۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۷۷۷۸۲

خلاء معاونت رسانه و فضای مجازی در مدارس علمیه احساس می شود

خلاء معاونت رسانه و فضای مجازی در مدارس علمیه احساس می شود
حجت الاسلام ناجی گفت: اگر کسی ادبیات رسانه جدید را فرا نگرفته باشد از زمانه دور می ماند؛ در کنار دروس حوزوی آموزش هایی را در جهت تولید محتوا برای طلاب مهیا کرده ایم.

حجت الاسلام علیرضا ناجی دبیر شوراء فضای مجازی حوزه های  علمیه استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری دربارۀ رها بودن فضای مجازی در کشور گفت: در حوزه علمیه اصفهان چندسالی است که شورایی به نام شوراء فضای مجازی حوزه اصفهان، که بیشتر هم در زمینه دغدغه های مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری کار می شود که اخیراً هم حضرت آقا توصیه ها و مُطالباتشان در موضوع فضای مجازی مرتب تکرار می شود و از مسئولین و نهادهای فرهنگی خواستار شدند که به فکر فضای مجازی بوده و دست از رها شدگی این فضا بردارند.

وی در پاسخ به تربیت طلاب در حوزه سواد رسانه ابراز داشت: حدود دو سال است که علاوه بر تربیت نیرو که یک دوره تربیت تخصصی سواد رسانه برگزار کردیم، دوره های مفصلی نیز در رابطه با تولید محتوا، تولید پادکست، فیلمبرداری و تدوین با موبایل، و... برای طلاب اصفهان برگزار کرده ایم و از طرفی کسانی که در تولید محتوا فعالیت داشتند را دعوت به همکاری کرده و در حال حاضر پروژه هایی را در دست کار دارند و این موضوع به عنوان یک دغدغه جدی در معاونت تهذیب حوزه در حال انجام است و در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، اجتماعی، دینی، فرق و ادیان و ... کار می شود.

حجت الاسلام ناجی با اشاره به کارآمد بودن دروس حوزه در حوزه سواد رسانه ای اظهار داشت: دروس حوزه کار مشخص آن مجتهد پروری است، اگر کسی سیستم اجتهاد را یاد بگیرد در هر حوزه ای که وارد شود، براساس ذهن چارت بندی شده و سیستیماتیک خود، کار نو و تازه ای را ابداع می کند، به همین دلیل است که می بینیم اگر یک طلبه ای در رشته دانشگاهی خصوصاً علوم انسانی ورود پیدا کند، نخبه می شود، بسیاری از نخبگان دانشگاهی در علوم انسانی کسانی می باشند که در حوزه نیز تحصیل کرده اند.

دبیر شوراء فضای مجازی حوزه اصفهان با اشاره به مجتهد پروری دروس حوزه افزود: با این نگاه از سیستم آموزشی و دروس حوزه دفاع می کنیم، البته نیازمند تحول است اما این تحول به معنای جمع کردن این دروس نیست، بروز رسانی هایی نیاز است که به مرور در حال انجام می باشد.

وی در پاسخ به خلاء تدریس سواد رسانه در حوزه گفت: جای آموزش و تدریس دروس تخصصی رسانه و فضای مجازی همانند بسیاری از علوم دیگر در موسسات حوزوی است تا طلاب به دلخواه و براساس استعداد در کنار دروس حوزوی فرا بگیرند کما اینکه دانشگاه صدا و سیما در قم این زمینه را برای طلاب فراهم کرده است.

حجت الاسلام ناجی با توجه به تعریف صحیح از تولید محتوا فضای مجازی در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر کسی ادبیات رسانه جدید را فرا نگرفته باشد از زمانه دور می ماند و به همین دلیل در کنار دروس حوزوی آموزش هایی را در جهت تولید محتوا و آشنایی بیشتر با فضای مجازی را برای طلاب مهیا کرده ایم.

دبیر شوراء فضای مجازی حوزه اصفهان در پاسخ به ساماندهی گروه های تولید محتوا ابراز داشت: ورود حوزه علمیه در سازماندهی گروه های تولید محتوا ورود جدی بوده است و به هر زبان که توانسته ایم کار انجام شده است و اگر گاهی ضعفی وجود دارد به چند دلیل است یک اینکه تعداد افرادی که در این حوزه ها کار می کنند بالا نیست و به دلیل کم بودنشان کارهای متعددی از آن ها تقاضا می شود که یقیناً یک بخش ازآن محقق می شود، نکته دوم اینکه  گاهی بحث درآمد پیش می آید که متاسفانه در بحث فرهنگ به دلیل بودجه پایین، کار را سخت کرده است.

وی در پایان افزود: نهاد های بالا دستی باید به حوزه رسانه توجه ویژه ای داشته باشند، با این وضعیت گرانی و تورم کار جهادی یک حد و سقفی دارد، واقعیت این است که طلاب نیز مانند دیگر اقشار نیازمند یک زندگی حداقلی هستند تا بتوانند با دغدغه کمتری انجام وظیفه کنند؛ این خلاء احساس می شود که در هر حوزه علمیه ای یک معاون رسانه راه اندازی شود تا از طلاب مستعد استفاده بهینه برد.

ارسال نظرات