۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۷۸۰۳۹
نویسنده کتاب احکام روزه مطرح کرد:

تخلّق مبلغان دینی باعث جذب جوانان می شود

تخلّق مبلغان دینی باعث جذب جوانان می شود
حجت الاسلام محمد جوادی والا گفت: تخلّق مبلغان دینی به اخلاق اسلامی در ارتباط چهره به چهره با نسل جوان نقشی تعیین کننده در جذب آنان به معارف الهی دارد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در هر علمی خردمندان برای رفع پرسش ها و دریافت پاسخ مناسب به دانشمندان و کارشناسان آن علم مراجعه می کنند و این روش در آموزه های دینی نیز مورد تایید قرار گرفته و به آن سفارش شده است. در همین راستا ائمه علیهم السلام اصحاب مورد اعتماد خود همانند: يونس بن عبد الرحمن، ابان بن تغلب، ابو بصیر و زکریا بن آدم را برای پاسخگویی معرفی می کردند.

در عصر کنونی به سبب گسترش علوم، پرسشهای فقهی، افزایش چشمگیری پیدا کرده است به گونه ای که دستیابی به پاسخ آنها برای همه، ممکن نیست؛ از سویی دیگر وجود اصطلاحات و عبارات پیچیده فقهی در کتاب های مراجع عظام، بهره مندی از آنها را برای طبقات مختلف جامعه، دشوار نموده است، به همین منظور گروه فقه پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام از سال ۱۳۸۸ به همت برخی از اساتید حوزه علمیه قم به منظور آسان سازی کتاب های فتوایی و فهم راحت تر مخاطبین مخصوصا قشر جوان از مسائل شرعی تأسیس شد و با همت پژوهشگران و کارشناسان این گروه در طی یک دهه فعالیت، بیشتر ابواب فقهی مبتلا به مکلفین به صورت روان  و عاری از عبارات سنگین با نظر دوازده تن از مراجع تقلید را برای استفاده عموم آماده نموده است.

این کارگروه از ابتدای سال ۹۹ روند تازه‌ای را شروع نموده که هدف از آن پاسخگویی به شبهات فقهی جوانان مؤمن انقلابی در حوزه‌های جدید است. همچنین گروه فقه به دنبال آماده‌سازی فضای جامعه خصوصاً فضای حوزه علمیه برای ورود به مسائل جدید با صبغه سیاسی و انقلابی است.

در همین راستا برای آشنایی بهتر مخاطبین مصاحبه ای را با حجت الاسلام محمد جوادی والا یکی از تدوین کنندگان کتاب دو جلدی "احکام روزه" انجام شده است، که مشروح آن در ادامه، خدمتتان ارائه می شود.

در آغاز ضمن تشکر، به عنوان شروع گفتگو پس از معرفی خودتان گوشه ای از زندگی علمی و فرهنگی خود(یا گروه علمی تان) را بیان نمایید.

اینجانب محمد جوادی والا طلبه حوزه علمیه ،مدرّس سطح عالی حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مشاوره اسلامی ، متجاوز از ده سال است که به صورت تخصصی در زمینه احکام شرعی ابواب فقهی  فعال هستم  و در این زمینه کتابهایی از اینجانب با همکاری برخی از پژووهشگران از جمله کتاب روزه و ثبوت هلال و زکات فطره به چاپ رسیده است.

چرا این موضوع را برای پژوهش و نوشتن انتخاب نمودید؟

روزه از عبادات بسیار مهم در دین مبین اسلام  و از ارکان  اسلام قلمداد میشود  و آثار مثبت فراوانی  برای فرد و جامعه اسلامی دارد و از جهت دیگر منابع مفصل و درجه اول فتوایی، غالبا عربی بوده و برای عموم مردم و در برخی موارد حتی برای برخی مبلغین بزرگوارقابل فهم نمیباشد و تعدد مراجع تقلید در عصر کنونی و اختلاف فتاوای آنها در برخی از مسایل، پیدا کردن نظر آن بزرگواران را  برای مردم و حتی مبلغین سخت نموده است.

از این رو کتاب روزه از اولین بابهای فقهی بود که در پژوهشکده باقر العلوم توسط  کارشناسان محترم آماده و چاپ شد تا مبلغین محترم در سفرهای تبلیغی به ویژه در ماه مبارک رمضان که برای تبلیغ به اقصا نقاط کشور اسلامی سفر میکنند راحت تر و با دقت بیشتری احکام روزه را برای مردم روزه دار بیان نمایند. البته لازم به یادآوری است که علاوه بر احکام روزه احکام ثبوت هلال و زکات فطره هم به صورت جدا و دسته بندی شده همراه کتاب روزه، چاپ و در اختیار مبلغین محترم قرار گرفته است.

تخلّق مبلغان دینی باعث جذب جوانان می شود

وجه تمایز و مزیت های این کتاب با آثار مشابه آن چیست؟

این کتاب و سایر کتابهای فقهی پژوهشکده باقرالعلوم دارای ویژهگیهای زیر می باشند.

1- قالب کتاب به صورت پرسش و پاسخ است و این نوع قالب به گفته متخصصین بیان احکام، بهترین نوع بیان احکام بوده و باعث فهم بیشتر مخاطب می شود.

2- تدوین درختواره فقهی برای همه بابهای فقهی که دسترسی  مراجعه کننده به کتاب را برای پیدا کردن سوال مورد نظر، آسانتر کرده و مراجعه کننده می تواند تمام مباحث مطرح شده را به صورت خلاصه در یک جا ببیند.

3- سعی شده است تمامی مسائلی که محل ابتلاء مکلفین می باشد آورده شود برای همین سوالات دربرگیرنده  تمامی منابع فتوایی مراجع معظم تقلید و همچنین سایت های آنان بوده و مسائل جدید هم که معمولا در کتاب های فتوایی پیدا نمی شود را با استفتا از دفاتر و مراجعه به سایت  رسمی مراجع معظم تقلید، آورده شده است. از این رو این کتاب از کامل ترین کتابها در زمینه احکام شرعی روزه می باشد.

4- در پاسخ  دادن به سوالات، اولویت منابع فتوایی مراجع معظم تقلید رعایت شده است به عنوان نمونه حضرت امام رحمة الله علیه چهار منبع فتوایی دارند که عبارت است از تحریر الوسیله، رساله، حاشیه عروه و استفتائات. برای دستیابی به فتاوای حضرت امام ابتدا به تحریر که در به گفته دفتر ایشان، اولویت اول است مراجعه سپس به رساله و در مرحله بعد حاشیه عروه و در نهایت به استفتائات ایشان رجوع می‌شود.

5- به خاطر اتقان کتاب، بعد از پاسخگویی دوستان، سؤالات و پاسخ ها مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرد. ما در این مرحله به ارزیابی خودمان اکتفا ننموده و پاسخ ها توسط یکی از اساتید حوزه که به نظر مراجع عظام احاطه دارند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به نظر شما چه قشری از کتاب های شما علی الخصوص این اثر، بیشتر استقبال می کنند؟

مخاطب اصلی این کتاب و همچنین سایر آثار فقهی پژوهشکده باقرالعلوم، در درجه اول مبلغین محترم دینی و همچنین مراکز پاسخگویی به مسائل شرعی می باشند  و بعد از چاپ برخی از آثار ما،  بازخورد خوبی از آن مراکز در این زمینه به دست آمد  اما در درجه دوم باتوجه به ویژه گی های این آثار، تمامی اقشار جامعه  مخصوصا جوانان با مراجعه به این کتاب می‌توانند بخش وسیعی از پاسخ پرسش‌های شرعی خود در موضوعات مختلف شرعی به دست آورند.

به نظر شما برای پیوند عمیق تر نسل جوان با معارف دینی چه کارهای باید انجام شود؟

با توجه به اینکه دین مبین اسلام مطابق با فطرت انسانها بوده و در صورتی که  معارف دین به صورت صحیح به مردم مخصوصا جوانان منتقل شود مورد پذیرش آنان واقع می شود مهم ترین وظیفه حوزه های دینی، انتقال صحیح معارف دینی به صورت جذاب و زیبا و با ابزارهای جدید و متناسب با ذائقه جوان  امروزی به نسل جدید می باشد. حضرت امام رضا علیه السلام در کلام زیبایی فرموده اند : إِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا  اگر زیبایی های کلام ما به مردم برسد مردم از ما تبعیت میکنند.

البته باید توجه داشت که تخلّق مبلغان دینی به اخلاق اسلامی در ارتباط مستقیم و چهره به چهره با نسل جوان، محبت و احترام به آنان و همچنین ساده زیستی مبلغین و چهرههای دینی که در ارتباط مستقیم با نسل جوان هستند نقش تعیین کننده ای در جذب آنان به معارف الهی دارد از این جهت است که امام صادق علیه السلام فرمودند: کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم مردم را با عملتان و نه با زبانتان به نیکیها دعوت کنید.

ارسال نظرات