۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۷۷۹۳۵
اندیشمندان ایرانی و پاکستانی در وبیناری با محور برجام:

آمریکا مسئولانه رفتار کند

آمریکا مسئولانه رفتار کند
کارشناسان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا را شرط به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها در وین دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، وبیناری با عنوان "برجام و دیپلماسی چندجانبه‌گرایی" به اهتمام اندیشکده مطالعات منطقه‌ای (IRS) در اسلام‌آباد با حضور اساتید دانشگاهی از ایران و پاکستان، کارشناسان ارشد اندیشکده مذکور و صاحبنظران امور سیاسی برگزار شد.

دکتر «محمد رضا تخشید» رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به عنوان مهمان ویژه و سخنران اصلی در این نشست مجازی حضور یافت.

کاخ سفید دست از یکجانبه‌گرایی بردارد

ژنرال سیاستمدار ارشد پاکستانی و نماینده سابق مجلس سنای این کشور طی سخنرانی در وبینار برجام، سیاست یکجانبه گرایی ایالات متحده را محکوم کرد و گفت: این رویکرد کاخ سفید یعنی پشت به همه قوانین بین المللی و "نه" به جایگاه نهادهای جهانی چندجانبه‌گرایی.

ژنرال «عبدالقیوم خان» افزود: سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا مشهود است و ما نمونه آن را در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و نقاط دیگر جهان مشاهده می‌کنیم.

وی برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) را الگوی واقعی چندجانبه گرایی دانست که البته دونالد ترامپ با امضای یک فرمان آن را از بین برد و دوباره تحریم های ایران را اعمال کرد.

رئیس سابق گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس سنای این کشور اظهار داشت: عدالت در جهان باید برقرار باشد، ایران بر سر برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای خود تحت فشار است درحالی که رژیم صهیونیستی مشغول توسعه پنهانی برنامه‌های اتمی است و هرگز اجازه دسترسی را به آژانس نمی‌دهد. این در حالی است که تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که اینبار فضای خوبی در مذاکرات حاکم شود و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

ژنرال عبدالقیوم تاکید کرد: مسئولیت بیشتری بر عهده ایالات متحده آمریکا است تا مذاکرات را با ایران به سطح معنی داری برساند زیرا جهان هزینه سنگینی برای یک جانبه گرایی پرداخته و اکنون باید اشتباهات گذشته جبران شده و با همزیستی متقابل در صلح زندگی کنیم.

لزوم پایداری برجام برای تنش‌زدایی میان تهران-واشنگتن

دکتر محمدرضا تخشید رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این وبینار گفت: نقش برجام برای شکستن بن بست در مسیر ارتباط میان ایران و آمریکا بسیار مهم است.

وی افزود: برنامه جامع اقدام مشترک طی مراحل طولانی رایزنی و مذاکرات فشرده به امضا رسید که یک موفقیت بزرگ برای ایران و کشورهای اروپایی بود. این توافق مانع از بروز فاجعه در منطقه شد اما متأسفانه دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شد و همه چیز را خراب کرد.

این کارشناس برجسته ابراز اطمینان کرد که این توافق دوباره احیا خواهد شد.‌جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح آمیز است و می خواهد همه مسائل را با غرب از جمله آمریکا از طریق گفت‌وگو حل کند.

محمدرضا تخشید همچنین در پاسخ به پرسش برخی شرکت کنندگان در این وبینار، درباره انتخابات آتی ایران و تأثیر آن در مذاکرات برجامی گفت: ملت ایران، سیاسیون و در راس آن رهبر معظم انقلاب در وضعیت فعلی معتقدند که شرکت در مذاکرات برجام در اصل به نفع کشور است.

وی افزود: طرف‌های اروپایی در تلاشند تا موارد دیگری را به مذاکرات برجامی اضافه کنند که به اعتقاد من، جمهوری اسلامی ایران هرگز موافق چنین چیزی نیست و نخواهد بود.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسشی دیگر گفت: ایران و اروپا اختلافات خود را بر اساس محتوای اصلی برجام حل خواهند کرد زیرا هر دو طرف از برقراری توافق هسته‌ای بهره مند خواهند شد.

تحریم‌های آمریکا بر ایران تاثیری ندارد

دکتر «سید قندیل عباس» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه "قائداعظم" در اسلام‌آباد با بیان دیدگاه های خود گفت: ایران بارها اعلام کرده که اهداف برنامه‌های هسته‌ای آن صلح آمیز است و مقام معظم رهبری نیز فتوا داده‌اند که تولید و یا استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی حرام است.

وی گفت که آمریکا در گذشته سعی در منزوی کردن ایران داشته و از طریق تحریم‌ مشکلاتی برای این کشور به وجودآورد اما وقتی برجام در سال ۲۰۱۵ امضا شد، امیدی برای منطقه پدیدار شد ولی دونالد ترامپ بدون هیچ توجیهی از توافق هسته‌ای خارج شد.

این تحلیلگر پاکستانی اظهار داشت: پس از پیروزی جو بایدن در آمریکا، این امید وجود داشت که برجام دوباره احیا شود زیرا برجام نمونه آشکاری از چند جانبه گرایی در جهان است اما این توافق تاکنون با اقدامات یکجانبه‌ ایالات متحده روبرو بوده است.

قندیل عباس ادامه داد: ایران قبلاً اظهار داشته است که هرگز با برداشتن مرحله به مرحله تحریم‌ها موافق نیست بنابراین اگر توافق هسته‌ای دوباره احیا شود مطمئناً این وضعیت به ایران در بهبود اقتصاد خود کمک می کند.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا اثری بر ایران ندارد. جمهوری اسلامی ایران پس از امضای سند جامع همکاری‌ها با چین ثابت کرد که به لغو تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا در چهل سال گذشته وابسته نیست.

این استاد پاکستانی گفت: بلوک جدیدی با مشارکت ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه در حال ظهور است زیرا همه به امنیت و ثبات در منطقه نیاز دارند. احیای توافق هسته‌ای بسیار مهم است زیرا می تواند به طور بالقوه قطبی شدن منطقه و جهان را خنثی کند.

خانم ثمینه یاسمین از اساتید دانشگاهی در پاکستان نیز در این برنامه گفت: شکست برجام می تواند بلوک های جدید منطقه ای را تشکیل دهد. اگر توافق دوباره احیا نشود، این امر هزینه سیاست خارجی ایالات متحده را افزایش می‌دهد.

دومین دور از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته با حضور نمایندگان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس برگزار شد.

ریاست این جلسه را «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین با تصمیم اعضا به صورت حضوری در وین از سر گرفته شد./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات