۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۷۷۷۶۸
یادداشت؛

آقای روحانی! بر سر گرگ آب توبه نریزید!

آقای روحانی! بر سر گرگ آب توبه نریزید!
مدیر مسؤول روزنامه کیهان نوشت: رئیس‌جمهور محترم این پرسش را بی‌پاسخ گذاشتند و توضیح ندادند که آمریکا، کِی و کجا اعلام کرده است که قصد توبه دارد؟

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت ضمن اشاره به برخی از مسائل این روزها، درباره چالش هسته‌ای کشورمان فرمودند: «آمریکا آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام برگردم. حالا چقدر راست می‌گوید و در عمل به حرف خود وفادار هست، باید ببینیم. ما قضاوت نهایی نمی‌کنیم، تا اکنون داریم قضاوت می‌کنیم. آنچه امروز ایران می‌گوید مورد قبول افکار جهانیان است. ما می‌گوییم به تمام تعهدات برجامی‌مان برمی‌گردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم که در عمل دارد اجرا می‌کند»!

رئیس‌جمهور محترم این پرسش را بی‌پاسخ گذاشتند و توضیح ندادند که آمریکا، کِی و کجا اعلام کرده است که قصد توبه دارد؟! آنچه تاکنون رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات این کشور به صراحت اعلام کرده و بر آن اصرار ورزیده‌اند این است که اگر ایران انجام تعهدات کاهش داده خود را از سر بگیرد، آمریکا هم که از برجام خارج شده بود، دوباره به برجام وارد می‌شود و تاکید کرده‌اند که اولاً تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و ثانیاً باید توان موشکی ایران و حضورش در منطقه نیز به برجام اضافه شود! اینکه نه فقط ادامه همان حرکت باج‌خواهانه آمریکاست، بلکه موارد باج‌خواهانه دیگری نیز به آن اضافه شده است و معلوم نیست رئیس‌جمهور محترم از کدام موضع آمریکا احساس کرده‌اند که آمریکا قصد توبه دارد؟! و می‌فرمایند «آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام برگردم»!

بازگشت آمریکا به برجام بدون لغو کامل تحریم‌ها، آرزوی بارها اعلام شده این کشور است و اصلی‌ترین مانع آن تاکید ایران بر لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است. به بیان دیگر، آمریکا از یک طرف بر خواسته غیرقانونی خود تاکید کرده و از سوی دیگر طرح قانونی ایران را نفی کرده است. آیا این موضع آمریکا بوی توبه می‌دهد؟!

آقای روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت به مسائل دیگری نیز پرداخته‌اند که با عرض پوزش به سختی می‌توان نشانی از واقعیت در آن دید! فرموده‌اند برجام فعالیت هسته‌ای را کاهش نداده است! و می‌گویند؛ «من به جرأت این ادعا را می‌کنم این را رئیس ‌سازمان انرژی اتمی تأیید می‌کند که هیچ وقت در تاریخ ایران فناوری هسته‌ای مانند امروز نبوده است، قوی‌ترین فناوری را ما امروز به نمایش جهانیان گذاشته‌ایم»! و توضیح نمی‌دهند که مگر بسیاری از فعالیت هسته‌ای کشورمان را به تعطیلی نکشاندید؟! و مگر جیغ بنفش امروز آمریکا و اروپا به خاطر آن نیست که برای مقابله با بدعهدی حریف برخی از فعالیت‌های تعطیل‌شده را از سر گرفته‌ایم؟! (البته با طرح هوشمندانه مجلس) اگر بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای را تعطیل نکرده بودید، از سرگیری آنها چه معنایی داشت؟! آقای روحانی برای این بخش از سخنان خود به تأیید رئیس ‌سازمان انرژی اتمی کشورمان اشاره می‌کنند و ظاهراً به خاطر نمی‌آورند که وقتی آقای صالحی گفته بود آمریکا در برجام دبه کرده است، جناب روحانی فرموده بودند این مسائل را باید از وزارت خارجه پرسید!

و حال آنکه پیش از آن، وقتی آقای سیف گفته بود دستاورد برجام تقریباً هیچ بوده است جناب روحانی فرموده بودند این موضوع را باید از آقای صالحی پرسید! و ... جناب ایشان به تلاش دولت در پیشبرد صنایع موشکی و توان دفاعی اشاره کرده‌اند ولی نفرموده‌اند وقتی توان موشکی سپاه به نمایش گذاشته شد، چه کسانی اعتراض داشتند که این اقدام مخالفت با برجام است؟! و یا درباره پیشرفت‌های اقتصادی دولت سخن گفته‌اند که به گفته خودشان در این زمینه، ملاک جیب مردم است و ...

متاسفانه رئیس‌جمهور محترم طی ۸ سال گذشته درباره موفقیت‌های دولت اظهاراتی داشته‌اند که با واقعیت‌های موجود و آنچه مردم می‌بینند و برایشان محسوس و ملموس است، همخوانی چندانی ندارد. از این روی پیشنهاد می‌شود که در چندماه باقیمانده از عمر دولت کنونی، جناب ایشان در یک نشست دو و یا چند جانبه با حضور منتقدان شرکت فرمایند و حاضران در این نشستِ دوستانه و خیرخواهانه، موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت محترم را به گونه‌ای مستند و با ارائه شواهد و نشانه‌های موجود به ارزیابی بنشینند.

به یقین کسب تجربه‌های کارساز، خروجی این نشست خواهد بود که می‌تواند پرهیز از اشتباهات و تاکید بر موفقیت‌ها را به دنبال داشته باشد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
روشن است هرقدر دشمن بتواند جامعه و بدنه انقلاب را از افکار و اصول ناب امام که پایه و مبانی انقلاب‌اند، دچار تحریف کند، بیشتر به هدف نابودی انقلاب نزدیک می‌شود.
1
0
ناشناس
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
اگر یکبار واقعیات را میپذیرفتید و به اشتباه نابخشودنی در اعتماد به غرب و تحمیل برجام بدفرجام اعتراف میکردید، لازم نبود دائما واقعیات را انکار کنید و توهمات خود را به جای واقعیات بیان کنید.
زاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
درود بر حاج حسین که مثل همیشه زبان گویای اسلام هستید.
1
1
شاهین
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
از شنیدن نام این برجام دیگه حالمان بهم می خورد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
گفته می خواهد توبه کند .... خوب توبه کند ، هر وقت توبه کرد و ما توبه شو راستی آزمایی کردیم ، از باغ دستور بفرمائید گلابی های برجام رو بین مردم تقسیم کنند ما هم خوش بین دیر باور هستیم و توبه گرگ مرگ است . منتظر بمانید و ببینیم و تعریف کنیم !
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
آقاى روحانى، شما يا بسيار سياسى كار هستيد يا بسيار خام. آمريكا يك تحريم جدى را برنخواهد داشت. مخاطب اين ذوق زدگى شما افراد آگاه و پخته نيستند. اگر ايران برنامه هسته اى خود رو دوباره استارت نميزد، امروز آمريكا نامى از برجام يا مذاكرات غير مستقيم نمياورد. دولت شما نه در حركتهاى اقتصادى تحريم شكنانه نقش جدى و فعال داشت نه در حركت معكوس در تعهدات برجامى. آيا اصرار دولت شما براى پيوستن به FATF و پذيرش قيود اين ترتيبات هم يك حركت مقاومتى و تحريم شكنانه بود؟ ملت ايران در انتخابات آتى پاسخ قاطعى به رويه و سخنان شما خواهند داد.
1
0
صولتی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
سلام چکار کنیم و چقدر هزینه باید بدیم بی خیال این برجام لعنتی بشی آقای روحانی. برجام نخواهیم کی رو باید ببینیم؟
0
1
کامرانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
به نظرم آمریکا حسابی ترسیده از همکاری ایران با چین و داره عقب نشینی میکنه و با عجله اومده جلو این سند همکاری ایران و چین ضربات سختی به تحریم های آمریکا میزنه و اومده جلو تا بتونه تو این روز های آخر این دولت تحریم هاشو تثبیت کنه
1
0
مریم فرجی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
با رفتن کارنابلدان و قهرمانان ناامیدی و زبان التماس دانان ، به امید خدا فصل جدیدی از قدرت و اقتدار و تولید داخلی و توجه به نیروی جوان داخل و عدم التماس به یاوه گویان و عقب بردن دشمن زبان ندان شکل خواهد گرفت
1
0
محسن صفری
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
آقای روحانی اولاً که هیچ اتفاقی نیفتاده و شما مثل همیشه ذوق زده شدید
دوماً ، اگه میبینید یاوه گویان به حرکت افتادند به خاطر شما نیست ، بخاطر طرح مجلس و مقاومت مردمه ، به شما بود که تک و تنها داشتید اجرا میکردید و عین خیالتون نبود که دارن به ریشمون میخندن و هسته ای رو هم تعطیل کردن و تحریم ها هم سرجاش . پس مثل همیشه اقدامات دیگران رو به اسم خودتون و دولت اعتمادبسقفان نزنید.
دست شما باشه کل ایران رو میدیید و در عوض چیزی نمی گیریید. خودتون گفتید فدای سرتون توبه کنید خسارت نمی خواهیم
امان از بی تدبیری ها
0
0
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
خوب حالا به فرض هم که آمریکا به برجام برگرده چه اتفاقی میافته بار قبل دلار سه هزار تومان بود و ما اثر چندانی از برجام در زندگی مردم ندیدیم الان به فرض آمریکا برگرده به برجام همه تحریما رو هم برداره دلار بیاد روی 20 اصلا 15 خوب تازه 5 برابر سال 92
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
اگه بایدن 5 ماه قبل به برجام برگشته بود شما فکر میکنید الان وضع اقتصادی مردم چطور بود؟ مثلا مسکن الان شده بود همون متری 3 تا 5 میلیون تومان قبل؟ اصلا اینطوری نیست مطمئن باشید الان هم همینطوره شش ماه تا یک سال دیگه که اون موقع روحانی اصلا نیست باز هم مردم توان خرید مسکن ندارن
1
0
ثابتی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کمر جوانان جویای کار و پدران مسئول خانواده و کارمندان و کارگران مظلوم و دختران و پسران دم بخت و کودکان کار و بیماران خاص و ... شکست و این شکستن ادامه دارد و صدایش را آقای رئیس جمهور نمی شوند ... ضرب المثلی هست که میگه کسی که خواب هست رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد...
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
یکی به زور هم که شده این بنده خدا رو مجبور کنه چهارتا گزارش اندیشکده های آمریکا و موضع گیری های مقامات دولت بایدن رو بخونه و ببینه ...... از کدوم توبه آمریکا و کدوم فصل جدید صحبت می کنی؟ اخوی ....
چشمات رو باز کن. .... ثواب داره
1
0