۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۷۷۶۹۹

«تاریخ‌نگاری ابومخنف» منتشر شد

«تاریخ‌نگاری ابومخنف» منتشر شد
کتاب «تاریخ‌نگاری ابومخنف» به قلم ابراهیم رضایی به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا،کتاب «تاریخ‌نگاری ابومخنف» به قلم ابراهیم رضایی به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با شمارگان ۵۰ نسخه منتشر شد. در مقدمه این کتاب آمده است: ابومخنف یکی از مشهورترین اندیشمندان و تاریخ‌نویسان در قرون اولیه اسلامی است که نقش بسزایی در گردآوری و نشر معارف اسلامی و انسانی داشته و علاوه بر این، غالب افراد خاندان او از هواداران خاندان امام علی(ع) بوده‌اند.

این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول این پژوهش شخصیت و مذهب ابومخنف و خاندان او مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به حیات علمی و تألیفات فراوان ابومخنف اشاره شده است. در فصل سوم دیدگاه‌های مختلف علمای شیعه و سنی در مورد شخصیت ابومخنف بیان شده تا شخصیت علمی او برای مخاطب روشن شود.

در فصل چهارم این کتاب به گزارش‌های بر جای مانده از ابومخنف اشاره شده و مقتل الحسین(ع) مورد سنجش قرار گرفته و معرفی شده و در کنار آن مقتل الحسین(ع) محرّف نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالات آن بیان شده است. در این فصل علاوه بر مقتل الحسین(ع)، کتاب اخبار الجمل نیز معرفی و گزارشی از آن ارائه شده است.

در فصل پنجم کتاب «تاریخ‌نگاری ابومخنف» مروری بر گزارشات بر جای مانده از ابومخنف انجام شده و آثاری که در این زمینه از میان کتب مختلف جمع‌آوری شده، معرفی شده است.

هدف نویسنده از انجام این پژوهش، آشنا کردن محققان با احوال و آثار ابومخنف به طور کامل بوده است.

ارسال نظرات