۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۷۷۷۶۶
یادداشت؛

راهبرد استخفاف دولت

راهبرد استخفاف دولت
اگر خوب دقَّت شود، دولت روحانی ۸ سال گذشته بسیار از این راهبرد استفاده کرده است، راهبرد «استخفافِ ملَّت»!

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به پایان دولت دوازدهم نزدیک می شویم. دولتی که با هزار وعده و وعید بر سرکار آمد. اینک مردم هستند و کارنامه 8 ساله دولت روحانی و مسئولینی که باید پاسخگوی کارنامه پر فراز و نشیب خود به ملت آگاه و بیدار باشند.

در کمال تعجُّب، دولت با راهبرد رسانه ای ویژه به سراغ پاسخگویی ملت بر آمده است. اگر خوب دقَّت شود، دولت روحانی در این 8 سال بسیار از این راهبرد استفاده کرده است. راهبرد«استخفافِ ملَّت»!

راهبرد «استخفاف مردم»، راهبرد جدیدی نیست، از زمان های دور حاکمان ظالم برای تثبیت قدرت خود از آن بهره می برده اند. قرآن کریم ، فرعون را از جمله این حاکمان دانسته است.«فاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ»(سوره مبارکه زخرف،آیه 54) فرعون برای اینکه قومش تبعیَّت محض و بی چون و چرا از او داشته باشند، همیشه آنها را خوار و خفیف می کرد.کار به جایی رسید که او خود را خدای آنها دانست!

در مقابل انبیاء و اولیای الهی، همیشه با ملت کریمانه رفتار می کردند. هیچگاه راضی به سبک شمردن ملت خود نبودند و به آنها اعتماد به نفس و عزت می دادند. از نگاه آنها ملت خداجو، توان غلبه بر تمام مشکلات را دارد و دشمنان هر قدر که بزرگ و قوی هم باشند در مقابل مردم با ایمان ضعیف و حقیر هستند.

در ابتدای شروع دولت یازدهم، آنها سایه جنگ را بر سر ملَّت ایران بسیار سنگین ترسیم کردند. همگان می دانند «ترس» باعث اختلال در محاسبات فکری و عقلی می شود و جماعت مرعوب شده، صرفا بدنبال فرار از سایه شوم ترس هستند و نه بدنبال حلِّ مشکلات. اگر مسئولی ملت خود را بترساند، آنها را ضعیف و خفیف شمرده است؛ چراکه از نگاه او آنها آسیب پذیر هستند و توان مقابله با دشمن را ندارند مگر در صورت پذیرش چنین مسئولینی! دولت بارها و بارها تنها راه نجات را مذاکره با کدخدای شیطان صفت دانست نه تکیه بر توان داخلی و اتَّکال بر قدرت لایزال الهی!

راهبرد استخفاف دولت

در هنگامه برجام آنها دست به بزرگ نمایی «برجام» زدند. و همه مشکلات کشور حتی، آب کشور را نیز به «برجام» گره زدند. این تاکتیک نه تنها باعث طمع بیش از حدِّ دشمن به منافع ملی مردم شد بلکه باعث تحقیرِنخبگان و جوانان خلاق ایرانی هم می شد. روزی که مسئولِ دولتی در کمال وقاحت، توان داخلی را صرفا در درست کردنِ «آبگوشت بزباش» دانست، یک حادثه و اتفاق نبود، بلکه تکمیلی از پروژه عظیم «استخفاف مردم» بود. آنها برای تحمیل برجام ، گلابی های آبدار را هم به آن گره زدند.

و وقتی توانستند با کدخدا عکس بگیرند، تمام روزنامه ها و رسانه هایشان «فتح الفتوح» اعلام کردند و در جشن بزرگ پایکوبی کردند! همگان منتظر بودند دولت از میوه های آبدار و شیرین برجام رونمایی کند، امَّا در کمال تعجب دولت به برجام های 2 و 3 ارجاع می داد. و علَّت محقق نشدن وعده های دشمن شیطان صفت را نمایش توان دفاعی داخلی می دانست. آیا این چیزی جز استخفاف توان دفاعی ملّی و سبک شمردن ملت صبور کشور بود؟

در گرما گرم مبارزات انتخاباتی سال 96، دولت که با کارنامه خالی به انتخابات آمده بود. این بار برگه های دیگری از استخفاف را رونمایی کرد. برگه های «ارعاب و تهدید»! جهانگیری ، کاندیدای پوششی روحانی، مردم را از صف های طویل ترساند، روحانی مجددا سایه جنگ را بر سر مردم عزیز سنگین کرد و رسانه های اصلاح طلب به صورت گسترده تهدید کردند که اگر روحانی نیاید ، دلار 5000 تومان می شود!

روحانی و جریان های طرفدارش به هر قیمتی، پیروز انتخابات شدند. این بار انتظار مردم از دولت بسیار بیشتر شده بود چراکه آنها تازه کار نبودند و دولت دوازدهم هنگامه برداشت ِکاشت های دولت در چهار ساله اول بوده است. در کمال تعجب ، مشکلات اقتصادی گذشته حل نشد بلکه افزایش یافت. دلاری که قرار بود به 5000 تومان نرسد، سقف 30 هزار تومان را شکافت، قیمت مسکن، ماشین و مایحتاج اصلی مردم بصورت بی سابقه ای در تاریخ انقلاب شدت گرفت.

آن ایَّام که آب چند استان کشور را فراگرفته بود، مسئولین دولتی به جای جهاد برای حل مشکلات سیل، در خارج از کشور و برای خوشگذرانی به سر می بردند، آیا کسی که ملت خود را عزیز می شمارد، از داغ غصه های مردم سیل زده خواب به چشم می بیند؟

راهبرد استخفاف دولت

وقتی دولت یاغی کدخدا، بصورت یکطرفه از برجام خارج شد، دولت نه تنها از ملت عزیز عذر خواهی نکرد، بلکه حل مشکلات از طریق توان داخلی را کنار گذاشت و دخیل ضریح کدخدای دغل کار شد. بزرگ نمایی دشمن ظالم، نادیده گرفتن مظلومیت و صبر ملت غیور و با ایمان است و این یعنی استخفاف صبر، ایمان و جهاد مردم عزیز!

حال که به انتهای دولت نزدیک می شویم، مردم عزیز در شرایط سخت کرونایی، برای تامین مایحتاج اولیه خود می بایست در صف های طویل روزگار سر کنند، گرانی کمر ملت را خم کرده است، مسئولین دولتی به جای پاسخگویی و حل مشکلات، خود را یگانه عصر می شمرند و مردم را محتاج تدبیر خود، به گونه ای که اگر آنها نبودند، قحطی کشور را فرا می گرفت.

تهدید، تحقیر ملت و توان داخلی، ارعاب، بزرگ نمایی خود و خدمات خود ، بی توجَّهی به نیاز های اساسی مردم، اصرار بر اشتباهات گذشته، گره زدن همه مشکلات مردم بر رفتار دشمنان قسم خورده و ... همه و همه بیانگر سلاح«استخاف» دولت علیه مردم است. آنها می خواهند مثل گذشته به هر قیمتی در قدرت باقی بمانند و پاسخگوی افکار عمومی نباشند!

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا علی یا عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
هدف دین چیست؟ قطعا هدف، ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی میباشد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
مطلب سودمند و مفید بود
0
0