۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۶۷۷۶۹۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

جهل مرکب موجب می‌شود انسان خلأ معنویت را احساس نکند

جهل مرکب موجب می‌شود انسان خلأ معنویت را احساس نکند
اصفهان - آیت الله مهدوی با اشاره به ستارالعیوب بودن خداوند، گفت: جهل مرکب و بی‌دینی باعث می‌شود انسان متوجه خلأ معنویت نشود و به دنبال عبادات نرود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان، با اشاره به حکمت 29 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) می‌فرماید از نافرمانی خدا فاصله بگیرید، بخدا قسم آنچنان خدا پوشانده است گناهان را که گویا هرگز نبوده است. این جمله به اصطلاح علمی یک صغرایی است که کبرای آن  ذکر نشده است، یعنی جزئی را ذکر کرده‌اند اما کلی که باید از آن استفاده شود در عبارت نیامده است.

آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: مورد جزئی همین عبارت است که امام علی(ع) می‌فرماید خداوند آنچنان گناهان را می‌پوشاند که بنده فکر می‌کند گناهی ندارد یا اگر گناهی بوده آمرزیده شده است، آن قانون کلی که اینجا نیامده این است که باید بگوییم هرگاه رفتار خدا با بنده خودش اینچنین است شایسته است عبد از معصیت خداوند فاصله بگیرد.

وی با بیان اینکه بنده گناهکار نباید نسبت به گذشته خود اطمینان پاکی داشته باشد، تصریح کرد: کسی نباید بگوید گناهی ندارم، چرا که ممکن است گناهان ما زیر پوشش باشد و ما متوجه نباشیم و لازم باشد که توبه کنیم، این موارد کلی را کنار روایت امام علی(ع) در نظر بگیریم باید بدانیم که چون خدا چنین با ما رفتار می‌کند و اینگونه ستار العیوب است اول لازم است دیگر معصیت خدا را ترک کنیم و نسبت به گذشته خود هم مطمئن به پاکی نباشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نباید نافرمانی خدا را مرتکب شده و از توبه غافل شویم، اظهار کرد: خداوند متعال نسبت به گناهان ما چشم پوشی دارد و بسیار ستارالعیوب است، در کنار آن بسیار هم عفو کننده است، یعنی بسیاری از گناهان ما را بخشیده و مستور می‌کند، اینها را باید در نظر بگیریم تا بدانیم نباید گناه کنیم، خداوند در ستاریت خود انقدر مهلت به ما می‌دهد تا توبه کرده و گناه را ترک کنیم.

وی ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت مهمی است برای دعا کردن و اینکه طلب بخشش از گناهان داشته باشیم و حواسمان را جمع کنیم تا از فرصت ماه مبارک رمضان کمال استفاده را ببریم، دعا مغز عبادت است و به همین خاطر استفاده از فرصت دعا در ماه مبارک رمضان را باید مغتنم بداریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به ستارالعیوب بودن خداوند، تصریح کرد: خداوند گناهان ما را می‌پوشاند و اجازه نمی‌دهد رسوا بشویم، عمل ما را خداوند مخفی می‌کند ولی افراد به جهل مرکب خیال می‌کنند حجاب نیست و گناهی ندارند، اما حقیقت این است که حجاب گناهان را پوشانده و نزد خداوند مستور است.

آیت الله مهدوی جهل مرکب را حاصل بی دینی افراد عنوان کرد و گفت: کسی که جهل مرکب نداشته باشد خلأ معنوی را به خوبی حس می کند و می‌داند نیاز دارد به معنویت و عبادت اما کسی که دچار جهل مرکب باشد جز تفریحات و نیازهای مادی به چیزی توجه ندارد و نمی داند کسی که عبادت و معنویت را تعطیل و ترک کند چقدر متضرر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسی که خودش عقل ندارد نمی‌تواند بی عقلی دیگران را هم تشخیص دهد، اظهار کرد: این حالت حجاب مستور است که کسی نمی‌فهمد دچار کمبود معنویت و ارتباط با خدا شده است، کسی که دین ندارد این خلأ معنویت و دینداری را هم درک نخواهد کرد و این یک مشکل بسیار بزرگ برای انسان است./1304/

 

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات