۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۷۷۸۱۷
آیت الله شب زنده دار در درس اخلاق:

فیوضات معنوی خود را با تحلیل ها و گمان‌های انتخاباتی نابجا از بین نبرید

فیوضات معنوی خود را با تحلیل ها و گمان‌های انتخاباتی نابجا از بین نبرید
آیت الله شب‌زنده دار گفت: گاهی سخنان، گمان ها و تحلیل های نابجا نسبت به نامزدهای انتخاباتی سبب می شود تمام معنویات و فیوضات انسان در ماه شعبان و رمضان از بین برود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار، عضو شواری عالی حوزه های علمیه، در جلسه درس اخلاق، که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به شرح چگونگی کسب آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: شیوه و روش رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) در  روزهای پایانی ماه شعبان این بود که دل های مؤمنان را برای ورود ماه رمضان آماده می کردند.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: در حوزه های علمیه رسم بوده که طلاب و اهل معرفت از بزرگان و عارفان حوزوی دستورالعمل های سلوک معنوی و اخلاقی کسب می کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم بیان کرد: مرحوم علامه بحرالعلوم و ابن طاووس برای شاگردان خود دستورالعمل هاییی برای سلوک الی الله و هدایت­‌های معنوی مرقوم داشتند و  و آثار آنها موجود است.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: اصل و بهترین سیر سلوک و هدایت معنوی، دستورالعمل هایی بوده که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده، اما برای شرح آنها می توان به علما و بزرگان مراجعه کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: دستورالعمل های بزرگان حوزوی در این زمینه بدین جهت ارزشمند است که از آیات و روایات و مناجات های و ادعیه استفاده در آن استفاده شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) گفت: اباصالت در آخرین جمعه ماه شعبان بر امام رضا(ع) وارد شد و ایشان  یازده دستورالعمل سلوکی برای کسب آمادگی ورود مؤمنان به ماه رمضان و جبران مافات در ماه شعبان برای وی بیان کردند.

آیت الله شب زنده دار بیان داشت: نخستین دستورالعمل در این روایات این بود که در زمان پایانی ماه شعبان افراد به فعالیت های که مفید و مثمر ثمر است، روی بیاورند و کارهای بیهوده را رها کنند، زیرا انسان روزمره به کارهایی می پردازد که اثر قابل توجهی ندارد اما انرژی و فکر انسان را مشغول می ­کند.  

ماه مبارک رمضان

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در این روایت توصیه کردند که روز و شب های پایانی ماه شعبان فراوان به تلاوت قرآن، دعا، مناجات و استغفار بپردازید، گفت: استغفار و درخواست غفران الهی از معاصی، ذنوب، کج رویی ها، مخصوص سه ماه رجب، شعبان و رمضان است.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه توبه و بازگشت به سوی درگاه الهی دیگر توصیه در این روایات بوده، گفت:  رهایی از دلبستگی­ های مادی و دنیوی، بازگشت امانتی که از مردم نزد ماست و ادای بدهی به شخصی بدهکار، از کارهایی است که می توان برای آخرین روزهای ماه شعبان انجام داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم بیان کرد: امام رضا(ع) در این روایت توصیه کردند که کینه و دشمنی از مؤمنان و مردم در دل خود نگه ندارید و گناهانی و خطاهایی که انسان به آن عادت کرده، رها کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه قم با بیان اینکه در زندگی شخصی، صحنه های اجتماعی و سیاسی دستور اسلامی وجود دارد، گفت: در این روایت توصیه به تقوای الهی شده، تقوا یعنی هر جا خدا دستور دارد انسان حضور یابد و هر جا نهی دارد، انسان در آنجا حضور نداشته باشد.  

وی با بیان اینکه در آستانه و ایام حساس انتخابات 1400 قرار داریم، گفت: گاهی سخنان، گمان ها و تحلیل های نابجا نسبت به نامزدها انتخاباتی سبب می شود تمام کسب معنویات و فیوضات انسان در ماه شعبان و رمضان از بین برود./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بهرام از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
ولی انتخابات و حضور حداکثری مردم و شاخص های انتخاب اصلح مورد تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب است.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
همیشه عده ای که منفعتشون با نیومدن سعید جلیلی بدست میومد جلوی رای آوری ایشون رو گرفتن...الان هم ادامه داره...چرا که یک نیروی مستقل انقلابی میتونه بهشون ضربه بزنه.
اصولگراها، اصلاح طلب ها و برخی دوستان کند فهم باعث شدن تا ۸ سال کشور به دست کسی که لیاقت و توانایی این جایگاه رو نداره برسه.
پس علت اصلی این گرونی ها و تحریم ها و... تنها روحانی نیست.
0
2
احتمالا اینچنین است
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
اصولگرایان باید بتوانند چهره مذهبی، پویا و متمایز خود را در مقاطع انتخابات در مقابل داوری مردم قرار دهند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
▫️ وظیفه اصلی در هنگامه پیش از انتخابات، دفاع از شخص خاص نیست، بلکه تلاش برای فشار به بالا برای همدل شدن و اعلام یک گزینه واحد از سوی جریان انقلابی است. دفاع از شخص اشتباه است، در زمان حاضر باید به دنبال شخصیت باشیم نه شخص.
2
0
از توی گلخونه دنیای کوچک
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
دنیای امروز دنیای رقابته. رقابت الزاماتی داره. گاه الزامش گمانه زنی است. حالا چه کنیم بین دنیا و آخرت؟
1
1
مدهامتان
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
سلام
یعنی درباره تکاپوی اصلاحات و اعتدالیون برای کسب قدرت در دوره های بعدی رو بیخیال بشیم؟
جسارتا پاس گل خوبی است برای رقیب
خداقوت
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
طلبه ها باید مراقب زبان خود باشند نباید دین خود را خرج دیگران کنند طلبه انقلابی باید سیاسی باشد ولی سیاستمدار دین دار
0
0