده میشد..
حاج سعید قاسمی: .. این برترین جمله است که میشود برای مرحوم مغروق گفت :)
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
یادداشت خوبی بود و ابعاد جدیدی از زندگی هاشمی را برای مردم نمایان کرد
4
0
heidar
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
متن بسیار عالی بود. دم نویسنده گرم!
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
عالی
4
0
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
تحلیل کاملا جامع و کاملی از آقای هاشمی ارائه داده شده است. انشاالله بعضی مخاطبان با چشم باز نگاه کنند نه دید دگم و بسته
4
0
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
چطور بعضی از منتقدان متن انقدر بدون فکر و نظر میدن!!!
3
0
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
خدا خیرتون بده متن روشنگری بود.
4
0
صفا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
لطفا در خصوص روابط هاشمی رفسنجانی با دیگر افراد زاویه دار با انقلاب هم یاد داشت مستقلی تنظیم کنید
4
0
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
دم برو بچه های رسا گرم خیلی. عالی بود
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
آنچه واضح و روشن است، بررسی و روشنگری آگاهانه از زندگی فردی به نام هاشمی که کسی جرات نمی کند که به آن مراجعه کند.
4
0
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
خدا خیرتون بده بابت تحلیل دقیق و جامع‌تون
4
0
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
عالی بود
4
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
حقیقت تلخه
4
0
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
عالیه آقا، تا میتونید روشنگری کنید لطفا، اجرتون با اباعبدالله
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
هنوز در حوزه افکار هاشمی است که پیشتازه
فرزندان ناخلفشان را به زور وارد حوزه میکنن تا خدمت نرن و از امتیازات حوزه بی بهره نمونن من کسی رو سراغ دارم که با همه کثافت کاریاش حوزه نگهش داشته فقط به خاطر روابط پدرش
0
0
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
هاشمی اگه ولایی بود زمانی که هنوز رساله منتظری چاپ نشده بود اومد علنا سر خود میاد میگه حضرت آیت الله منتظری کی اومد نزاشت نامه امام به منتظری پخش بشه میدونید همین کار ایشون چقدر توی جامعه کسایی که دهه شصت دروه جنگ بودند هنوز موندن چرا امام اومد منتظری رو عزل کرد کسی که همسرش بیاد بگه که اگه مردم بریزن بیرون توی سال 88
0
0
سرباز سید علی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
جنابان هاشمی چی که دم از آقای هاشمی میزنند تحویل بگیرند و اگر می توانند دفاع کنند بدانیم اما بعید میدانم که بتوانید چون رسوایی ایشان قابل جمع شدن نیست
0
0